View : 971 Download: 0

유아교육 교사의 교육신념과 실제에 관한 연구

Title
유아교육 교사의 교육신념과 실제에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on teachers' educational beliefs and practice in Early Childhood Education
Authors
최윤정
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아교육교사교육신념유아교육 교사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
The purpose of this study is to find out the educational beliefs and practice of teachers in Early Childhood Education. For this purpose, the questions of this study are as follows: 1. What is the tendency of the educational beliefs of teachers in Early Childhood Education, and is there any difference between educational beliefs and practice? 2. What is the difference between educational beliefs and practice of teachers in Early Childhood Education according to the variances? 3. What degree do teachers in Early Childhood Education recognized the conflicts between educational beliefs and practice? 4. What is the causes of the conflict that teachers recognized between educational beliefs and practice? The subjects of this study are 436 teachers in the filed of Early Childhood Education in Seoul. The questionnaire developed by researcher based on Peters et al. about educational beliefs and practice is used. The conclusions of this study are summarized as follows: 1. The analysis revealed that, of the 436 teachers, 56.7% held beliefs classified as maturationist, 25.0% held interactionist beliefs, and 0.5% held behaviorist beliefs. The difference between beliefs and practice is significant. 2. According to the variances, the difference between educational beliefs and practice is analyzed. The difference among the educational practice according to the institutions is significant. The lower teacher-child ratio and the higher teacher's scholarship and career, the less the difference between educational beliefs and practice. 3. Teachers in Early Childhood Education recognize more excessive than real analyzed difference in the conflicts between educational beliefs and practice. According to the variance, Saemaul Nursery School teachers recognize best the conflicts. The higher teacher-child ratio and the lower teacher's career, the better the recognition of the teacher's conflicts. 4. The factors of conflicts between educational beliefs and practice that teachers recognize are overworking, high teacher-child ratio, and poor physical environment and finances etc.;본 연구의 목적은 유아교육 교사들이 가지고 있는 교육 신념의 경향 및 교육 신념과 실제간의 차이를 분석해 보고, 유아교육교사의 교육 신념과 실제간의 갈등의 원인을 파악해 보는 데 있다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아교육 교사의 교육 신념 및 실제는 어떤 경향이며, 신념과 실제간에 차이는 있는가? 2. 유아교육 교사의 교육 신념과 실제간의 차이는 변인에 따라 어떻게 다른가? 3. 유아교육 교사의 교육 신념과 실제간의 갈등의 인식은 어떠하며 변인에 따라 차이가 있는가? 4. 유아교육 교사가 인식한 교육 신념과 실제간의 갈등의 원인은 무엇인가? 연구 대상은 서울 시내의 유아교육 교사 436명을 대상으로 하였으며, 연구 방법으로는 교육 신념과 실제에 관한 질문지를 배부-수거-처리하여 백분율, x^(2)검증, ANOVA를 하였다. 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 유아교육 교사들의 교육 신념은 성숙주의(56.7%)가 가장 많았고, 상호작용주의(25.0%)가 다음으로 많았고, 행동주의(0.5%)가 가장 적게 나타났다. 교사들의 교육 신념과 실제간에는 유의한 차이가 있었다. 2. 변인별로 교육 신념과 실제의 차이를 분석한 결과 시설 유형별 교육 실제간에 유의한 차이가 있었으며, 원아수가 적을수록, 교사의 학력과 경력이 높을수록 교육 신념과 실제간의 차이는 적게 나타났다. 3. 유아교육 교사들은 자신의 교육신념과 실제 교실에서 가르치는 것 사이의 갈등을 실제 분석된 차이보다 높게 인식하였다. 변인별로 보면 새마을 유아원 교사들이, 원아수가 많을수록, 교사 경력이 적을수록 교사의 갈등 인식이 높았다. 4. 교사가 인식하는 교육 신념과 실제간의 갈등의 원인은 과중한 업무와 작업, 과밀한 학급당 원아수, 물리적 환경 및 재정의 부족 등으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE