View : 632 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이미재-
dc.contributor.author최영옥-
dc.creator최영옥-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:16Z-
dc.date.issued1983-
dc.identifier.otherOAK-000000014073-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206627-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014073-
dc.description.abstract섬유가 처음 출현하였을 때는 인간의 몸을 보호하기 위해서 였으나 오늘날에는 미적 가치(美的 價値)을 추구하는 섬유예술(纖維藝術)로 그 위치를 정립(定立)하고 있는 실정이다. 이러한 상황에 즈음에서 본 연구는 섬유예술이란 무엇이며, 예술로서 공인된 한 분야인가 하는 의문을 역사적인 맥락속에서 재 검토하고 연구하므로서 섬유예술의 의의(意義)와 이해를 돕고자 한다. 이를 위해서…고딕-르네상스-바로코-로코코…로 이어져 발전되어진 타피스트리 발달과정을 연구하였으며, 기술과 예술의 합리적인 목적을 둔 바우하우스(Hauhaus)로 부터 전개되어진 현대예술 속에서 섬유예술을 서술하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 타피스트리는 美術史的 입장에서 볼때 중요한 위치에 있었으며, 1900년대에 와서 현대미술의 물결속에서 다양한 양식과 더불어 미술의 한쟝르로서 변화하기 시작하였다. 1910년경 꼴라즈(Collage) 입체주의의 출현으로 오브제(objet) 미술이 나타났으며, 그 영향과 아울러 패브릭 꼴라즈(fabric Collage )작품이 보이면서 또 다른 차원의 섬유미술이 등장하게 되었다고 볼 수 있다. 섬유예술이 과거의 제약과 목적을 떠나 순수조형을 지향에게 된것은 바우하우스시대로 부터 였다고 볼 수 있으며 거기서 수업을 받은 쿤타 스?즈(Gunta Sto″lzl)와 애니 알버스(Anni Albers)로부터 시작되었다고 할 수 있다. 1949년 현대 예술박물관(The Museum of Modern Art)에서 알버스의 작품 전시는 이미 예술로서 인정되어 졌으며 60년대초에 와서 다양한 양식의 섬유예술작품은 두각을 나타냈다. 특히 막달레나 아바카노위츠(Magdalena Abacanowicz) 오비츠카(J. Owidzka), 슬레짚스카(A. Sledziewska)등의 작품은 새로운 분기점을 마련했고. 공간을 초월한 환경지향적 작품으로 오늘날 크게 문제시 되고 있으며, 60,70년대에 섬유예술에 대한 공예와 미술의 논란이 재기되었었다. 리치 야코비 (Ritzi Jacobi)는 공예가로서, 페터 야코비(Peter Jacobi)는 조각가로서 그들이 함께 제작한「트란실바니아(Transilvania)」작품이 출현하므로서 그 논란은 예술에 대한 예술성을 자극시키며, 이들로서 섬유예술의 기반이 정립되었다고 할 수 있다. 70년말에는 어떠한 주제도 다룰 수 있을만큼 섬유예술은 성숙해졌으며, 다양한 기법과 새로운 재료가 등장하였다. 81년 하와이 호놀루루에서의 전시회 작품들은 더욱더 시각적인 차원으로 지향된 작품들이었다. 또한 공예, 회화, 조각의 구분의 희미해지는 것같이 섬유예술에서도 위빙, 패브릭, 타피스트리등 구분이 명확하지 않은 상태속에서 개성이 뚜렷한 작품들이 나타나고 있다. 이와 같이 섬유예술은 논란의 여지없이 예술로서 그 위치를 확고히 하고 있으며, 스위스, 미국, 영국, 독일등의 비롯한 많은 섬유전시회가 개최되었고, 우리나라에서도 섬유비엔날레와 홍익 섬유조형전 등이 출범을 보이기 시작했다. 앞으로의 섬유예술은 무한한 창작활동이 펼쳐질 것이며, 섬유예술의 과제로는 더욱더 발달된 공학적인 재료와 함께 새로운 기법으로 한 시대의 문화사(文化史)를 반영할 수 있는 예술로서 전개, 발달되어져야 할것으로 생각한다.;When first presence of fabric-design was for protection mankind's physical body, but in today pursuit arts value as the fabric-design, which is paled position presence situation. Such as a situation that this thesis is what is the fabric-design, is the public confirmed firm as an art, to be check with historical lines and to be studies due to understanding its fabric-design meaning and assists its to easy. For tile matter of its has been continungly developed by Gothic-Renaissance- Baroque, Rococo...... and had studied tapestry course, for the reasonable purpose of technology and art from Bauhaus house to be open of modern art, and described fabric-design, and had gaining as the following abstract. In reviewing art historical forwarding of Tapestry was placed important position, when at 1900 ages with various features with modern arts wave as a art's Janrz, to began changeable. On about 1910, in account of presence of cubism by Collage, due to presence object art, and had seen fabric colloage with that influence due to presence different stages of fabric-design. Left from the past control and restriction of that fabric-design forwarded only pure typical art was since the ages from bauhaus. Took studied Gunta Sto¨lzl, (a sto¨lzl) and Anni Albers to began reviews. In 1949, at the Museum of Modern Art that display of Albers performance are already confirmed as an art, at the first of 1960, presence various style of fabric-design. Especially, Magdalena Abacanowic: □.Owidzka, A Sledziewska, etc, that there of newly performance are made1 turning point. Over of space and for progress environment inclination performance and it was a lot issue in today in the year 1960, 1970 pertaining of Fabric-design thesis to craft-art and fabric-design. Ritzi Jacobi was an fabric-artist, and Peter Jacobi was an engraver, and had made joint of Transivanita performance had been presence, that's thesis to be stimuls against art to article, and with them formed a basic of art. When last of 1970, to be taken any of subject to be grown of fabric-design, and set up a newly technology and new material in fabric-design. Exhibitions in 1981, at Honolulu, Hawaii, performance items was more progress with in view feeling of the performance. And, that fabric-design, painting, engraving which were to views lightness even in fabric-design too weaving, fabric, Topestry, divided that structure without cleaness situation, and had presence remarkable characteristics of performance member. Such as described that fabric-design is nevertheless of thesis as an art, and decision a palce of its with the U.S.A., Swiss, England, German, that there was displayed a lot of exhibitions of fabric-design performance, even in our country too began exhibitions of fabric-design Viennal and Hongik Formal Exhibitions, etc. Fabric-design is to be display with creative activity endless, task of fabric-design trill be more developed technological material and with more new technology and be reference of an ages cultural history as an art, and it will be due to development in consideration.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 본론 = 2 A. 섬유예술의 일반적 개념 = 2 B. 섬유예술의 史的 고탈 = 3 1. 1600년대 전후 = 3 2. Bauhaus시대 ~ 1960년 = 19 3. 1960년 이후 = 27 C. 섬유예술의 造形的 특성 = 40 1. 美的 특성 = 40 2. 재료 및 기법 = 41 3. 표현형태 = 42 Ⅲ. 결론 = 50 참고문헌 = 52 ABSTRACT = 54-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4687447 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject현대-
dc.subject섬유예술-
dc.subject발달과정-
dc.subject타피스트리-
dc.title現代纖維藝術의 發達過程 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Studies of Modern Fiver-art Development History-
dc.creator.othernameCHOI, Young-Ok-
dc.format.pageviii, 56 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공-
dc.date.awarded1983. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE