View : 652 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정복주-
dc.contributor.author변애정-
dc.creator변애정-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019414-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208554-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019414-
dc.description.abstractClaude Achille Debussy, a composer of the 19th-20th century's French melodie, was a representative composer of Impressionistic music. By effectively combining piano accompaniment and symbolistic poetry that spoke for the conditions of his times, he created numerous successful works. Although Debussy himself never entered the field of atonality, he did reveal the previously unseen ambiguity in terms of the harmonic vocabulary; he also successfully manipulated, in a variety of ways, distinctive techniques of Impressionism such as the use of 7, 9, 11, 13 chords and chromatic progression, as well as the application and treatment of dissonant chords, church modes, passing tones, neighboring tones and pentatonic scales. By adept control over syncopation and triplet and by irregular division of time, Debussy did not allow the existence of a distinct beat in the rhythm, but instead, emphasized the importance of color, mood, and nuance. The harmony and tonality in his work broke free from traditional forms, although his works seem ambiguous due to nonfunctional usage, the regularity in accompaniment and rhythmic pattern give them a sense of unity. Chapter Ⅱ of this thesis, for a thorough comprehension of Debussy's vocal works, investigates Debussy's Impressionistic characteristics as well the background link between the music and Impressionist painters and Symbolist writers; the musical peculiarities and similarities of around 80 pieces, divided into 3 periods, are studied. Chapter Ⅲ, the analysis of 'Proses Lyriques," will clearly express the contents of the works' backgrounds and poetry; by analyzing each piece, Debussy's Impressionistic methods and original techniques are introduced.;Claude Achille Debussy(1862∼1918)는 20세기 초의 프랑스 예술 가곡사에 있어 인상주의 음악을 대표하는 작곡가이다. 그는 당시의 시대적 상황을 대변하는 상징주의 시와 피아노 반주의 효과적인 결합으로 다수의 성공작을 낳았다. Debussy는 결코 무조성의 영역에 직접 발을 내디디지는 않았지만 화성체계에 있어서 전에 볼 수 없었던 모호성을 드러내고 있으며 인상주의 기법상의 특징으로 7, 9, 11, 13화음의 사용과 반음계적 진행, 불협화음의 사용과 처리, 교회 선법, 경과음, 보조음, 5음계 등을 다양하게 사용하였고 당김음, 연음부 또는 박자의 불규칙적인 분해로 인해 리듬상의 뚜렷한 맥박이 없으며 색채, 분위기, 뉘앙스에 중요성을 부여했다. 그의 작품은 조성이나 화성이 전통적인 틀에 의하지 않고 비기능적으로 사용됨으로써 모호한 대신에 일정한 반주 음형과 리듬 패턴을 통하여 곡의 통일감을 준다. 본 논문은 제 Ⅱ장 Debussy의 성악곡에 대한 전반적인 이해를 위해 회화의 인상주의와 문학의 상징주의가 음악과 연결된 배경과 드뷔시의 인상주의적 특질을 알아보며 80여곡의 음악 작품들을 3시기로 나누어 음악적 특징과 유형을 살펴보고자 한다. 제 Ⅲ장 서정적 산문 <proses Lyriques>의 분석에서는 작품 배경과 시의 내용을 밝히며, 작품별 분석을 통해 드뷔시가 사용한 인상주의적 양식과 독자적인 기법을 소개 하고자 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅱ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. Debussy 음악의 전반적 이해 = 3 1. Debussy와 인상주의 = 3 2. Debussy의 성악곡 = 8 Ⅲ. Ploses Lyrique의 분석 = 18 1. De Reve (꿈에) = 18 2. De Greve (모래펄에서) = 26 3. De Fleurs (꽃에) = 33 4. De Soir (저녁에) = 41 Ⅳ. 결론 = 49 참고문헌 = 51 Abstract = 52-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1822255 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectDebussy-
dc.subjectProses lyriques-
dc.subjectClaude-
dc.subjectAchille-
dc.titleClaude Achille Debussy의 <Proses lyriques>를 중심으로 한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of "Proses Lyruqyes" by Claude Achille Debussy-
dc.creator.othernameByun, Ahejung-
dc.format.pageii, 52 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1994. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE