View : 615 Download: 0

企業體의 敎育訓練에 있어서 레크리에이션 活用實態에 關한 調査硏究

Title
企業體의 敎育訓練에 있어서 레크리에이션 活用實態에 關한 調査硏究
Other Titles
(A) Study on the State of practical usage of recreation-in the training-courses of enterprises
Authors
姜鳳和
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
기업체교육훈련레크리에이션활용실태
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성정순
Abstract
In the rapidly changing modern society, the economic growth is in creasing the changing of the industrial society and the competitive spirit between the enterprises. So. in order to develope its business, It is necessary that every enterprise should have an opportunity to train every member, systematically and coutinuously. Recreation, a link of training courses, can serve as the agent for the increasing effect of the recreation itself, have good influence on the individual members, encourage him to have the devotion to his company, promote the Volition of hiswork and raise its worker's morale and royalty. More over, by looding after the individual's mental health, it can make the member's mind keep balances and build desirable human relation-ship between the manager and the worker. This research's purpose is to grope the basic materials of the recreation-program through the analysis of the actual condition on general and Group-enterprise's training Institute. This dissertation has completed by a questionaire distributed □□ the persons in charge of the 80-general enterprises and the □□-training Institute in Seoul. The contents puts emphasis on the whole condition of the training program in the enterprise, especially the present condition on the recreation-time. The result summarized below; 1. A training Institute exists in 40% of general enterprise, and Group-training Institute, 90%. Most of the general enterprises have affilliation to the Group-enterprise. Therefore, few general enterprises have a training Institut. 2. There exists the department in charge of training 46% in general enterprise, 100% in grioup enterprise. 3. They think it necessary to have a recreation-time under training and in a camp for training, assign 120* minute recreation time. (65% in general enterprise, 60% in group's training Institute) But not assign recreationtime in no camp. 4. On the courses of the training, they assign recreation time to the general employee at the rate of 100% and to the manager, only 26%. 5. The 74% of the whole answered in the affirmation for the Necessity of recreation time, but only 19% of general enter-prises and 20% of group enterprises have recreation leaders. 6. 29% of the general enterprises and 40% of the group enterprises have the persons in charge of recreation participate in the recreation Lcturing course. 7. Recreation leaders are invited by close associates, not by recreation-association. 8. 65% of the general enterprises, and 60% of Group-enterprises Recognized recreation-time as useful for the universal experiencetraining. Compared with a general enterprise's, A Group enterprise's training Institute, taking exclusive charge of the affiliated companies, is prepared for the training system, (the scale of the training is large and well-organized) But has little difference in the whole subjects on recreation-training. Considering that recreation in process of the training courses will make a good contribution to the enterprise and have a good effect on the individual members. I think the persons in charge's recognition of the recreation to be insufficient and the time' distribution not enough. Therefore, I suggest that the recreation program sould be rationalized.;急變하는 現代社會에 있어서 經濟成長과 더불어 産業社會의 構造도 급속도로 變化하고 있으며, 이런 추세에 適應하기 위해 企業體들간의 競爭도 날로 치열해져 가고 있다. 企業體는 치열한 競爭에서 뒤떨어지지 않고 發展을 계속하기 위해서는 社員들에게 體系的이고 持續的인 敎育訓練을 시킬 必要가 있다. 敎育訓練의 一環으로서 레크리에이션敎育은 敎育訓練 自體의 效果를 높이는 촉진제 역할을 할 뿐만 아니라, 社員들에게 愛社心을 갖게 하고, 士氣를 높여 業務意慾을 증진시키는 한편, 個人의 stress를 해소해줌으로써 精神的인 安定을 꾀하여 社員 相互間 및 社員과 經善者間의 바람직한 人間關係를 形成하여 企業의 發展에 기여하려는 目的을 가지고 있다고 하겠다. 本 硏究는 一般企業體와 그룹硏修院의 敎育訓練에 있어서 레크리에이션 프로그램의 實態를 파악하고 그에 따른 效率的인 活性化 方案의 基礎資料와 問題点을 提示하는데 그 目的을 두고 있다. 質問紙 調査는 서울시내 一般企業體 80個社와 그룹硏修院 10個社의 敎育訓鍊 擔當者를 對象으로 調査하였다. 質問紙 內容은 企業內의 敎育訓練에 關한 全般的인 實態와 레크리에이션 敎育의 現況에 關한 것이다. 調査結果를 要約하면 다음과 같다. 1. 硏修院은 일반기업체는 40 %, 그룹연수원은 90 %가 가지고 있었다. 그룹에 속하지 않는 일반기업체는 거의 硏修院이 없는 實情이다. 2. 敎育訓練만을 全擔하는 部署 (敎育科·硏修科)가 있는 곳은 일반기업체는 46 %, 그룹연수원은 100 %였다. 3. 레크리에이션時間은 상당히 필요하다는 反應을 보였으나 合宿敎育中에서는 레크리에이션時間의 配定은 全體的으로 120분이 65 %의 比率을 나타냈고, 비합숙교육일 때는 거의 配定하지 않았다. 4. 레크리에이션時間을 配定하지 않은 敎育對象은 主로 經營者였다. (26 %) 一般社員일때는 100 % 配定하는 것과는 對照的이었다. 5. 社內 레크리에이션指導者의 必要性은 全體的으로 74 %가 "있다 라고 答했으나, 實際로 사내 전문강사가 있는 곳은 일반기업체는 19% 그룹연수원은 20 %로 그 비율이 낮았다. 6. 레크리에이션指導者 招聘方法은 全體的으로 74 %가 公信力 있는 團體에 의뢰한 것이 아니고 側近의 소개에 의해서였다. 7. 敎育訓練에 있어서 레크리에이션時間을 體驗學習時間으로 活用할 수 있다고 생각하는 비율은 일반기업체는 65 %, 그룹연수원은 60 % 였다. 이상과 같이 일반기업체와 그룹연수원을 比較해 보며는, 그룹硏修院은 그룹關係社의 敎育訓練을 全擔한 곳이기 때문에 一般的으로 敎育訓練 system이 제대로 갖춰져 있는 實情이고, 敎育訓練의 規模가 크고 體系가 잡혀 있긴 하나, 敎育訓練에 있어서의 레크리에이션 교육에 關한 全般的인 事項과 認識의 문제에 있어서는 一般企業體와 有意한 差異가 없는 것으로 나타났다. 敎育訓練 過程에서의 레크리에이선敎育은 社員 個人에게 미치는 좋은 영향이 나아가서는 社會에 對한 貢獻이 된다는 点을 고려할 때 現在의 레크리에이션時間 配定은 매우 不足하다고 생각되며, 교육담당자들의 레크리에이션 敎育에 對한 認識度가 낮으므로, 앞으로 레크리에이션 敎育에 對한 깊은 理解와 아울러 레크리에이션 프로그램에 대한 本格的인 活性化方案이 積極的으로 摸索되어야 할 것으로 思料된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE