View : 1809 Download: 0

3-6세 유아의 시간개념 발달에 관한 실험 연구

Title
3-6세 유아의 시간개념 발달에 관한 실험 연구
Other Titles
(An) Experimental Study on the Development of Time Concepts of 3 to 6 Years Old Children
Authors
박덕숭
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아시간개념유아교육유아발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
趙延順
Abstract
본 연구는 3-6세 유아의 시간개념 ; 전통적 시간개념, 나이개념, 순서개념 발달의 획득시기 및 발달상의 특징을 알아보고, 이들 개념의 발달 수준은 연령, 성별에 따라 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 하였으며, 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아의 전통적 시간개념, 나이개념, 순서개념의 획득시기는 각각 언제일까? 2. 유아의 전통적 시간개념, 나이개념, 순서개념의 발달 수준은 각각 연령 및 성별에 따라 어떠한 차이가 있을까? 이상의 연구 문제를 해결하기 위하여 다음과 같은 실험을 하였다. 실험 대상자는 3 - 6세 유아 80명으로서 연령별, 성별로 나누어 표집하였다. 전통적 시간개념은 어제·오늘·내일, 오전·오후, 요일, 계절로 나누어 실시하였으며, 본 실험에 사용된 각 검사 도구는 piaget(1969)가 유아의 연속개념, 나이개념, 순차배열 능력 측정시 사용한 몇 가지 질문 및 도구들과 Harner(1975) 가 유아의 어제·내일의 이해에 관한 측정시 사용한 도구, Friedman (1977)이 유아의 시간주기 이해에 관한 측정시 사용한 그림도구 및 Brown & French (1976)의 그림자극 내용을 수정, 보완하여, 이인옥(1982)이 유아의 논리적 순서개념 측정시 사용한 그림도구 등을 참조하여 연구자가 구입·제작하였다. 실험 절차는 예비 실험, 본 실험으로 나누어 실시하였으며, 순서개념, 전통적 시간개념, 나이개념 순으로 두 장소에서 시행하였다. 실험 결과 수집된 자료의 통계처리로는 연령 집단별 점수의 평균 및 백분율을 산출하였으며, 연령 집단별 평균의 차에 관하여 F검증 및 ω^(2)검증을 하였고, 성별에 따른 차에 관하여는 x^(2)검증을 하였다. 본 연구 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 1. 3-6세 유아의 전통적 시간개념 발달 수준은 연령이 증가함에 따라 높아졌으며, 각 개념의 이해 시기는 아래와 같았다. 가. 어제·오늘·내일 : 3세 이전 나. 오전·오후 : 4세 이전 다. 요일 : 5세 라. 계절 : 6세경 2. 3-6세 유아의 나이개념 발달 수준은 연령이 증가함에 따라 높아졌으며, 3-4세 유아는 나이개념 발달 단계Ⅰ, 5-6세 유아는 발달 단계Ⅱ에 속하였다. 발달 단계Ⅲ에 속하는 유아는 6세에 30%가 있었다. 3. 3-6세 유아의 순서개념 발달 수준은 연령이 증가함에 따라 높아졌으며, 이 개념은 5세에 형성되었다. 4. 같은 지역에 사는 같은 연령의 유아는 전통적 시간개념, 나이개념, 순서개념 발달 수준에 있어, 모두 남·여간에 차이가 없었다.;The purpose of this study was to examine time and ways children acquire time concepts; the concepts of conventianal time, age, sequence, and to examine the sex and age difference of the developmental process of those three concepts. The problems of this study are as follow: 1. When will the young children acquire the conventional time concept, age concept, sequence concept? 2. On the development of conventional time, age, and sequence concepts, will the young children differ according to the age and sex? The subjects of this study were 80 children who are 3 to 5 years old in preschool children and 6 years in 1st grade of elemently school. They were randomly sampled according to the age and sex. The conventianal time concepts were as follow: ① yesterday, today. tomorrow, ② morning. afternoon, ③ days of week, ④ seasons. Piagetian experiments (Piaget, 1969; Harner, 1975; Friedman, 1977; Lee In-Oak, 1982; Employed by Brown & French, 1976) were used in this study. The subjects were individually interviewed and scored. Mean and percentage of scores of each age group were calculated. And F test, ω^(2) test, χ^(2) test were used. The results of the experiment are follow: 1. The developmental levels of conventional time concept progressed according to the age 3 to 6 years old. And the age when acquire the conventional time concept was follows: ① yesterday. today. tomorrow: before 3 years old ② morning. afternoon: before 4 years old ③ days of week: 5 years old ④ seasons: 6 years old 2. The developmental levels of the age concept progressed according to the age 3 to 6 years old. And 3 to 4 years old children belonged to the developmental stage I. 5 to 6 years old children belonged to the developmental stage II. There was 30% in the 6 years old of the developmental stage Ⅲ. 3. The developmental levels of the concept of sequence progressed according to the age 3 to 6 years old. And the concept of sequence acquired at 5 years old. 4. There were not sex difference of the concepts of conventional time, age, and sequence in 3 to 6 years old children who live in the same area.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE