View : 673 Download: 0

J. S Bach와 T. Boehm과 F. Borne에 대한 소고

Title
J. S Bach와 T. Boehm과 F. Borne에 대한 소고
Authors
황인실
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S BachT. BoehmF. Borne
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김기순
Abstract
In this "Study on Playing the Flute"(1752), educator and flautest J.J. Quantz(1697-1773) opened a new age in flute-playing through the development of such techniques as thrill and mordent. The German T. Boehm(1794-1881) also improved the flute in his own style, establishing new milestones on the instrument. 'Sonata BWV 1030 in b minor' by J.S. Bach utilizes all of the forms revealed in the era of Baroque. In the First Movement, a Refrain based on a Baroque concerto alternates four times with three Episodes. When the thematic rhythms are extended, curtailed, repeated, and omitted, the keys change to b, following f#, e, and b minor, correspondingly. The two-part Second Movement allows a key change from D to A major, while the Third Movement returns to b minor. If the flute suggests a precedent theme in Presto, it is in the form of fuga: responding as the perfect fifth in the upper part of the Chambollo. The reprecendent theme is then given as keynote in the lower part of the Chambollo. The Allegro mixes Italian Giga, whose form appears to the harmonic accompaniment of the flute very tactly with French Gigue, which is characterized by wide leaps of step and fugue. 'Grand Polonaise Op 16 in D major' by T. Boehm illustrates well those features which can be found in the classical polonaise. It is such artistic music that nothing is to be desired in its expression of three-part form, triple time, repetitious rhythm, leaps of step, scale passages, arpeggio, and so on. 'Carmen Fantasie fu˝r Flo˝te and Kavier' suggests through its rhythm and motive the opera "Carmen" by F. Borne. It is characterized by variations in rhythm, melody, and tempo followed by Mabanera dance music, creating the atmosphere of an exotic pub-the songs of gypsy and bullfighter combining in a passionate, luxurious music.;고대의 Flute은 성악을 위한 반주의 역할로써 그 기능을 수행했으나, 17∼18C의 Quantz(Johann Joachim Quantz 1697∼1773)의 연주법의 체계화와 Boehm(T. Boehm 1794∼1881)의 Boehm식 Flute 개발의 영향으로 solo악기로서, 절대적인 위치와 커다란 비중을 orchestra에서 차지하게 되었다. 본 연구자의 졸업연주프로그램인 J. S. Bach의 Sonata BWV 1030 in b minor, T. Boehm Grand polonaise op16 in D Major, F. Borne의 Carmen-Fantasie Fu˝r Flo˝te und Klavier를 중심으로 고찰하여 보았다. 이러한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. J. S. Bach의 sonata BWV 1030 in b minor는 전체 3악장으로 되어 있다. 1악장은 Refrain 주제가 4회 나타나며 그 사이에 3개의 Episode를 두는 바로크시대 협주곡의 구성원리를 따른다. 2악장은 2부형식으로 우아하고 목가적이며, 3악장은 presto와 Allegro의 두 부분으로 나뉘는데, presto는 3성부 fuga, Allegro는 Gigue로 구성되어 있다. T. Boehm의 Grand polonaise Op. 16 in D Major는 3부형식으로 3박자, 붓점리듬. 반복적인 리듬의 음형등의 고전적 polonaise가 갖는 특징들이 화려하면서도, 활기차게 구성 되어있다. F. Borne의 Carmen-Fantasie Fu˝r Flo˝te und Klavier는 G. Bizet의 opera Carmen을 기초로 하여 작곡한 작품으로 동기가 원형 또는 변형되어 사용되며. Habanera의 변주와, 짚시의 노래 투우사의 노래가 잘 다듬어진 정열적이며, 화려한 선율로 구성 되어있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE