View : 534 Download: 0

自然의 抒情的 이미지의 追求

Title
自然의 抒情的 이미지의 追求
Other Titles
STUDY ON THE LYRICAL IMAGE OF NATURE
Authors
孔美得
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
자연서정적 이미지회화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이수재
Abstract
자연은 예로부터 인간의 끝없는 관심의 대상이었고 생활의 터전이었으며, 그 신비스러움과 장엄함으로 인하여 인간으로 하여금 늘 표현 (表現)하고자 하는 욕구를 느끼게 했다. 자연의 현상을 보다 창조적으로 표현하기 위한 방법은 시대에따라 다른 양식으로 형성되어 왔다. 르네상스이후에는 객관적 사실주의의 화풍에 의해 자연이 표현되었으나, 그후 자연주의적 태도에서 벗어나 자연을 있는 그대로 소박하게 받아들이면서도 주관적인 해석을 가미하기 시작한 인상주의로 부터 초기의 추상화의 정신을 엿볼 수 있다. 인상주의 이후 다양한 주의 (主義), 주장(主張)의 발생을 거듭하면서 이루어진, 정신적으로 물질성을 배제하는 청교도적이며 이지적인 현실과는 동떨어진 기하추상과는 다르게 자연에서 온 감동을 기본으로하여 예술가 각자의 내적필연성 (內的必然性)에 따른 추상화의 정신성이 혼합된 서정추상에 이른다. 현대회화란 작가의 정신의 자유로운 창조력이 표출(表出) 해 낸 추상적인 표현이므로, 표현방법에 있어서도 개성과 정신의 자유가 깃들어야 한다. 이것은 자연의 외형 (外形)을 빌어 현실적 (現實的)인 것을 그리되 그것을 초월하려는 의지를 담으려는 동양회화의 정신과도 통한다고 할 수 있다. 동양회화는 예술의 진실성을 따라 자유롭고 시적(詩的)으로 서정적인 화면을 만들어 내며 대상의 세계를 받아들이면서도 또한 그것을 거부한다. 현실적인 것과 초월과의 끊임없는 교환이 성립되어 자연은 인간 속에 인간은 자연 속에 침투해 들어간다. 본 작품은 자연의 정관(靜觀)을 거쳐 주관적인 자연의 추상성을 내적 감정과 교합(交合)하여 새로운 조형성을 추구하고, 동양회화와 서양회화의 융합을 통하여 서정적으로 표현하고자 하였다. 이 문제를 해결하기 위해서 내용적인 면에서는 동양사상과 동양회화, 중국전통 풍경화를 추상화시킨 趙無極 ( 1921 ~ )을 연구하였고, 1940년대 추상인상주의와, 동양의 서도(書道)의 영향을 받은 50년대의 서정추상을 연구하였다. 이와 함께 본인의 작업과 비교분석하여 주관적인 창작행위에 대한 가치관을 설정, 재점검하고자 한다.;Nature itself has been the everlasting object of interest and the field to human since they became a part of the nature. Its majesty and mistery have always fascinated man to get moved, and they have strong desire to express what they feel from the nature. The ways to express phenomena of nature more creatively have been formed with a slight difference through the times. Objective realistic tendancy was prevalent in expressing the nature after Renaissance. Followed this tendancy, we can find the early spirit of abstract painting, escaped from naturalistic attitude, from Impresssionism which began to add subjective interpretation of nature. There have developed various doctrines and opinions in art since Impressionism. Geometric abstractism spiritually avoided materialism, and was intellectual, puritanical and alien to reality. And after that we see a development reached Lyrical Abstractism which was a mixture of artist's emotion and inner inevility. Modern art is the abstract expression which is created by creativity of free spirit of each artist, so even the way of expressing should connote spiritual freedom and free personality of each artist. This principle of modern art is seemed to have a thread of the spirit of Oriental painting which goes beyond the reality of nature. Orienting painting, going after the truth of art, freely creates lyrical pictures, accepts on the one hand and rejects the world of objects on the other hand. As constant reciprocal exchanges of something realistic and idealistic are seen to appear, man infiltrate into nature and vice versa. This study is to explain that my works pursue a new formative art with the mixture of subjective formative aspect and my spiritual inner emotion which is derived from the contemplation of nature. Thus, I tried to achieve the lyrical expression of nature by unifying Oriental and Western painting. To solve this issue substantially, I studied Orientalism, Oriental painting and Zao Wou-Ki who made traditional Chinese landscape painting into abstract. In addition to that, I reviewed Abstract-Impressionism of 1940's and Lyrical Abstract which was influenced by oriental calligraphy. Analyzing and comparing my works with this study, I, herewith, intended to establish and review my view of values on subjective creating.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE