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아동학대 예방을 위한 공익광고 표현연구

Title
아동학대 예방을 위한 공익광고 표현연구
Other Titles
Studies of the Expressions from Public Service Advertising for Preventing Child Abuse : With priority given to BTL media
Authors
이정현
Issue Date
2007
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이영희
Abstract
현대사회는 이혼율의 급격한 증가와 가족해체의 심화로 인해 아동학대에 대한 방임이 늘고 있다. 더 이상의 개인적인 차원이 아닌 사회적 문제임을 인식해야 한다. 그러나 우리나라의 경우 아동학대 문제해결을 위한 예방의식과 신고의식이 미약한 편이다. 사회문제로의 대두와 의식변화를 위해 최근에는 아동학대가 공익광고의 주제로 채택되면서 많은 이들의 의식변화를 야기하고 있다. 그러나 하루에도 수천개의 광고를 접하는 우리의 생활에서 공익광고는 더 이상 사람들의 시선을 끌기에는 어려움이 있다. 현재 사용하고 있는 4대 매체 ATL-Above the Line (TV, 라디오, 신문, 잡지)는 커다란 영향력을 행사하여 공익광고의 주된 매체로 사용되고 있다. 그러나 4대 매체 외 BTL-Below the Line (DMB. 모바일, 스크린도어, 인터넷, 랩핑 등)의 빠른 등장과 범위확장으로 새로운 매체로의 전환을 바라보아야 한다. 익숙한 광고매체에 표현된 공익광고는 더 이상 사람들의 관심을 끌지 못하고 있다. 광고시장의 매체 변화를 예측한 사람들은 새로운 것에 대한 기대와 함께 새로운 광고 표현에 지대한 관심을 보이고 있다. 모바일을 통해 통화는 물론 게임, 금융서비스, 정보 찾기 외에 지하철에서 TV 정규방송 프로그램을 시청하는 등 모바일은 생각하지도 못했던 다양한 역할을 하고 있다. 또한 우리가 일상생활에서 이용하는 대중교통 수단인 지하철, 버스등은 기다리는 3,4분의 시간동안 최소 3개 이상의 광고를 접하게 된다. 이것은 이동을 위한 수단이 아닌 광고매체로써 새롭게 자리 잡고 있다는 것이다. 즉 우리의 생활환경이 바로 새로운 광고 매체로 변화되고 있다. 공익광고도 이러한 매체 형태의 변화 과정에 발맞추어 새로운 매체의 활용방안 연구가 필요하다. 본 연구에서는 아동학대의 심각성과 이를 좀더 효과적으로 홍보하기 위한 방법으로 뉴미디어로 떠오르는 BTL의 개념과 특성을 알아보고 각 매체에 따른 표현방법에 관하여 연구하였다. 특히 기존 국내 공익광고에서 주로 사용되고 있는 매체와 표현방식에서 벗어나 새롭게 등장하는 뉴미디어와 표현방식을 이용하여 실제 아동학대 방지 공익광고를 제작함으로써 다음과 같은 효과를 이룰 수 있도록 하였다. 1. 메시지를 수용하는 수용자들에게 아동학대 예방 캠페인을 새로운 시각으로 접할 수 있게 하여 관심을 유발하고 이에 따라 적극적인 반응을 불러일으키도록 하였다. 2. 뉴미디어와 새로운 표현전략으로 기존 광고와 차별화되어 주목성을 높였다. 3. 쌍방향의 광고가 이루어 질 수 있는 매체를 중심으로 활용하여 개인의 참여성과 행동변화를 일으킬 수 있도록 중점을 두었다. 4. 기존 실시되고 있는 아동학대 예방 공익광고가 정형화된 틀에서 벗어나 새로운 방법으로 다가감으로써 수용자들의 행동과 인식변화에서 더 나아가 사회변화로 까지 나아갈 수 있는 계기를 만들고자 한다.;With the rapidly increasing divorce rate and deepening of family disassembly, the child abuse in the modern society is getting increasing. It is not the personal problem anymore but the social one. In case of Korea, however, we have very weak awareness of the preventive and reporting for solving the child abuse problem. Currently, as the ‘Child Abuse’ becomes the theme of the public service advertising to change the way of people’s thinking and arises as the social problem, a lot of people are changing their ways of thinking. But it is difficult for these public service advertisings to draw people’s attention among other thousands of advertisings. The four main ATLs-Above the Line media (television, newspapers, radio, magazines) are currently used for the public service advertisings to have great influences. However, except these four, BTLs-Below the Lines (such as DMB, mobile, screen door, internet, wrapping etc.) are rapidly spreading, so we should look at the conversion to the new media. Public Service Advertising which expresses with the familiar advertising media can’t draw people’s attention any more. People who predict the changes of media in the advertising market are very interested in the new expressions of advertising in expectation of new things. With a cellular phone, people not only can talk to each other, but also play games, find out information and financial services, and watch TV at the subway stations. While we’re waiting for the public transportation such as subway and bus, we can find out more than three advertisements for 3-4 minutes. Transportations also become new advertising media as well. That means out living environment itself changes into new advertising media. So, the public service advertising needs to study more about utilizing new media. To realize the seriousness of ‘Child abuse” and to advertise it more effectively, this thesis studies about the concepts and features of BTLs (DMB, mobile, internet, screen door, wrapping, etc.) and the ways of expressing with each media. q By being free from the fixed media and expressions of existing domestic public service advertisings, we produces real public service advertising with new media and expressions in this thesis, and we are looking forward to the effects below: 1. Draw consumer’s positive reaction approaching with new media and expression. 2. Raise the attention by differentiating with existing advertising media. 3. By using media which can realize the interactive advertising effect, increase the personal participation and behavioral changes. 4. Free from the existing four media, find out the way of utilizing and expressing new advertising media, we’ve talked before, to use them affirmatively.
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