View : 799 Download: 0

유치원 교사의 사고유형과 교사행동과의 상관연구

Title
유치원 교사의 사고유형과 교사행동과의 상관연구
Other Titles
(A) Study of the correlation on the thingking style and classroom behavior of kindergarten teacher
Authors
김진희
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원 교사사고유형교사행동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
The purpose of this study is to find out of what kind of the correlation of classroom behavior of the kindergarten teacher with thinking style of them. The questions for this study are as follows: 1. What kind of the thinking style of the teacher? 2. What is the correlation between the thinking style of the teacher and the units of care? 3. What is the correlation between the thinking style and the classroom behavior (individual or small group) of the teacher? 4. What is the correlation between the thinking style and the classroom behavior (a large group) of the teacher? The subjects of this study were 56 teachers of 20 kindergartens in Seoul city. The careers of the teachers were three years or more, and the limits of their age were 23 years old to 26 years old. The means used for this study were the InQ (Inquiry mode Questionnaire) and Classroom Behavior Checklist to examine the thinking style of teacher and to observate the behavior of teacher The observators have examined the thinking style to teachers, according to the appraised base, appraised the thinking style of each teachers(Synthetic, Idealistic, Pragmatistic, Analytic, Realistic), and have calculated a percent and a Pearsons correlation to find out correlation between the distribution of the thinking style of the teacher and classroom behavior. The results of this study are summarized as follows: 1. The Idealistic thinking style of teachers was dominant. It was appeared equally in comparison between schoolings. 2. It showed correlations between the thinking style of teacher and the units of care, especially the teachers of the Synthetic thinking style have correlated with that of a small group scale. The Idealistic thinking style have correlated with that of a individual group scale, but have negatively correlated with that of a large group scale. The Pragmatistic thinking style have correlated with that of a large group scale. The Realistic thinking style have correlated with that of a large group scale. 3. In the correlation between the thinking style of teacher and classroom behavior (individual and small group scale), the Synthetic thinking style have negatively correlated with approval and praise. The Idealistic thinking style have correlated with the opened question, conversation, listening, helping, approval and praise but have negatively correlated with the closed question, example, examination, control, punishment, responseless, and onlooking. The Pragmatistic thinking style have correlated with the closed question, example, explanation, control, punishment, but have negatively correlated with the opened question conversation, and listening. The Realistic thinking style have correlated with the behavior of control classed and punishment. 4. In the correlation between the thinking style of teacher and the classroom behavior (a large group scale), the Synthetic thinking style have negatively correlated with the classroom behavior of a large group scale. The Idealistic thinking style have negatively correlated with the closed question, example, helping, of a large group scale. The Pragmatistic thinking style have correlated with the classed question, example, and explanation. The Analytic thinking style have correlated with the approval, praise, opened question, conversation, listening. The Realistic thinking style have correlated with the closed question, example, explanation, control, and punishment.;본 연구는 교사들의 사고유형과 사고에 따른 행동간에 어떤 상관관계가 있는지 알아보는데 목적을 두었다. 이를 위하여 아래와 같은 연구문제를 설정하였다. Ⅰ. 교사의 사고유형은 어떠한가? Ⅱ. 교사의 사고유형과 아동에게 사용하는 주의집중단위 규모와의 관계는 어떠한가? Ⅲ. 교사의 사고유형과 개별·소집단 규모의 교사행동과의 관계는 어떠한가? Ⅳ. 교사의 사고유형과 대집단 규모의 교사행동과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울의 20개 유아교육기관에 재직하고 있는 56명의 교사들이다. 대상교사의 경력은 3년 이상이었고, 연령범위는 만23세에서 26세까지였다. 본 연구를 위해 사용된 도구는 「교사의 사고유형 검사지」와 「교사행동 관찰기록표」이었다. 관찰자들은 교사에게 사고유형 검사를 실시하여 평가기준에 따라 각 교사들의 사고유형을 찾아내어(통합주의적 사고, 이상주의적 사고, 실용주의적 사고, 분석주의적 사고, 현실주의적 사고) 교사의 교실행동을 관찰·기록하였다. 교사의 사고유형을 위해서는 백분율을, 사고유형과 행동간의 관계를 위해서는 Pearson의 상관계수를 산출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. Ⅰ. 교사들 중에서는 이상주의적 사고유형이 가장 많았다. 이것은 전문대학을 졸업한 교사와 대학을 졸업한 교사간의 비교에서도 동일하게 나타났다. Ⅱ. 교사의 사고유형과 교사가 아동에게 실시하는 주의집중단위 규모와의 상관에서 통합주의적 사고유형의 교사는 소집단 규모와 상관이 있었다. 이상주의적 사고유형의 교사는 개별아동 규모와 상관이 있었고 대집단 규모와는 역상관이 있었다. 실용주의적 사고유형의 교사는 대집단 규모와 상관이 있었고 개별아동 소집단 규모와는 역상관의 관계가 있었다. 그리고 현실주의적 사고유형의 교사는 대집단 규모와 상관이 있었다. Ⅲ. 교사의 사고유형과 아동에게 개별·소집단 규모로 실시된 교사행동과의 상관에서 통합주의적 사고유형의 교사는 허락·칭찬의 행동과 역상관이 있었다. 이상주의적 사고유형의 교사는 개방적 질문·대화·경청, 도움행동, 허락·칭찬의 행동들과 상관관계가 있었으며 폐쇄적 질문·시범·설명, 통제·벌, 무응답·방관의 행동과는 역상관이 있었다. 실용주의적 사고유형의 교사는 폐쇄적 질문·시범·설명, 무응답·방관의 행동들과 상관이 있었고 개방적 질문·대화·경청, 허락·칭찬의 행동과는 역상관이 있었다. 그리고 현실주의적 사고유형의 교사는 통제·벌의 행동과 상관이 있었다. Ⅳ. 교사의 사고유형과 아동에게 대집단 규모로 실시된 교사행동과의 상관에서 통합주의적 사고유형의 교사는 도움행동과 역상관이 있었다. 이상주의적 사고유형의 교사는 대집단 규모로 실시된 개방적 질문·대화·경청의 행동과 폐쇄적 질문·시범·설명의 행동, 도움행동에서 모두 역상관이 있었다. 실용주의적 사고유형의 교사는 폐쇄적 질문·시범·설명의 행동과 상관관계가 있었다. 분석주의적 사고유형의 교사는 개방적 질문·대화·경청의 행동과 허락·칭찬의 행동에서 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 그리고 현실주의적 사고유형의 교사는 폐쇄적 질문·시범·설명·도움 행동·통제·벌의 행동과 상관관계가 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE