View : 656 Download: 0

Aaron Copland의 Piano Variations 분석 연구

Title
Aaron Copland의 Piano Variations 분석 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE PIANO VARIATIONS OF AARON COPLAND
Authors
金炅美
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Aaron CoplandCOPLANDPIANOVariations
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
Aaron Copland(1900- )는 20세기 초·중반에 활동한 미국의 대표적인 작곡가로서 그의 음악은 미국의 Jazz적인 요소, 라틴 아메리카의 민속적인 요소와 유럽적인 신 고전 주의, 음열 음악등 다양하게 나타났다. 본 연구의 목적은 Copland의 Piano Variations(1930)에 관한 분석적 연구이며, 본 연구를 통하여 Copland음악의 한 단면을 고찰함에 있다. 분석에 앞서 Copland의 생애와 그의 각 시대에 따른 음악적 특징을 살펴 보았으며, Piano Variations의 분석을 통하여 본 결과는 다음과 같다. 전 곡은 엄격한 음열 주의가 아닌 음들의 자유로운 반복에 의하여 구성되어지나, 기본 동기 4음(E-C-D#-C#)이 빈번히 사용되어지며, 주제부의 선율선은 이조되어 나타나기도 한다. 전20변주는 쉬지 않고 연결되며, 1-11변주(전반부), 12-20변주(후반부)의 큰 구분을 가지면서, 마디 수·템포·음악의 진행 형태에 있어서 대조를 이룬다. 즉, 11변주 까지는 각 변주에 따라 다양한 템포의 분포를 보이면서 선율 위주의 변주형으로 구성되며, 12변주부터 20변주까지는 여러 리듬 형태와 경쾌한 선율진행 및 다양한 박자적 진행에 의한 리듬 위주의 변주형을 보여주고 있다. 또한, 당김음 리듬·액센트·sf 등에 의한 세로줄에 관계없는 리듬 연결이 많으며, 일부 변주에서는 리듬·화음 분포에 있어서 Jazz적인 면도 보여 주고 있다. 각 변주는, 기본 동기음 중 1·3음, 2·4음이 수직으로 배치됨으로서 interval class 1을 형성하는 경우가 많으며, 때때로 polytonality를 나타내기도 한다. 전반부보다는 후반부의 변주에서 강약의 변화가 현저히 나타나며, 전체적으로는 대부분의 변주가 (2·3변주, 4·5변주, 6·7변주……), 2곡씩 짝지워 지는 구성을 보인다.;Aaron Copland is one of the most representative American composers of the twentieth century, His music employs American Jazz, Latin American folk music, European Neo-Classicism and serial music. In this thesis, Copland's 'Piano Variations' is analyzed in order to study his distinctive compositional style. 'Piano Variations' was composed in 1930 during his second period of his long musical career and the conclusions of the analysis are as follows : The entire piece is not strictly governed by serialism but rather it is composed of freely repeated notes regardless of its order of the row. Especially basic four-note motive (E-C-D^(#) C^(#)) is used frequently and the molody of the theme is transposed to other keys in some variations. The twenty variations are all connected without rest. However, Ft is divided into two 'large sections: from the variation one to eleven and from the variation twelve to twenty. These two sections contrast in number of measures, in tempo and in musical development. While each of first eleven variations shows; a different distribution of tempo and that they are mostly melodic variations, the variations in second section are rhythmic variations based on various rhythm forms with constant changes of meter. Syncopations, accents and 'sfs' are after used to make rhythmic connection disregarding the bar lines. Jazz elements are found n some variations with its rhythm and chord. Of the basic motive, the first and the third, and the second and the fourth notes are often, vertically place thus making interval class 1. Also, polytonality is appeared in some variations. The second, section of the composition has much stronger constrast of dynamics than the first section. Most of the variations are paired by means of their rhythm, their structure, and the texture of the music. (2nd-3rd variations, 4th-5th variations, 6th-7th variations, etc.)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE