View : 490 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김형대-
dc.contributor.author南宮正和-
dc.creator南宮正和-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:35Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:35Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000014523-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206718-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014523-
dc.description.abstract'그림을 그린다'는 行爲는 유사 이래로 현재까지 행해지는 인간의 내적 감정의 표출이며, 이는 시대의 변천에 따라 행위의 본질적인 의미도 차츰 달라지고 있다. 미국의 Action Painting이라든지 유럽의 Informel 같은 이른바 '뜨거운 추상'이라고 불리는 추상표현주의가 등장한 前後의 미술은 근대의 표현 개념의 가치의 계기를 내재시킴으로써 현대 미술의 새로운 출발점이 되었다. 추상표현주의는 인간의 무의식성을 강조한 Surrealisme의 자동기술(automatism)에서 강한 암시를 받아 무의식적인 gesture의 표현을 골자로 하며, 일체의 형식을 거부하고 평면적인 작업을 추구하며 우연성과 matiere에 의한 非定形등으로 화면을 구성하고 일체의 대상성과 개념성을 무시한 자동기술적인 표현만이 순수한 진실로의 접근이라고 생각하였다. 본인은 이러한 추상표현주의의 표현방식과 본인의 작업을 비교 연구하여 화면에서의 우연적인 행위성과 색채, 평면성, 공간적인 개방성등을 연구하였다. 본 연구의 이론적 기반으로는 자유 분망한 필치와 개방적인 화면을 추구하는 趙無極(Zao Wou-Ki.1919∼ )와 리드미컬한 난필과 우연적인 gesture로써 화면에 생동감을 불어넣는 Georges Mathieu.(1921∼ ), dripping기법과 전면균질화면(all-over 구도)으로서 화면에 무한한 연속성을 부여하는 Jackson Pollock(1912∼1956)등을 연구하였다. 이와함께 본인의 작업을 분석, 연구하여 회화적 가치관을 정립해 보고자 한다.;The act of 'drawing a picture' is the expression of inner feeling of mankind which has been practised up to date from the dawn of history, and the basic meaning of such act is gradually changed according to the transition of times. The post-war arts in which the abstract expressionism so-called 'hot abstraction' such as Action painting of U.S.A. or Informel of Europe was born came to include the motive of the concept of modern expressional value, and it became the new starting point of the arts. The abstract expressionism was strongly suggested from the automatism of surre′alisme which stressed the unconsciousness of human being, and its essence is the expression of unconscious gesture, denied all the forms, pursue the plain work,, constructs the canvas by means of non-pattern, etc. through accidentality and matie′re, and thought that the expression by automatism which disregarded the subject and concept of everything was the true access to the pure truth. On my part, I comparatively studied the method of abstract expressionism and my own work, and the study was made as a whole on the accidental actuality, color, plainness, the space openness, etc. On the basis of the theoretical point of this study, I chose Zao Wou-Ki who pursued the wildly free touch of the brush and the open canvas, Georges Mathieu who gave the vividness on the canvas with rhythmical hasty writing and the accidental gesture, and Jackson Pollock who gave the infinite continuity on the canvas with Dripping technique and all-over canvas (composition in painting). And, at the game time, I would like to analyze my work, study it, and set up my own view of value in painting.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究問題의 陳述 = 1 B. 硏究의 目的 = 1 C. 硏究의 內容 = 2 D. 硏究의 方法 = 2 Ⅱ. 本論 = 3 A. 理論的 基盤 = 3 B. 造形的 硏究 = 6 1. 偶然的인 行爲性 = 7 2. 色彩 = 8 3. 開放性 = 9 Ⅲ. 結論 = 34 참고문헌 = 35 A8STRACT = 37-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1193721 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject우연-
dc.subjectGesture-
dc.subject개방적 공간-
dc.title偶然的인 Gesture에 의한 開放的 空間硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy of Open Space Through Accidental Gesture-
dc.format.pagev, 38 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 서양화과-
dc.date.awarded1986. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE