View : 1161 Download: 0

Chopin Ballade에 관한 연구

Title
Chopin Ballade에 관한 연구
Other Titles
A Study on Chopin's Ballade : Focused on No.1 in g minor op. 23
Authors
이현민
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 쇼팽(Frederic Francois Chopin, 1810-1849)의「발라드 사단조 (Ballade No. 1 in g minor) Op. 23」에 관하여 연구한 것이다. 낭만주의는 고전주의와 완전하게 대립된 개념이 아니라 이전 시대부터 이어져온 음악에 낭만적인 요소가 더해져 주관적인 음악적 표현을 위해 자유로운 형식을 추구하게 되면서 새로운 음악형식이 많이 생겨났다. 쇼팽은 19세기 낭만주의 시대의 대표적인 작곡가로 그의 전 생애에 걸쳐 피아노 음악에 주력하였다. 마주르카와 폴로네이즈에는 폴란드 민속 음악의 리듬과 민족정신이 잘 나타나 있으며, 발라드에서는 자유로운 형식과 문학적 요소가 드러나 있다. 이 외에도 녹턴, 즉흥곡, 연습곡 등 쇼팽의 피아노 작품의 대부분은 낭만주의 시대에 발달했던 성격소품(Character Piece)으로 자유로운 형식 안에 화려하면서도 세련된 음악을 추구하고 있다. 대부분의 쇼팽작품들은 내성적이면서 즉흥 연주적인 특성을 보이고 있다. 본 논문은「Ballade No. 1 in g minor, Op. 23」을 중심으로 쇼팽 피아노음악의 특징과 발라드의 특징을 다루고 있다. 쇼팽은 고전음악의 음악적 특징들을 계승, 발전시키면서 낭만음악의 서정적인 선율과 자유로운 형식을 기초로 민족주의적 정신을 작품을 통해 표현하였다. 쇼팽은 네 곡의 발라드를 작곡하였는데, 이 작품들은 1831년부터 1842년 사이에 쓰여졌다. 발라드는 이야기의 요소를 포함하는 짧은 노래, 문학 장르로서는 서사시를 말하는데 쇼팽은 자신의 네 개의 발라드 작품을 통해 문학 작품에서 받은 영감과 시의 전개방식을 서술하듯이 표현하였다. 쇼팽은 19세기 전까지 성악곡에 한정되어 있던 발라드라는 장르를 최초로 피아노를 통해 기악작품에 적용시켰는데, 특정 형식에 얽매이지 않고 자신만의 아름답고 서정적인 벨칸토 창법의 선율, 다양한 리듬의 반주형, 화성적 변화로 인한 급격한 전조, 템포 루바토, 동형진행과 반음계 등 음악적 요소들을 충분히 표현하고 있다. 네 개의 발라드는 모두 겹박자로 되어있고 자유롭고 서술적인 진행, 두 개의 대조적인 주제, 후반부의 고조되는 분위기, 코다 등을 공통점으로 들 수 있다. 「발라드 사단조 Op. 23」은 쇼팽의 음악성을 가장 잘 드러내는 작품이라고 할 수 있다. 본 논문은「발라드 사단조 Op. 23」을 중심으로 그의 피아노 음악의 특징과 발라드의 특성을 살펴보고, 작품분석을 통해 쇼팽의 음악적 특징들이 작품에서 어떻게 나타나는지 살펴보고자 한다.;The purpose of this study was to review "Ballade No. in g minor Op. 23" composed by Frederic Francois Chopin (1810-1849). Romanticism did not completely confront Classicism, but some Romantic elements added up to the preceding music only to allow for free forms conducive to subjective musical expressions, and as a consequence, a new form of music was born. Chopin who represented the 19th-century Romanticism music concentrated his efforts on piano music for his life-long. His mazurkas and polonaises show rhythms and national spirit of the Polish folklore music, while his ballades reveal a free form and literary elements. Besides, most of his piano works such as nocturns, impromptus and etudes - character pieces popular during Romanticism era - pursued a luxurious but refined music in a free form. Most of his works are introspective and at the same time, impromptu. This study examined characteristics of Chopin's piano music and ballades centering around his “Ballade No. 1 in g minor, Op. 23". Chopin expressed a nationalism spirit through his works using the lyrical melodies and free forms characterizing the Romanticism music, while succeeding and developing the characteristics of the Classical music. He composed 4 ballades in total between 1831 and 1842. The ballade is a short song containing a story or an epic in terms of literary genres. With the 4 ballades, Chopin expressed his inspiration from literary works and poetic development as if he were describing them. He was the first composer that applied to his piano works the genre 'ballade' which had been used for vocals until the 19th century. Not bound by certain forms, he fully expressed such musical elements as his own unique belcanto technique beautiful and lyrical, accompaniments of diversified rhythms, rapid modulations caused by harmonic changes, tempo rubato, homomorphic progressions and chromatic scales. His 4 ballades consist of multiple times all, while having such common elements as free and descriptive progression, two contrasting themes, climax in the latter parts and coda. His "Ballade g minor Op. 23" may well reveal his musical tendency. This study analyzed the characteristics of his piano music and ballades centering around "Ballade g minor Op. 23" and reviewed through its analysis how his musical characteristics were implemented in his works.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE