View : 1188 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor육완순-
dc.contributor.author이미경-
dc.creator이미경-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:54Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:54Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017351-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208095-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017351-
dc.description.abstract본 논문은 흑인 문화를 다양하게 접할 수 있는 미국 흑인 무용의 역사적 연구로서 기본적으로는 미국의 아프리카계의 미국인들이 추는 춤에 대해 문헌적으로 역사적으로 정확한 평가를 하면서 흑인 춤의 전체구조를 분석하고, 매우 명백하고 정확하게 그 춤이 추어진 지역에서의 그 춤이 갖는 사회적 의미를 기술하여 오늘날 무용에 미친 영향을 연구해보고자 한다. 먼저, Ⅱ장에서는 흑인무용이 미국에 전파되기 까지의 시대적 배경과 종교 및 철학적 배경에 관하여 살펴보았다. 흑인무용은 근원지인 아프리카에서 출발해 오늘날 미국과 유럽등 전세계에 깊이 파고들고 있고, 우리나라에도 많은 흑인춤의 영향력이 전파되고 있는 것은 사실이다. 노예무역이라는 비극적인 인간 상품화의 상황하에 아프리카의 흑인들은 노예로 미국에 정착하였고, 수세기에 걸쳐 지역별로 여흥이나 종교 즉 의식속에 춤이 깊이 뿌리 박혀 그들만의 독특한 리듬과 율동을 오늘날 관객들에게 선보이며 무용계에 많은 영향을 주고 있다. 이러한 역사적인 과정을 살펴보기 위해 III장에서는 아프리카와 미국을 연결해주었던 서인도제도의 춤과 노예무역이 활발해지면서 생긴 미국 남부 집단 농장의 춤, 그리고 미국 북부지방과 여러가지 특색과 독특한 역사적 배경을 가진 뉴올리언즈 지역의 춤들을 비교 연결시키면서 살펴보았다. Ⅳ장에서는 지역별 흑인 춤들이 무용홀과 극장으로 공연화되는 과정을 다루면서 지금은 거의 잊혀진 무용가들을 되살려 놓았으며 진정한 예술로의 공연 무용을 이끌어간 공헌자들을 살펴보았다. 오늘날 미국 뿐 아니라 전세계에 미친 흑인 문화의 영향으로 지대하다고 할 수 있으나 흑인무용의 발달 과정을 살펴보면서 그들의 기본적인 생각에 나타난 몇가지 문제점을 제시할 수 있고, 현세대에 활동하고 있는 많은 흑인무용가들을 통해 흑인무용이 미친 영향을 살펴볼 수 있을 뿐만아니라 이는 앞으로 계속 연구하여 우리 예술 쟝르의 하나로 접목시켜 발전시킬 분야이다.;This study is to try to research the influence which Negro dance had on the dance of today by analyzing the whole structure of Negro dance and describing the social meaning that the dance have in the area where the dance was done very manifestly and exactly with making an exact evaluation basically about the dance which African∼American are doing philologically and historically as the historical study on the American Negro dance to be able to meet with the Negro culture diversely. Above all, in chapter Ⅱ, the period background, religious background, and philosophical background about the fact that Negro dance was transmitted to America were examined. It is true that, today, the Negro dance is penetrating into the whole world including America and Europe etc deeply. and much influence of Negro dance is being transmitted to our nation also, after it started from Africa which is the original place. Under the situation if the tragic human merchandising which is referred to as the slave, and then dance has rooted in the merriment or religious ceremony deeply by the areas over several centuries. Thus, it is having much influence on the dance world, showing the spectarttors their own peculiar rhythm and rhythmic movement, today. In order to examine this historical process, in the chapter Ⅲ, the dance of the West Indies which linked Africa to America, the dance of collective farm of American southern part which came into being when the slave trade became active, the dance of American Northern part, and the dance of New Orleans area which have various characteristics and peculiar historical background were examined, comparing and linking them. In the Chapter Ⅳ, the dancers who were almost gorgotten were revived, and the contributors who led the performance dance into the genuine art were examined, handling the process that the Negro dances by areas have been made into performance in the dance halll and theatre. It can be said that the influence which Negro culture had on the whole world as well as America is very great. While examining the development process of Negro dance, some kinds of points at issue which emerged in their basic thought may be examined through many Negro dancers who are acting in the present generations. In addition, this is the field to have to develop, by grafting it into one of our art genre, through the continuous research, in the future.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구동기 및 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 1 C. 연구의 제한점 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 시대적 배경 = 4 B. 종교적 철학적 배경 = 6 Ⅲ. 미국 흑인무용의 발생과 발달 = 8 A. 서인도 제도의 흑인춤 = 8 (1) 악기 = 9 (2) 춤 = 11 (3) 종교적인 춤 = 20 B. 미국 남부 집단 농장의 춤 = 26 (1) 악기 = 28 (2) 춤 = 29 (3) 종교적인 춤 = 32 (4) 특별한 경우의 춤 = 34 C. 미국 북부지방 및 뉴올리언즈의 춤 = 40 (1) 북부지방의 춤 = 40 (2) 유랑극단의 춤 = 42 (3) 뉴올리언즈의 춤 = 50 Ⅳ. 흑인무용의 공연예술화 과정 = 57 A. 무용홀과 극장의 발생 = 57 (1) 무용홀 = 57 (2) 극장의 춤과 공연자 = 59 B. 공연무용의 공헌자들 = 63 (1) 선구자 = 64 (2) 계승자 = 69 Ⅴ. 결론 = 80 참고문헌 = 82 ABSTRACT = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2493068 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject미국-
dc.subject흑인무용-
dc.subject미국무용-
dc.subject흑인문화-
dc.subject.ddc700-
dc.title미국 흑인 무용의 역사적 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Historical Study on the Negro Dance-
dc.creator.othernameLee, Mi Kyoung-
dc.format.pagevi, 85 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded1991. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE