View : 596 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor류희영-
dc.contributor.author최승은-
dc.creator최승은-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:27Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:27Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000019142-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208442-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019142-
dc.description.abstract현대미술의 출발점은 그 본질을 규정하는 관점에 따라 정해질 수 있으나, 20세기초부터 시작된 미술의 전반적인 구상회화의 경향을 그 출발점으로 본다. 1945년 이후 전후미술은 전통과의 단절로 인한 개별적인 추구라는 점에서 매우 착잡하고 난해한 면을 가지고 다양한 조류로 전개되었으며, 이러한 전개 속에서 전후 현대미술의 경향을 구상과 추상의 두 흐름에서 살펴 볼 수 있다. 50년대의 추상표현주의에서부터 옵아트, 키네틱아트, 미니멀아트로 이어지는 추상의 흐름과, 60년대에 외적 현실에 대한 관심으로 일어난 팝아트를 비롯하여, 신구상회화, 극사실주의, 신표현주의로 이어지는 구상의 흐름이 서로 빠른 속도로 반복되어 나타났다. 70년대를 기점으로 다원화된 경향의 미술들이 동시다발적으로 등장하였고, 80년대의 미술은 절대양식의 붕괴와 과거의 모든 양식을 포함한 다양한 양식이 공존하는 다원주의로 특징 지워진다. 즉, 이는 형식의 수평적 다양성을 인정하는 새로운 의식을 바탕으로 미술의 역사가 동시대적 경향으로 접근하는 열려진 미술이 되어감을 뜻한다. 이러한 새로운 상황의 전개 속에서 본인은 어떠한 특정 양식을 추구하기 보다는 개방적 태도로 여러 회화 양식을 모두 수용하는 자세를 취한다. 인간은 행위에서나 예술에서 모두 자기 현실에 대한 반응을 나타낸다. 그러므로 예술 작품은 작가 자신의 삶에서 비롯되는 표현 욕구의 산물이며, 작가는 그것을 자신이 경험하고 있는 현실세계에서 이끌어 낼 수 있어야 한다. 따라서 본인은 작품제작에 있어서 일상적 생활속에서 얻을 수 있는 도시적 이미지를 모티브로 하여 그 이미지들을 형상으로 나타내며, 그속에 담겨진 의미를 다양한 방법으로 표현하고 있다. 이에, 화면속에서 사진을 이미지의 상상력의 원천으로 이용하는 신구상 작가인 프로망제(G. Fromanger, 1939- )와 쟈크 모노리(J. Monory, 1934- ) 그리고 구상적 이미지와 추상적 표현을 여러 양식을 통해 결합하는 라우셴버그(R. Rauschenberg, 1925- ), 또, 서로 관계없는 여러 화면들을 종합하여 이중적 공간으로 표현하는 살르(D. Salle, 1952- )등을 참고작가로 선정하여, 본인작품 분석에 도움을 주고자 한다. 본 논문은 작품제작 연구로 내용과 방법적 측면을 연구하며, 본인작품분석으로 구성되어 있다. 내용적 연구에서는 회화에 있어서 일상적 모티브(motif), 형상을 통한 은유적 이미지, 그리고, 방법적 연구에서는 회화와 사진, 도시이미지의 다원적 표현, 이중적 표현공간으로 나누어 연구해 보고자 한다. 끝으로 본인의 작품을 제시, 분석함으로써 작업에 대한 반성과 함께 앞으로의 방향모색을 시도하였다.;The general trend of abstract art which arose in the early 20th century. is considered as the starting point of modern art through it can be determined differently according to the viewpoint of prescribing essence of modern art. Arts in the post-war era had various which contained complex and abstruse aspects and put emphasis on the individual free from tradition and social values. In this artistic context, we can identify two mainstream arts in the post-war era, fifurative and abstract art. Throughout the 1950’s and 1960’s, the two broad trends alternated between them. In the 70's, the pluralistic trends of art developed simultaneously. The art of the 80's can be characterized by the collapse of dominant style and the advent of pluralism which means coexistence of various styles including ones prevalent in the past. In other words, the history of art converges into converges into contemporary trend with more openness based on the open mind which accepts the horizontal diversity. In this new development. I would take the attitude of embracing various types of painting rather than focusing on the particular style. Human beings tend to be responsive to the reality in all arts and acts. Therefore, works of art are usually the results of desire to express what has happened in the real world through various medium. Artists should derive materials of art from the world where we live a everyday life. I intend to select the urban motif available in our ordinary life and express the meaning of image in that motif. To this end, I compared my works with those of some artists to look at things from critical perspective: Fromanger, G.(1939) and Monory, J. (1934- ) who use photographs as the source of imagination, Rauchenberg, R.(1925-) who incorporates figurative image and abstract expression and Salle, D.(1952-) who tried to combine several unrelated images and objects in the dual space for expression. This thesis is composed of three parts: the study on contents, methodological aspects and the analysis of my works. In the study on contents, I examined the urban motif in ordinary life and metaphorical expression of that motif. The aspects of method dealt with painting & photograph, pluralistic expression of urban image and the dual space for expression. Last, I reviewed some of my works and tried to explore ways toward expressing better and unique world of art.-
dc.description.tableofcontents목차 = Ⅲ 논문개요 = Ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구문제의 진술과 목적 = 1 B. 연구문제의 내용과 방법 = 2 Ⅱ. 본론 = 3 A. 내용적 연구 = 3 1. 회화에 있어서의 일상적 모티브(motif) = 3 2. 형상을 통한 은유적 이미지 = 4 B. 방법적 연구 = 7 1. 회화와 사진 = 7 2. 도시적 이미지의 다원적 표현 = 8 3. 복합적 표현 공간 = 11 참고작품 = 13 C. 본인 작품 분석 = 15 Ⅲ. 결론 = 29 참고문헌 = 30 ABSTRACT = 32-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1413318 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject도시-
dc.subject모티브-
dc.subjectMotif-
dc.subject은유적 표현-
dc.title도시의 모티브(Motif)에 의한 은유적 표현 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Metaphorical Expression of Reality through Urban Motif-
dc.creator.othernameChoi, Seung-Eun-
dc.format.pagevi, 33 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 서양화과-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE