View : 1357 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor원성희-
dc.contributor.author인윤희-
dc.creator인윤희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:05Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:05Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017707-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208212-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017707-
dc.description.abstract본 논문은 연구자가 1991년 10월 7일 석사과정 이수를 위한 졸업연주회에서 연주하였던 작품들을 대상으로 각 작곡가의 음악적인 배경과 각 작품의 특징을 살펴본 것이다. Henry Purcell(1659-1695)은 영국의 최대음악가 중의 한명으로 손꼽히고 있으며 왕실음악가로 있으면서 앤덤, 송가, 칸타타, 독창곡, 기악음악, 극음악 등 많은 분야의 음악을 남겼다. 그는 17곡의 종교가곡을 작곡하였는데 그 중 "An Evening Hymn", "We sing to Him", "Lord, what is Man"을 살펴 보면 ground-bass의 사용, 극적인 recitative, 가사를 음악에 잘 일치시킨 것 등이 특징적으로 나타난다. Franz Joseph Haydn(1732-1809)은 18세기 말 고전형식의 완성에 중요한 역할을 한 작곡가로 많은 교향곡, 현악4중주, 피아노 소나타, 교회 음악 등을 남기고 있다. 그의 오라토리오중 최초의 작품으로 1775년에 작곡된 "Il Ritorno di Tobia"는 2부로 나누어져 있고 이태리어의 대사를 갖고 있으며 이태리 음악양식으로 작곡 되었다. "Del caro sposo"는 제1부에 나오는 Tobia의 아내 Sara의 aria로서 ABA'형식을 취하고 있다. 반복이 많고 화려한 melisma선율이 자주 나오고 있으며 전형적인 이태리 아리아 풍으로 되어 있다. Hugo Wolf(1860-1903)는 독일 낭만가곡 발달에 있어 중요한 위치를 차지하며 그의 가곡은 250여곡에 이른다. "Klinge, klinge mein Pandero", "In dem Schatten meiner Locken", "Wenn du zu dem Blumen gehst", "Mo¨gen alle bo¨sen Zungen", "Alle gingen, Herz, zur Ruh", "Bedeckt mich mit Blumen"은 모두 그의 가곡집 "Spanisches Liederbuch"(스페인 가곡집)에 나오는 곡들로 시와 음악과의 긴밀한 관계, 피아노부의 중요성을 잘 나타내 주고 있고 복잡한 화성, 리듬 그리고 선율에 있어서는 낭송조적인 것이 특징이며 반음계적 진행이 많이 나오고 있다. Maurice Ravel(1875-1937)은 Debussy이후 프랑스의 주요 작곡가로 인상주의의 영향을 받았지만 명료한 선율 윤곽, 뚜렷한 리듬, 견고한 형식에 있어서 전통적인 틀안에서의 혁신적인 경향을 보여준다. 그의 작품 "Histoires Naturelles"는 동물들(공작, 귀뚜라미, 백조, 물총새, 뿔닭)의 생활을 우스꽝스럽게 사실적으로 그려 놓았다. 선율은 recitative적이며 시의 묘사를 위해 박자가 자주 변하며 선율도 제한된 음역 안에서 움직인다. 반주부도 시의 유머를 잘 묘사해 주고 있다. Roger Quilter(1877-1953)는 20세기 영국의 작곡가로 기악보다 노래 작곡가로 더 유명하다. 그의 노래는 꾸밈없는 선율과 독특한 화성이 특징적이며 시에 잘 어울리게 유절형식을 사용하였다. 이상의 작곡가와 작품들은 영국, 독일, 불란서 등 다양한 나라, 각기 다른시대의 것들로, 그리고 여러 형태의 음악으로 구성되어 있다.;The writer had a graduation performance on October 7, 1991 for the M.M. degree course. This thesis aims at investigating the background and characteristics of the performed compositions by five composers. Henry Purcell(1659-1695) is counted as one of the most outstanding musicians in the history of England, contributed to a number of prominentmusical forms such as anthem, ode, cantata, solo song, instrumental music and dramatic music( i .e. incidental music for plays), etc. during his tenure as a musician of the Chapel Royal. He composed seventeen sacred solo songs, amongst which are "An Evening Hymn", "We sing to Him" and "Lord, what is Man". These feature use of ground-bass, dramatic recitative, and a close connection between poem and music. Franz Joseph Haydn(1732-1809) was one of the magnificent composers who played an important role in formulating classical style at the end of the eighteenth century and left a great number of symphonic works, string quartets, piano sonatas and church music. Among his oratorios, the first one was "Il Ritorno di Tobia", composed in 1775. It is divided into two parts, and was composed in the Italian words. "Del caro sposo" is in ABA' form. It is an aria of Sara, the wife of Tobia and appears in part I. It includes many melodic repetitions as well as frequent appearances of gorgeous melismas as traditional embellishments of an Italian aria. Hugo Wolf(1860-1903) occupied an important position in the development of German Romantic Lieder. His Lieder number more than 250 pieces. The six songs-"Klinge, klinge mein Pandero", "In dem Schatten meiner Locken", "Wenn du zu dem Blumen gehst", "Mogen alle bosen Zungen", "Alle gingen, Herz. zur Ruh" and "Bedeckt mich mi t B1umen"-analyised are pieces which appeard in his collection called "Spanisches Liederbuch". They demonstrate a close connection between poem and music, the importance of the piano part and other indispensable components. In complex harmony, rythm and melody, declamatory melody with frequent chromatic progressions were seen to be characteristics. Maurice Ravel( 1875-1937) is one of the most important French composers after Debussy, and though he was influenced by Impressionism, he produced an innovative trend of clean melodious contours, conspicuous rhythm and firm style in a traditional framework. His work entitled "Histoires Naturelles" describes the life of five different animals-Peacock, Cricket, Swan, Kingfisher and Guinea fowl-in realistic humour. The melodies and accompaniment well reveal the humour of the poems. For the description of the poems it's musical time pattern varies frequently, and the melodies move within a restricted compass, and the melodic form is a type of continuous recitative. Roger Quilter( 1877-1953) was an England composer in the twentieth century who was more famous as a song composer than as an instrumental composer. His songs are characterized by unostentatious melody and unique harmony. The song in this program were all of strophic form, and the music beautifully reflects the meaning of each poem. The vocal works described in this paper represent various composers from England, Germany and France, and a variety of musical genre over several centuries.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ 1. 서론 = 1 2. H. Purcell의 음악 특징과 그의 가곡 "An Evening Hymn", "We sing to Him", "Lord, what is Man" = 2 1) An Evening Hymn (저녁 찬양) = 4 2) We sing to Him (우리는 하나님께 노래합니다) = 6 3) "Lord, what is Man" (주님, 인간은 무엇입니까) = 7 3. F.J.Haydn의 oratorio "I1 Ritorno di Tobia"와 그의 aria "Del caro sposo" = 13 4. H. Wolf의 가곡 특징과 그의 가곡 "Klinge, klinge mein Pandero", "In dem Schatten meiner Locken", "mo¨gan alle bo¨sen Zungen", "Alle gingen, Herz, zur Ruh", "Bedeckt mich mit Blumen" = 19 1) Klinge, klinge mein Pandero (울어라 판데로) = 21 2) In dem Schatten meiner Locken (내머리 그늘 밑에) = 22 3) Wenn du zu dem Blumen gehst (꽃동산을 걸으면) = 24 4) Mo¨gen alle bo¨sen Zungen (모두 욕을 하라지) = 25 5) Alle gingen, Herz, zur Ruh (모두 쉬고 잠들지만) = 28 6) Bedeckt mich mit Blumen (꽃으로 덮어라) = 29 5. M.Ravel의 음악 특징과 그의 작품 "Histoires Naturelles" = 31 1) Le Paon (공작) = 33 2) Le Grillon (귀뚜라미) = 35 3) Le Cygne (백조) = 37 4) Le Martin-Pe´cheur (물총새) = 39 5) La Pintade (뿔닭) = 41 6. R.Quilter의 음악 특징과 그의 가곡 "To Daisies", "The Fuchsia Tree", "Fair House of Joy", "June" = 45 1) To Daisies (데이지 꽃들에게) = 46 2) The Fuchsia Tree (퓨셔나무) = 48 3) Fair House of Joy (기쁨이 샘솟는 아름다운 집) = 50 4) June (6월) = 51 7. 결론 = 54 참고문헌 = 56 부록 = 58 ABSTRACT = 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2391057 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectPurcell-
dc.subjectHaydn-
dc.subjectWolf-
dc.subjectRavel-
dc.subjectQuilter-
dc.subject성악작품-
dc.subject졸업연주회-
dc.titleH. Purcell, F. J. Haydn, H. Wolf, M. Ravel, R. Quilter의 성악작품에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle졸업연주회 프로그램 중심으로-
dc.title.translated(A) study on Vocal Music Works by H. Purcell, F. J. Haydn, H. Wolf, M. Ravel and Quilter-
dc.format.pagevi, 77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE