View : 658 Download: 0

Edgard Vare`se의 'Octandre'에 관한 연구

Title
Edgard Vare`se의 'Octandre'에 관한 연구
Other Titles
(A) study on 'Octandre' of Edgard Vare`se
Authors
김귀리
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Edgard Vare`seOctandre
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Edgard Vare`se(1883∼1965)는 독특한 음악기법과 실험적인 태도로 20세기 초반의 전위음악계에 큰 영향을 미친 프랑스 태생의 미국 작곡가이다. 본 논문에서는 그의 기법이 잘 나타나 있는 1923 년의 작품인 'Octandre'를 연구분석하였다. 연구방법으로는 그의 생애와 작품세계, 그리고 작곡기법을 알아보았고 형식 화성 선율 리듬을 중심으로 작품을 분석하였다. 그 결과, 형식에 있어서 전 곡은 특별한 소재를 포함하는 몇 개의 부분으로 나뉘어지는데 제 1악장은 A, B, C, D, A'의 5개의 부분으로 나뉘어지고 제 2악장은 A, B, C, D의 4개 부분, 그리고 제 3악장은 A, B, C, D, E의 5개의 부분으로 나뉘어지는 Through Composed의 형식이다. 선율작법으로는 전 악장이 한음 또는 몇 개의 음을 중심으로 그 음에 장식음을 첨가하거나 반복, 또는 리듬과 음정의 변화를 주면서 발전시키는 수법이 쓰이고 있다. 각 악장의 특징적인 선율을 들면 제 1장의 A부분에서 반음계작법을 볼 수 있는데 G^(♭)에서 Octave위의 G^(♭)까지의 12개의 반음이 장식음. 반복. 옥타브 이동등을 사용하면서 쓰이고 있다. 제2악장은 하나의 중심음이 Piccolo에서 Trombone, French Horn으로 옮아 가면서 진행하고 있다. 한편 제 3악장은 Fugato를 볼 수 있는데 주제(Theme)가 Oboe에서 Bassoon, 그리고 Clarinet으로 제시되고 있다. 화성에 있어서는 제1악장은 주로 장2, 단2, 증4도의 음정으로 구성된 Soundmass(소리덩어리)이고, 제2악장은 제1악장의 음정과 더불어 장3, 단3도 음정으로 구성된 Soundmass가 주된 구조이며 제3악장은 단2도와 장2도가 주로 쓰이고 있다. 리듬을 보면 제1악장은 셋잇단음표 □를 변형시켜 나가는 수법을 보이고 제2악장에서도 셋잇단음표 □를 변형시키고 있으며 C부분에서는 3개로 나뉜 악기군이 다양한 변박자의 사용을 보이면서 각각 다른 세가지 리듬형을 나타냄으로 Polyrhythm의 사용을 보여준다. 제3악장에서 리듬적 대위법이 나타나는 C부분은 Trumpet과 Trumpet을 제외한 다른 악기들이 서로 다른 리듬형을 변형시키는데 Trumpet의 리듬형은 4번, 그리고 Trumpet을 제외한 다른 악기들의 리듬형은 8번 변형시키고 있다.;Edgard Varese (1883-1965) was France-born American composer, who had the imposing impact on Avant-Garde of early 20th century through his unexampled musical techniques and experimental attitude. In this thesis, I surveyed and analyzed 'Octandre', composed in 1923, in which his compositional techniques were displayed splendidly. The general formal structure and melody as well as harmony and rhythm of 'Octandre' were analyzed in detail and his life and musical world were surveyed in addition to these. All movements of 'Octandre' are the form of 'through composed' and are divided into several parts; the first movement is again divided into 5 sections, A, B, C, D, A',and the second movement into 4 sections. A,B,C,D, and the third movement into 5 sections, A,B,C,D,E. One of the most characteristic features in Vare`se molodic writing is that he chooses several structrual notes and adds neighboring tones to them, or changes and develops rhythms and tones. Investigation of particular techniques by movement shows that 12 chromatic tones from G to G over one octave are used with accompaniment of neighboring tones, repetition, octave displacement in the opening section. The main notes of the second movement are displaced from Piccolo to Trombone and French Horn. In the third movement, the melody of fugato shows up and the theme is exposed in Oboe, Bassoon, and Clarinet. Turning to the harmony, soundmass of major seconds, minor seconds and augmented fourths is used in the 1st movement. In the second movement, soundmass of major thirds and minor thirds is particularly utilized along with the intervals of the 1st movement. The minor seconds, the major seconds are usually used again in the third movement. Looking into the rhythmic elements, Vare`se displays his distinctively characteristic skills in the composition. When inquiring by movement, we can find the techniques of trans-forming the JJJ in the first movement and the second movement. One of the specialities in the C section of the second movement is the use of polyrhythm, three different forms of rhythm, through commanding variable rhythms derived by three collections of instrument. In the C section of the third movement, where the rhythmic counterpoint turns up. Trumpet and other intruments transform mutually different forms of rhythm. The Trumpet is rhythmically tranformed four times. And other instruments are tranformed eight times.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE