View : 682 Download: 0

연습이 연쇄동작의 시제적 구조에 미치는 영향

Title
연습이 연쇄동작의 시제적 구조에 미치는 영향
Other Titles
(The) Practice's Effect on the time structure of sequence movement
Authors
裵惠梨
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
연쇄동작연습시제구조
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金基雄
Abstract
The purpose of this study was to examine the practice's effect on the time structure of sequence movement in the movement performance process. Thia practice was made skilled to the task gradually. The hypotheses, based on the established study results and the relevant bibliographies, is as follow: 1. Each element's MT gets reduced as the practice in the movement performance process gets increased. 2. The intervals of reactions among each element get reduced as the practice ih the movement performance precess gets increased. 3. Movement Program is unified as pracitice gets increased. To test above hypothesis, 18 female university student volunteers are given to measure MT by the reaction-button-pushing task about auditory stimuli with 100 trials. Recording the performance results, the change of total time, and of ratio to the time between total time and each element are measured (ANOVA) by producing the average of each measurement value. The results are as follows: 1. Meaningful differences are shown statistically in MT resulted from the increase of practice. Namely, MT gets reduced as the practIce quantity gets increased. 2. Meaningful differences are shown statistically in the intervals between reactions resulted from the increase of practice. Namely, the intervals between reactions are shortened greatly in the late practice while those in the early practice are long. 3. MT Program change gets unified as the practice is increased. These results indicate that MT among each element is reduced and time structure of sequence movement get more and more unified, as the practice is increased.;본 연구의 목적은 운동수행과정에서 과제에 점차 숙달하도록 만드는 연습이 연쇄동작의 시제적 구조에 미치는 영향을 알아 보려는 것이다. 선행 연구결과와 문헌 섭렵을 근거로 하여 설정된 가설은 다음과 같다. 1) 운동 과제수행에서 연습이 증가할수록 각 요소의운동시간(MT)은 감소한다. 2) 운동 과제수행에서 연습이 증가할수록 각 구성 요소간의 반응간의 간격은 감소한다. 3) 연습이 증가할수록 반응요소의 상대적 구성비는 변화한다. 이와같이 설정한 가설을 검증하기 위하여 본 연구에서는 이화여자대학교 체육대학 체육학과 학생 18명을 대상으로 청각자극에 대해서 일련의 반응버튼을 연속적으로 누르는 과제를 수행하여 동작시간(MT)을 측정하였다. 피험자는 10회씩 10번 시행하여 총 100회의 시행을 하였고, 수행결과를 기록하여 각각 측정치의 평균을 산출하여 전체시간의 변화와 전체시간과 각 반응 요소간의 시간에 대한 비율변화를 변량분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 1. 연습의 증가에 따른 동작시간 (MT)은 통계적으로 유의한 감소를 보였다. 2. 연습의 증가에 따른 반응 요소간의 간격을 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 즉 연습초기에는 반응간의 간격이 길었다가 연습후기에는 반응간의 간격이 현저히 줄어 들었다. 3. 연습의 증가에 따른 반응요소의 상대적인 구성비율시간은 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 즉 연습중간에서 연습말기로 갈수록 구성비율시간이 점차적으로 일정하게 단일화 되어짐을 볼수있었다. 이와같은 결과는 연습이 증가할수록 각 요소간의 동작시간(MT)은 감소하고 연쇄동작의 시제적 구조는 점점 단일화 되어가는 것으로 해석되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE