Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 황응연 | - |
dc.contributor.author | 한수경 | - |
dc.creator | 한수경 | - |
dc.date.accessioned | 2016-08-26T04:08:17Z | - |
dc.date.available | 2016-08-26T04:08:17Z | - |
dc.date.issued | 1989 | - |
dc.identifier.other | OAK-000000016217 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207739 | - |
dc.identifier.uri | http://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016217 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine what kind of hypothesis testing strategies the counselors use and which hypothesis testing strategies are more helpful for understanding the client and for giving the client appropriate intervention. For this purpose the subjects were first asked to act as a counselor and chose a question to find whether the computer simulated client is social or unsocial. Next, the subjects were asked to act as a client and have an experience of interaction with the computer simulated counselor who used some kind of hypothesis-testing strategy and then she/he rated the computer counselor on the "Counselor Rating Form". If the subjects rated the computer client social and chose the question that asks about an act, thinking and feeling of a social person, then the question is confirmatory hypothesis testing strategy. If the subject's choice on the question inconsistent with the rating on the computer client, then the question is disconfirmatory hypothesis-testing strategy and regardless of subject rating about the computer client, when the subject choose a mediate question the question become the unbiased hypothesis-testing strategy. The results of these study are as follows: First, the counselors use unbiased hypothesis-testing strategies more often than disconfirmatory or confirmatory Hypothesis-testing strategies. The frequency distribution of the hypothesis-testing strategies the graduate students used were not significantly different from that of undergraduate students used. Whether the subjects were instructed to find fact only or instructed to make the client comfortable were not significant on the frequency distribution of hypothesis testing strategies the subjects use. A frequency of a kind of hypothesis-testing strategies were not significantly different from one section to another. A confirmatoy hypothesis-testing strategy followed the same hypothesis-testing strategies and so did the disconfirmatory and unbiased hypothesis-testing strategies. Second, subjects rated the counselor more attractive, more trustworthy and expert when the counselor used a disconfirmatory hypothesis-testing strategies. When the hypothesis-testing strategy the subject used consistent with that of computer counselor the subject rated the computer counselor more attractive and more trustworthy.;본 연구의 목적은 상담자가 내담자와 그의 문제를 이해하고자 사용하는 가설 검증전략을 알아보고, 상담자 가설검증전략이 내담자의 상담자에 대한 평정에 어떤 영향을 끼치는지를 알아봄으로써 상담자로 하여금 내담자의 문제를 정확하게 파악하여 보다 적절한 도움을 줄 수 있도록 하는 것이다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 제기한 문제는 우선, 상담자가 어떤 가설 검증전략을 주로 사용하는지 알아보고 이러한 가설검증전략의 사용이 피험자가 대학생 집단일 때와 대학원생 집단일 때 차이가 있는지를 살펴 보았으며, 피험자가 받은 지시 즉, 사실을 발견하도록 지시를 받은 집단과 내담자를 편안하게 하면서 사실을 발견하도록 지시를 받은 집단이 가설검증전략의 사용에서 차이를 나타내는지 알아 보았다. 또 특정 가설검증전략이 상담의 한 회기내에서 첫 3회의 질문과 중간 3회의 질문, 마지막 3회의 질문에서 다른 빈도로 사용되는지 알아 보았고 특정 가설검증전략을 사용한 다음에 어떤 가설검증전략이 뒤따라 나타나는지 살펴 보았다. 다음에 위와 같은 특정 가설검증전략을 사용하는 상담자에 대한 내담자의 상담자 평정이 상담자 호감도, 신뢰성, 전문성의 평정에서 유의하게 차이를 나타내는지 알아 보았으며, 이러한 평정이 피험자 자신이 앞의 실험에서 사용한 가설검증전략에 따라서도 차이를 보이는지 살펴 보았다. 또 피험자의 Computer 사용 경험의 정도에 따라 상담자 평정에 차이가 있는지 알아보았고, 피험자가 사용한 가설검증전략과 Computer 상담자의 가설검증전략이 일치하는지에 따라 상담자 평정에 차이가 있는지도 살펴 보았다. 상담자 가설검증전략을 알아보고자 본 연구에서는 159명의 여대생과 15명의 대학원생들로 하여금 상담자로서, 내담자 역할을 하는 Computer에 질문을 하고 Computer 내담자의 대답에 따라 내담자에 대한 가설을 세우도록 하였으며 상담자의 가설과 다음 질문의 방향이 일치할 때 이를 확증적 가설검증전략, 불일치할 때 반증적 가설검증전략, 가설에 관계없이 중립적인 입장의 질문을 선택할 때 비편파적 가설검증전략으로 분류하였다. 또한 특정 가설검증전략을 사용하는 상담자에 대한 내담자의 상담자 평가(호감도, 성실성, 전문성)를 알아 보고자 피험자로 하여금 상담자 역할을 하는 Computer의 질문에 대답을 하는 경험을 가진 후 Computer 상담자를 Computer 화면상에 제시되는 상담자 평가 척도상에 평정하도록 하였다. 본 연구의 결과를 살펴 보면 우선 상담자 가설검증전략에서 상담자는 반증적 가설검증전략이나 확증적 가설검증전략보다는 비편파적 가설검증전략을 주로 사용하는 것으로 밝혀졌다. 또 대학생 피험자의 가설검증전략 빈도 분포와 대학원생 피험자의 가설검증전략 빈도 분포는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으며 사실 발견 지시를 받은 집단과 편안하게 하도록 지시를 받은 집단간에도 유의한 차이가 발견되지 않았다. 각 가설검증전략의 사용 빈도는 첫 3회의 질문과 중간 3회의 질문, 마지막 3회의 질문에서 유의한 차이를 보이지 않았으며, 확증적 가설검증전략 뒤에는 확증적 가설검증전략이, 반증적 가설검증전략 뒤에는 반증적 가설검증전략이 비편파적 가설검증전략 뒤에는 비편파적 가설검증전략이 나타날 확률이 우연히 나타날 수 있는 확률보다 유의하게 많았다. 상담자 가설검증전략별 내담자의 상담자 평정에 있어서는 상담자가 반증적 가설검증전략을 사용할 때 호감도, 신뢰도 및 전문성의 평정이 다른 가설검증전략을 사용할 때보다 유의하게 높았다. 또 Computer 상담자 가설검증전략과 피험자 가설검증전략 두 차원에 대한 변량 분석 결과 상담자 가설검증전략에 따라 호감도, 신뢰성, 전문성 평정에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 Computer 상담자의 호감도와 신뢰성에 대한 평정에 있어서는 상담자 가설검증전략과 피험자 가설검증전략이 상호작용 효과를 나타냈다. | - |
dc.description.tableofcontents | 목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 Ⅲ. 연구방법 = 8 A. 피험자 = 8 B. 도구 = 8 1. 상담자 질문지 및 내담자 대답지 = 8 2. 상담자 평가 척도 = 9 C. 실험 절차 = 10 1. 실험 1 = 10 2. 실험 2 = 12 D. 실험 설계 = 12 E. 결과 처리 = 13 Ⅳ. 결과 = 14 A. 실험 1 = 14 B. 실험 2 = 18 Ⅴ. 논의 = 27 참고문헌 = 30 부록 = 33 ABSTRACT = 43 | - |
dc.format | application/pdf | - |
dc.format.extent | 1359061 bytes | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 이화여자대학교 대학원 | - |
dc.subject | 상담자 | - |
dc.subject | 가설검증전략 | - |
dc.subject | COUNSELOR | - |
dc.subject | HYPOTHESIS-TESTING STRATEGIES | - |
dc.title | 상담자 가설검증전략에 관한 연구 | - |
dc.type | Master's Thesis | - |
dc.title.translated | (A) STUDY ON THE COUNSELOR USE OF HYPOTHESIS-TESTING STRATEGIES | - |
dc.format.page | viii, 45 p. | - |
dc.identifier.thesisdegree | Master | - |
dc.identifier.major | 대학원 교육심리학과 | - |
dc.date.awarded | 1989. 8 | - |