View : 885 Download: 0

유아교육기관의 놀이공간 구성에 관한 일 연구

Title
유아교육기관의 놀이공간 구성에 관한 일 연구
Other Titles
(A) Study on the Organizing Play Space of Early Childhood insitutions
Authors
한미숙
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아교육기관놀이공간구성Childhood insitutions
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
The organization of play space is the main variable which affects children’s behavior. This study is primarily based on literatures on the organization of play space for the dynamic play environment, and play space & children’s behavior and case studies were done to see how teachers design play environment. The researcher selected on each from four early childhood institutions such as saemaul nursery school, private kindergarten, campus laboratory school, and day care center. Frost’s indor space system, and Kritchevsky & Sutfin’s analysis of materials are used as the analysis system. The results of the study are as follows: a) The dynamic play environment is a place of spatial innovation, where new ideas develop, are experimented with, then either discarded or put into use. b) Ideally, The special ply room for aggressive and passive children will be housed in a small supply room or office with a door that can be closed. If this is not feasible, the teacher might screen off a section of the hall or classroom where she can work with a child, isolated from the remainder of the class. c) In early childhood setting, the complexity are related to children’s behaviors such as attention span, group participation, dramatic play, nondisruptive free choice of activities, and goal-directed behavior. d) Analyzed results for case study are as follows: (i) Case B and case C were well designed relatively to be suitable for Frost’s indoor space system. Case A and case D showed poor space and materials. (ii) In the first and second investigations of the complexity, case A, case B, and case C which differentiated space organization and materials increased the total play space. It coincides with Sutfin’s results. Case D which had not any change in the investigation decreased the total play space. (iii) In the first investigation, the number of play space per child are as follows: Case D (2.0), case C (1.9).;놀이공간구성은 유아의 행동에 영향을 주는 주요 변인이다. 유아의 생활은 놀이 이듯이 놀이가 유아 생활의 중심을 이루고있기 때문에 유아의 놀이를 활성화 하기 위한 역동적 환경구성은 교육적으로 중요한 가치를 지니고 있다. 즉, 유치원 놀이공간을 어떻게 조직적이고 합리적으로 계획하고 구성하느냐에 따라 유아의 행동이나 학습이 보다 효율적으로 이루어지게 된다. 이에 본 연구는 역동적 놀이환경 구성 및 공격적. 수동적 유아를 위한 놀이공간 구성에 대한 이론을 살펴 보았다. 이에 기준하여 일선 교사들이 경험에 의하여 놀이환경을 어떻게 구성하는지 그 사례를 살펴 보았다. 그리하여 Frost의 실내공간구성 기준, 그리고 Kritchevsky와 Sutfin의 놀이공간내용 분석 기준에 따라 사리를 분석하였다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 역동적 환경구성이란 무엇인가? 2. 공격적. 수동적 유아를 위한 놀이공간구성은 무엇인가? 3. 놀이공간구성의 다양성(Complexity)이란 무엇인가? 4. 놀이공간구성의 사례는 어떠한가? 4-1 놀이공간구성의 배치기준 4-2 놀이공간구성자료의 다양성 4-3 유아당 놀이공간의 양 4-4 단원에 따른 다양성 계획의 지속성 조사대상은 서울 시내에 위치한 새마을 유아원, 사립 유치원, 대학부속 유치원, Day Care 센터 각각 1개소씩 총 4개 기관을 선정하였다. 본 연구는 연구자가 20일 간격을 두고 두번에 걸쳐 직접 방문을 통해 관찰하여 자료를 수집했다. 수집된 자료는 Frost의 실내공간 구성 기준, 그리고 Kritchevsky와 Sutfin의 놀이공간내용 분석 기준에 따라 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 역동적 환경이란 학습자가 활발하고 생동감있게 학습의 장으로 활용되는 환경이다. 이와같은 교실환경은 개별 활동을 위한 공간, 소집단 활동을 위한 공간, 대집단 활동을 위한 공간으로 구성된다. 2. 공격적. 수동적 유아를 위한 공간구성은 교실의 일부를 칸막이로 차단하여 다른 유아와 분리시켜 사용할 수 있다. 3. 놀리공간구성의 다양성이란 놀이공간자료의 흥미를 측정하는 것이다. 다양성은 사회적 상호작용을 길러주며, 주의집중, 집단참여, 극화놀이, 방해받지 않는 활동선택, 목표-지향적 행동과 밀접한 관계에 있다. 4. 사례조사를 통해 분석된 결과는 다음과 같다. 가. 조사한 네군데 유아교육기관 중에서 사례B와 사례C는 명확한 영역구분과 기능적 배치가 비교적 잘 되어 있다. 그 다음으로 사례A와 사례D가 입체적 구성을 시도하였지만 공간이 부족하거나 자료가 빈약하다. 나. 놀이공간자료의 다양성은 1차. 2차 조사시 공간구성과 그 내용에 변화를 주었던 사례A (33→41)와 사례B (47→51)에서 전체 놀이공간의 증가를 나타내었다. 이와같은 결과는 Sutfin의 결과와 일치한다. 사례C (54→57)의 경우에도 교사가 새로운 자료를 제시해줌으로서 전체 놀이공간이 약간 증가하였다. 사례D (30→26)는 공간구성 및 내용이 1차. 2차 조사시와, 거의 같은 상태였다. 조사결과 전체 놀이공간이 감소 하였다. 다. 유아당 놀이공간수는 1차 조사시 사례D (2.0)가 가장 높게 나타났으며 그 다음으로 사례C (1.9), 사례A (1.8), 사례B (1.2) 의 순으로 나타났다. 2차 조사시는 사례A (2.3)가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 사례C (2.0), 사례D (1.7), 사례B (1.3)의 순으로 나타났다. 라. 사례A와 사례B가 놀이공간을 재 구성 해줌으로서 전체공간의 준 결과 전체공간의 증가를 나타냈고, 사례D는 감소를 나타내었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE