View : 553 Download: 0

사자춤에 관한 연구

Title
사자춤에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Saja-Choom
Authors
강인숙
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
사자춤탈춤북청사자놀음봉산탈춤수영야류 통영오광대
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
채희완
Abstract
본고는 사자춤에 관한 연구로서, 동물인 사자의 춤이 민중의 의식과 감정을 표현하는 탈판에 들어와 어떻게 표현되고 또 어떤 의미를 지니고 있는가를 살펴봄으로써, 그 속에 담긴 민중의 생활의식과 정서를 밝혀보는데 그 의의를 두고 있다. 사자는 한국에서는 존재하지 않는 동물로 멀리 서역으로부터 그 이미지가 수입되었는데, 이미 상고시대부터 우리에게 전해져 내려오다가 민중적 표상물의 하나로서 민중예술의 소산물인 탈춤속에 정착되기에 이른 것이다. 탈춤속에서 나타나는 사자의 형상은 실제의 사자보다 더 위력적이고 초월적인 존재로 민중에게 부각되어 있다. 탈춤속의 사자춤은 탈춤의 민중의식이나 민중의식을 표상해 주고 있는 극적 등장인물로서의 역할을 충분히 담당하고 있는 것이다. 본고는 사자춤이 포함되어 있는 탈춤중에서 북청사자놀음 봉산 탈춤 수영야류 통영오광대의 것을 대상으로 그 극적 의미와 춤사위의 형태사이의 상호 연관성에 초점을 맞추고자 한다. 본고에서 다룬 탈춤중에서 제외한 사자춤 마당은 모두가 각기 마지막에 위치하고 있어 사자춤이 탈춤에 있어서 □적 마무리의 기능을 하고 있음을 보여준다. 사자춤이 민중의 놀이 또는 민중의 연극, 나아가 민중의 축제인 탈춤에서 마지막에 추어졌다는 사실은 탈춤 각 마당의 내용 속에서 파악해 볼 때 상당한 의미를 지니고 있는 것으로 나타난다. 북청에서는 주술적 성격을 지닌 벽사진경의 사자로서 : 봉산에서는 벽사진경의 사자일 뿐만 아니라 불교적 심판자로서 또는 극적 화해자로서 : 수영·통영에서는 주술적 성격이 약화된 가운데, 약육강식의 생태계의 한 역할을 담당하는 극적 성격을 띠고 등장한다. 이러한 극적 의미는 춤의 진행방식이나 춤사위를 분석한 결과와 일치하여 사자춤 마당이 그 춤의 극적 의미는 물론 탈춤에 내재된 연극성과 민중성등을 보다 첨예화하고 강화시켜주고 있음을 보여준다.;This is the study of "Saja-Choom" (it means "lion dance" by a literal translation,), which is danced with the Korean traditional lion mask on. This present study has the aim to make the thought and emotion of humble-class people clear by considering how it is revealed on "Saja-Choom". The lion didn't live in Korea, so its image was introduced from the countries bordering on Western China in the era of the Three Kingdoms. The lion has played a part in the several kinds of masked dance as a symbol of humble-class people from the remote ages. The lion is imagined so more powerful and divine than himself on the yard where masked dance is played, to play enough an important Part as the dramatic character, which symbolize the thought of humble-class people. This study is focused on the relation between the dramatic meaning and the shape of dance movements from four "Saja-Choom". Which are played in four districts; Puk-Cheong (north-eastern districts), Pong-San (north-western districts), Su-young and Tong-young (south-eastern districts). "Saja-Choom" Madang (Madang means the each part of the play on a yard, its original meaning is a yard,) is always placed on the end of masked dance. It touches dramatic final This fact, understood from the story, has a very important meaning. The lion enters on Madang as the character to bring good fortune (Puk-Cheong), and expel disasters not only as the master of fortune and misfortune but also as Buddhist judgement (Pong-tan), as the dramatic character before the Law of the jungle (the strong eat the weak) in the situation that the incantatory quality grows weak (Su-young and Tong-young). This dramatic meaning has the same result with the analysis of dance movements and dance progress, so it shows that "Saja-Choom" Madang makes the dramatic quality of meaning of humble-class people acute and strong.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE