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張志淵의 自强思想

Title
張志淵의 自强思想
Other Titles
Chang Chi-Yeon's Thought of the "Chagang"
Authors
白賢淑
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
장지연자강사상Chagang정치외교학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박충석
Abstract
本 論文은 1905년-1910년 까지 사상활동을 통해 國權恢復運動을 한 張志淵의 自强思想을 主題로 한다. 즉, 장지연에 관한 종래의 연구와 달리 본고는 그의 사상의 특질을 進化論적 사고에 기초한 <自强>으로 보아 이를 분석하고자 한다. 논자가 <自强>의 분석에 중요성을 부여한 근거는 다음과 같다. 첫째, 自强은 韋庵 자신이 국권회복을 목표로 사상활동을 전개하면서 거듭 강조한 槪念語이다. 둘째, 비슷한 시기의 開化思想家들과 다르게 <自强>사상은 정신적인 면을 강조하였다는 점이다. 장지연의 著述을 중심으로 연구한 본고의 체제는 다음과 같다. 먼저, 서에서 <自强>사상의 내용·목표·수단의 구조 분석에 대한 문제 제기에 이어, II장에서는 社會進化論을 수용한 장지연의 사상적 출발점과 그의 문명관을 고찰하였고, III장의 내용은 1905년 이전의 장지연의 활동 및 사상적 특징과, 그 후 사회진화론적 인식에 입각한 한국사회 현실인식 및 사회비판에 관한 것이 되며, IV장은 優勝劣敗라는 경쟁의 場인 국제사회의 현실인식 및 優者와 劣者의 모습을 比較하였으며, V장에서는 自强思想의 특질을 네 가지로 나누어 분석하였고, 끝으로 VI장에서는 社會進化論과 自强의 연계와 그에 따른 장지연 사상의 성격을 규명코자 하였다. 이러한 구성하에 연구된 결과는 다음과 같았다. 첫째, 장지연은 힘과 경쟁의 논리인 사회진화론을 수용함으로써 弱肉强食의 현상을 나타내고 있는 국제현실을 당연한 것으로 인식하였다. 그리하여 민족의 위기 상황을 政府의 因循姑息과 국민들의 민족적 團合을 이루어내지 못함으로써 劣者의 위치에 서게 된 것 뿐이라고 인식하였다. 둘째, 국제사회를 優勝劣敗論에 의거하여 양분화 하였다. 즉, 국제사회에서 優者는 진취·모험 정신과 애국사상 및 자주·자립의 정신을 공통적으로 갖고 있음에 비해, 劣者는 의뢰·나태·애국열성의 부족 등을 공통요소로 갖는다고 보았다. 세째, 자강사상의 이론적 기초인 우승열패론의 분석 결과는 아래와 같다. 즉, 국민의 지식 차원에서는 민의 지식 역량의 정도가 優者와 劣者를 짓는다. 그리고, 사회적 차원에서는 민족의 團體結合의 가능성에 따라 우자와 열자가 구별되어진다. 네째, 그의 자강사상의 특질은 자강정신·단합론·교육발달론·식산흥업론으로 나뉘어 고찰된다. ① 自强精神은 진화론적 인식하에 전개되는데, 自强을 향한 인간의 지속적인 사유와 노력을 요구하는 것이다. ② 團合의 중요한 이유는, 자강정신이란 단체를 통해 培養될 수 있는 것인데, 이러한 단체를 이루게 하는 것이 團合이기 때문이다. ③ 敎育發違의 추구는 優者·劣者를 가늠짓는 정신력이 효과를 발휘하려면 국민 지식역량의 확대가 전제되야 하기 때문에 當爲性을 갖는다. ④ 殖産興業은 自强의 사회·경제적 기초가 되는 國富와 직결되기에 강조된다. 결론적으로 自强思想은 사회진화론에 입각하여 국권회복을 목표로 국민의 精神力과 團合能力을 要諦로 하고 있다.;The Subject of this thesis is to examine Chang Chi-Yeon's (張悲淵: 1864-1921) "Chagang" thought from 1905 to 1910 in the view point that his thought-activity is a regaining movement of the national right at that period. Namely, this thesis differs from former studies because it is analyzed that the Characteristic of his thought was based on the thought of "Evolution". I'll insist that his thought of "Chagang" is analyzed as follows. First, Chagang is concept that Weahm(韋庵) himself emphasized. Second, the "Chagang" thought takes as serious view of spiritual aspect to compare with other thinkers at that period. The results of research are same as follows. First, ChangChi-Yeon accepted the principle of 「power」 and 「competition」 from the theory of evolution. So he justified what the principle of the survivals of the fittest flew over the international Society. Therefore, he recognized that the crisis state of "Chosun" resulted from temporization of government and National non-organization. Second, he divided the international society into two parts according to the principle of the survivals of the fittest. Namely, he understood that winners must have the patriotism, the progressive-adventurous spirit, and the spirit of independence, and that, conversely, the defeatists have the spirit of dependence, idleness, and the lack of patriotism. Third, the principle of the survivals of the fittest that is the theoretical basis for self-strengthening is analyzed as follows. The winner and the defeatist were determined according to, firstly, the power of individual's knowledge at the level of citizen's knowledge power and, secondly, the possibility of the national unity at the level of social organization. Fourth, on the perception that self-strengthening means the independence, he emphasized that characteristic of self-strengthening thought was in the spirit of self-strengthening, the statements of social organization, the statements of extension of education, and the statements of development of industry. ① The spirit of self-strengthening is the continuous thinkings and efforts of human beings toward self-strengthening. ② The fact that the people ought to be closely united together is important because the spirit of self-strengthening is raised of social organizations. ③ The statements of "Education" is based on the fact that the education is a prerequisite element to produce "Chagang" spirit. ④ The statements of "Development of industry" is based on the assumption that national wealth is the socio-economic foundation for the recovery of national rights. Consequently, it seemed that Chang's "Chagnag" thought was base don "Social Darwinism" and that, for the recovery of national rights, he emphasized in the spiritual strength of nation and the cooperation of social organization.
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