- Title
- 텔리비젼 드라마의 구조주의적 분석
- Other Titles
- (A) Structuralist Analysis of TV Drama : with Special Reference to a Serial, Urban People
- Authors
- 崔弘鮮
- Issue Date
- 1993
- Department/Major
- 대학원 신문방송학과
- Keywords
- 텔리비젼 드라마; 구조주의; 도시인
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 安光植
- Abstract
- 우리사회의 지배적 매체인 텔리비젼에 있어서 텔리비젼 드라마는 가장 매력적이고 오락적이며 누구에게나 친숙한 것으로 중요한 위치를 차지한다. 그것이 담고 있는 의미를 우리는 자연스러운 것으로 받아들이면서 세계에 관한 우리의 지식을 구성하고 현실을 구축한다. 그러나 텔리비젼 드라마의 자연스러운 의미는 우리와 텔리비젼 사이의 일련의 관습속에서 끊임없이 재생산되는 이데올로기의 실천과정을 통해 자연화된 것이다.
본 연구는 세계에 관한 우리의 지식을 구성하며, 현실을 구축하는 텔리비젼 드라마의 의미가 어떠한 관습속에서 어떠한 방식으로 자연화되는지를 추적하며, 일정한 방향과 목적을 탐색하여 텔리비젼 드라마의 의미와 의미생산논리를 이해 하고자 했다. MBC-TV 주간 단막극 <도시인> 가운데 <그리운 석기시대>를 선택하여 등장인물과 내러티브를 중심으로 어떤 의미들이 어떤 방식으로 의미화되는지를 분석하며 의미의 인위성과 모순을 드러내고자 했다. 또 어떤 이데올로기들이 의미화에 기여하는지를 밝히고자 했다.
따라서 본 연구는 구조주의적인 기존의 개념과 방법들에 근거하여 연구방법을 다음과 같이 설계, 분석했다. 첫째, 1차원적 분석에서는 <그리운 석기시대>의 지시적이고 표면적인 외시의미를 이해하기 위해 <그리운 석기시대>의 내용을 장면별로 정리, 줄거리와 주요 배경 및 등장인물을 살펴보았다. 둘째, 2차원적 분석에서는 <그리운 석기시대>의 이면적인 함축의미를 이해하기 위해 공간적인 배경을 분석하고 등장인물과 내러티브를 각각 계열체적 축과 통합체적 축으로 분석했다. 우선 등장인물 설정을 살펴보고 이를 근거로 등장인물들의 가치구조와 그에 따른 대립관계를 추출, 분석했다. 다음 내러티브는 등장인물들간의 대립관계에서 나타나는 각각의 갈등이 해소되는 방식과 그러한 갈등과 해소의 전개논리로 내러티브의 이데올로기적 전략을 추적했다. 셋째, 3차원적 분석에서는 1, 2차원 분석으로 이해한 <그리운 석기시대>의 의미와 의미생산논리를 토대로 그것을 일관되게 조직하고 사회적으로 방향짓는 이데올로기를 지배적, 잔여적, 부상적 이데올로기로 분석했다.
본 연구의 결과를 다음과 같이 요약할 수 있다.
1. 1차원적 분석의 결과, <그리운 석기시대>는 지식인, 여성해방론자, 소시민 등으로 대표성이 부여된 인물들이 우리물산을 배경으로 등장하여 엮어가는 것임을 알 수 있다.
2. 2차원적 분석의 결과, <그리운 석기시대>의 배경은 노동공간과 생활공간에서 사무직원과 생산직원의 차이를 부각시킴으로써 자본가와 노동자의 불평등보다는 같은 노동계급인 화이트와 블루의 불평등 및 갈등을 자연스러운 것으로 나타낸다. <그리운 석기시대>의 등장인물들은 그 설정에 있어 여자보다는 남자우위의 성차별적인 역할 비중과 블루보다는 화이트 우위의 역할비중을 자연스러운 것으로 나타낸다. 또, 등장인물의 가치 및 관계에 있어 첫째, 등장인물들에게 부여 된 지식인, 여성해방론자, 소시민 등의 대표성은 과장된 겉치레이고, 둘째, 여자들에게 부당하게 부과된 성차별적 가치기준의 이중성이 나타난다. 셋째, 보수적인 가치의 우위 및 화이트 우위의 가치가 나타난다. 한편, <그리운 석기시대>의 내러티브에 있어 첫째, 갈등은 본질적이기보다는 축소되고 완화된 것으로 해소방식도 일시적이고, 둘째, 갈등 및 해소의 전개에서 이데올로기적인 전략은 본질적인 갈등의 축소된 갈등 제시 - 일시적인 해소 - 갈등의 유보 - 갈등의 전환 및 분산, 희석으로 나타난다.
3. 3차원적 분석의 결과, <그리운 석기시대>의 이데올로기에 있어서 첫째, 지배적 이데올로기는 갈등의 합법화, 갈등의 축소·분산화, 갈등의 탈맥락화로 나타난다. 둘째, 잔여적 이데올로기는 남성우월의식, 보수주의, 정신노동의 육체노동에 대한 우월의식으로 나타난다. 한편, 부상적 이데올로기는 남성우월의식/보수주의에 대한 저항, 화이트에 대한 블루의 저항, 도시의 일상성에 대한 저항으로 나타난다.
이상의 연구결과를 종합해 볼 때, <그리운 석기시대>는 결코 자연적이지 않은 계급간, 성별간의 불평등을 자연스러운 의미로 생산함을 알 수 있다. 그리하여 의미는 생산노동자보다는 사무노동자 우위로, 여자보다는 남자우위로, 진보보다는 보수 우위로 방향지어진다. 이에 대한 저항은 부상하지만 미온적이다. 나아가 이러한 불평등에 따른 갈등을 당연한 것으로 합법화하고 문제는 본질에서 비껴나 축소되며 해결없이 흩어져 갈등의 사회적 맥락을 제거한다.
결론적으로 <그리운 석기시대>로 한 단면을 볼 수 있는 <도시인>은 계급과 성별에 있어서 차별적이고 현실적인 변화가 불가능한 세계를 의미화함으로써 성차별과 계급차별의 부조리를 재생산하고 현실에 대한 실천적 의문을 배제하게 할 수 있다. 한편으로 그것은 우리 사회에 재생산할 부조리가 존재하고 그 견고함으로 변화는 즉각적일 수 없기 때문이라고 생각할 수 있다. 그러한 사회속에서, 그러나, 때로는 저항하고 때로는 투쟁하는 우리들의 모습에서 변화의 가능성을 타진한다.;The purpose of this study is to comprehend the meaning and the signifying process of TV drama in the structuralist point of view.
Television has become a dominant media in the contemporary society. Of all TV programs, drama takes an important position as the most engaging, entertaining and involving mode. We normally accept the meaning of TV drama without serious questioning, and often form our vision of the world based on its meaning. Though TV drama is a product of artificial signifying process, its meaning tends to be naturalized through conventions and ideologies.
This study, therefore, attempts to examine the mechanism of this signifying process.
To this end, we choose one episode in a serial TV drama: "Yearning for Stone Age" in Urban People. We first analyze the major conventions of its signifying process from the structuralist point of view focusing on the characters and the narrative, and then reveal the artificiality and contradiction involved in them. We also attempt to comprehend their socially oriented meaning, by construing the ideology implied in them as the dominant/residual/emergent ones.
We plan to utilize following research method which is developed mainly from the structuralist concepts and methods. First, in single dimensional analysis, we examine the outline of story, the setting, and the casting of major characters to comprehend the denotation of the drama. Secondly, in two dimensional analysis. we examine the characters and the narrative along the paradigmatic and the syntagmatic axes to comprehend the connotation of the drama: once we identify and analyze the value structure of characters and conflicts between them, we examine the procedures of conflict resolution to disclose the ideological strategies of the narrative. Thirdly, based on the results from the single and two-dimensional analyses, we attempt a three dimentional analysis with respect to the ideology, which organizes the meaning and the signifying process of the drama and provides a socially oriented meaning for them as the dominant/residual/emergent ones.
The major findings from this study are summarized as follows:
1. The single dimensional analysis has shown that the inequality and conflicts between white and blue color workers, rather than those between capitalist and workers, are naturalized in the setting of "Yearning for Stone Age" through the differentiation of each character's working and living spaces. Also naturalized is that in casting, more importance is given to roles played by male and white color rather than by female or blue color.
2. Two dimensional analysis yields following results. In regard to characters, we found that the representativeness of such roles as intellectual, feminist, or petit bourgeois allotted to certain characters is somewhat exaggerated. We also found that in their relations to others, characters are sexually discriminated on contradicting standards and that their value structure is mostly conservative. In regard to the narrative, conflicts between characters are diminished and mollified rather than fundamental, as much as their resolutions are provisional : major ideological strategies lie in mollification of fundamental conflicts, their provisional resolution, the suspension and the dissipation or fragmentation of conflicts.
3. Three dimensional analysis attests following aspects of ideology. The dominant ideology is revealed in the legitimation, the diminuition or dissipation and the decontextualization of conflicts; the residual ideology in the male priority, the conservative values, and the superiority of intellectual labour to manual labour: the emergent ideology in revolts against sexual discrimination and conservatism, against the superiority of white color, against the uniformization of urban life.
These analyses lead us to the observation that the "Yearning for Stone Age" depicts the unnatural inequalities between classes or sexes as natural, to give predominance of intellectual workers over manual workers, of males over females, of conservatism over liberalism, Revolts against such standards are emergent but tepid. Moreover, conflicts ensuing from this inequality are legitimated, so that the issue is deviated and dissipated out of social context.
In conclusion, Urban People, as exemplified in "Yearning for Stone Age", signifies a world in which the discriminations against classes and sexes are unmovable reality, and thereby contributing to the reproduction of such discriminations in real world and removing the possibility of questioning such discriminations. Some may think that this is because society embeds those absurdities and the social inertia prohibits immediate changes. But we may also see the possibility of changes from the reflection of those resisting and struggling in life.
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