View : 845 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor백의현-
dc.contributor.author韓男喜-
dc.creator韓男喜-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:46Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:46Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000017112-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208005-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017112-
dc.description.abstract本 연구는 19세기 불란서의 사회적 배경과 인상주의의 사조를 회화에 국한시켜 인상주의 화가들의 기법과 사상을 드뷔시(Debussy)의 작품에서 살펴 보았다. 本 논문의 연구목적은 회화와 음악에 관한 밀접한 관련성의 문제를 고찰하는 것이다. 19세기에 나타난 인상파 화가들의 구체적인 기법을 Debussy의 작품에서 찾아보는 것으로 본 논문을 살펴 보았다. 인상주의는 아름다운 음향에 대한 사랑, 음에 대한 묘사와 자연숭배, 음악과 미술과 문학을 조화시키려는 노력, 그리고 분위기를 강조하였다. 분위기란 인상주의 화가들의 작품에 나타난 뚜렷한 선을 해체함으로써 받는 전체적으로 어렴풋한 분위기를 말하는데 Debussy가 그의 이런 몇 가지 재료들을 이용하여 조성감을 모호하게 하고 분위기를 강조하려 하였다. 대상묘사는 인상주의 화가들과 Debussy가 공통적으로 사용한 자연의 대상물을 어떻게 표현하고 있는가를 살펴보았고, 색채에서는 직접적인 색감의 묘사가 아닌 색채화의 개념으로 표현했다. 색채에 관련된 기법을 각각 Debussy의 음악적 재료들과 나타난 예로써 관련지었다.;This study has been looked at technique and idea of Debussy's work for the impressionist painter that defined to paintings of French's Contemporary Social Background and the trend of thought of impressionist in nineteenth Century. The purpose of this study is to examine of the problem closely related to painting and music. The concrete techniques of the impressionistic painters since the nineteenth Century are found in works of Debussy. Impressionism was presented by love of beautiful sound, description with sound, admiration of the nature, efforts harmonizing with music, art and literature, atmosphere. Atmosphere means vagueness that the impressionistic painters made by distracting distinct lines. Debussy also made such kind of vagueness and atmosphere in his music by using some advanced Compositional techniques. For description of objects, the writer studied how the impressionistic painters and Debussy represented natural objects in common. In the part of colouring, it is considered not as a direct visual one but as a becoming one. Some techniques related with colouring in painting are connected to musical elements of Debussy.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 배경 = 2 A. 19세기의 사회적 배경 = 2 Ⅲ. 인상주의 = 4 A. 회화에서의 인상주의 = 4 B. 음악에서의 인상주의 = 6 Ⅳ. Debussy 음악과 인상주의 = 8 Ⅴ. 결론 = 29 참고문헌 = 30 ABSTRACT = 31-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1321693 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject인상주의-
dc.subject드뷔시-
dc.subjectDebussy-
dc.subject음악-
dc.subject상호관계-
dc.title인상주의와 드뷔시(Debussy)음악의 상호관계에 대한 소고-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Relationship between the Music of Debussy and Nineteenth Century Impressionism-
dc.format.pageiv, 32 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE