View : 680 Download: 0

유치원과 국민학교 저학년의 수학교육 연계성에 관한 연구

Title
유치원과 국민학교 저학년의 수학교육 연계성에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON ARTICULATION IN MATHEMATICS EDUCATION BETWEEN KINDERGARTEN AND PRIMARY GRAD(K-3) : FOCUSED ON A CURRICULULM
Authors
이현숙
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원국민학교수학교육교육과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 고시 교육과정인 우리나라의 문교부 교육과정과 미국의 두 지역 ( PALO ALTO, SANTA CLARA )을 중심으로 고시된 교육과정에서 유치원과 국민학교 저학년 (K-3) 간의 수학교육의 연계성을 분석, 비교하는 데 그 목적이 있다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 우리나라의 문교부 교육과정과 미국의 두 교육과정에서 유치원과 국민학교 저학년의 수학은 목표에서 연계성을 나타내는가? 2. 우리나라의 문교부 교육과정과 미국의 두 교육과정에서 유치원과 국민학교 저학년의 수학은 내용에서 연계성을 나타내는가? 본 연구는 우리나라와 미국에서 고시된 문서상의 교육과정을 각각 분석한 뒤 비교하였다. 즉, 우리나라는 1981년에 개정되어 현재도 실시중인 문교부 「유치원 교육과정」과 「국민학교 교육과정」, 그리고 1987년에 개정되었으며 1989년 3월부터 시행될 예정인 「유치원 교육과정」과 「국민학교 교육과정」 중에서 수학교육에 관련된 부분을 분석하였다. 미국에서는 California주에서 PALO ALTO와 SANTA CLARA 지역을 중심으로 고시된 교육과정을 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 목표상의 연계성은 우리나라의 문교부 교육과정보다 미국의 두 교육과정에서 그 연계가 더욱 뚜렷하였다. 우리나라 교육과정은 국민학교의 교과목표와 관련지을 때 인지적인 일반 목표의 연계는 나타났으나, 학년 목표와 관련지을 때는 유치원과 국민학교의 연계가 부족하였다. 그러나 미국의 PALO ALTO 교육과정은 K-6학년까지 공통되는 중요 목적을 진술하고 있었으며, 특히 SANTA CLARA 교육과정은 K-12학년까지 동일한 목적 및 전체적인 목표를 진술하고 K-3학년을 하나의 수준으로 하는 단위 목표를 진술하여 연계적이었다. 2. 내용상의 연계성에서 우리나라의 문교부 교육과정은 유치원과 국민학교의 수학 내용이 동일한 내용 요소에서 진술되고 있지 않아 기본적인 구성이 비연계적이었다. 그러나 미국의 두 교육과정은 K-6 또는 K-8학년까지 동일한 내용 요소하에서 진술되면서 K-3학년을 한 단위로 하는 내용 구성의 연계성을 나타냈다. 각각의 내용 요소에 따른 연계성은 다음과 같다. 첫째, 수의 요소에서 수와 숫자의 제시 범위 면에서 연계성을 분석한 결과 우리나라의 문교부 교육과정은 유치원과 국민학교 저학년간에 제시 범위의 연계가 모호했으나, 미국의 두 교육과정은 K-3학년까지 수와 숫자의 내용이 단계적으로 제시되어 있는 연계성을 보였다. 수의 요소에서 십진법과 분수는 미국의 SANTA CLARA 교육과정에서만 K-3학년까지 연계성을 나타냈으며, 우리나라와 미국의 PALO ALTO 교육과정에서는 유치원과 국민학교 저학년 간의 연계가 부족하였다. 둘째, 연산에서 우리나라의 문교부 교육과정은 유치원에서 연산에 직접 관련되는 내용을 진술하지 않은 상태에서 1학년의 내용과 심한 격차를 보이고 있어서 연계성이 부족하였다. 그러나 미국의 두 교육과정은 더하기, 빼기의 개념과 기본 셈을 K-2학년 동안 단계적으로 제시하여 연계성을 나타냈다. 세째, 기하에 있어서 위상학적 개념에서 유클리드 기하로 진행되는 연계는 우리나라의 문교부 교육과정이 미국의 두 교육과정보다 더 뚜렷하였다. 네째, 측정의 연계성은 우리나라의 문교부 교육과정보다 미국의 두 교육과정에서 더 잘 나타났다. 다섯째, 관계의 요소에서 우리나라의 문교부 교육과정은 수량 관계의 인식을 위한 내용에서는 연계적이었으나 그래프 활동에서는 연계적이지 않았다. 그러나 미국의 두 교육과정은 이 두 가지 영역에서 K-3학년까지 연계성을 나타냈다.;The purpose of this study is to analyze and compare the articulation of mathematics between kindergaten and primary grade (K-3) in the officially announced curricula of Korea and PALO ALTO·SANTA CLARA in America. The concrete problems of this study are as follows: 1. Do Korean curriculum and PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula have articulation of objectives in mathematics between K-3 grade? 2. Do Korean curriculum and PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula have articulation of content in mathematics between K-3 grade? This study analyzed and compared the officially announced curricula both of Korea and America. In other words, of Korean 'kindergarten Curriculum' and 'Elementary Curriculum' which were revised in 1981 and effective now and 'kindergarten Curriculum' and 'Elementary Curriculum' which were revised in 1987 and will put in effect in the March of 1989 as was officially announced in the Ministry of Education, parts which were related to mathematics education were analyzed. In America, the officially announced curricula of such districts as PALO ALTO and SANTA CLARA in California were analyzed. Results of this study are as follows: 1. The articulation of objectives was more distinct in PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula than Korean curriculum. Korean curriculum showed the articulation of general cognition objectives in relating subject area objectives of elementary curriculum but lacked articulation in relating grade objectives. But PALO ALTO's curriculum stated same goal from K to 6 grade. Especially, SANTA CLARA's curriculum stated same goal and global objectives from K to 12 grade and also stated level objective which took K-3 as one level. Thus PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula was articulated. 2.In Korean curriculum, the strands of content between Kindergarten and elementary school was not consistent. Therefore, basic structure of content was not articulated. But PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula was stated under the strands of the consistent content from K to 6 or 8 grade and took K-3 as one level so that basic structure of content was articulated. Articulations according to each strand of content are as follows: 1) In articulation of presentation scope in numbers and numerals, Korean curriculum has vague articulation between K-3 grade. But PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula has distinct articulation which content of numbers and numerals was presented by stages. The decimal system and fraction showed articulation between K-3 grade only in SANTA CLARA's curriculum. But in Korean and PALO ALTO's curricula, articulation was insufficient between K-3 grade. 2) In operation, Korean curriculum did not state the concrete operation content in kindergarten and show severe gap of content between kindergarten and first grade. Therefore, articulation was not obvious. But PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula Presented the concept of and the basic facts of addition and substraction by stages between K-2 grade. Accordingly articulation was obvious. 3) In the articulation from topological concept to Euclidian geometry, Korean curriculum was more clear than PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula. 4) In the articulation of measurement, PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula were more distinct than Korean curriculum. 5) In the strand of relation, Korean curriculum was not articulated in grape work but in recognition of quantity relation. PALO ALTO's and SANTA CLARA's curricula showed articulation between K-3 grade in two areas.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE