View : 698 Download: 0

대화교육에 관한 이론적 고찰

Title
대화교육에 관한 이론적 고찰
Other Titles
(A) Theoretical Approach of Dialegue in Education with Socrates', Buber's and Freire's Thoughts as the Central Thesis
Authors
박지영
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
대화교육소크라테스부버프레이리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안인희
Abstract
This study has considered dialogue of Socrates, Buber, Freire in education. The purpose of this study is to observe the contemporary education by examining their dialogue in education. Especially, the reasons for selecting Socrates, Buber, and Freire are as follows : First, they are represented in adapting the dialogue in the educational process. Second, their dialogical educations are different. However, when we see them at the juncture in the history of education, they are correlated each other. As a method of this study, the reference study has been used by examining their writings and related literatures. The contents and procedures of the research are as follows 1. Socrates and Buber's idea of the dialogical educations are treated in Chapter 2. Socrates used the dialogue in education for the first time. And, Buber found that 'I and Thou' relationship between teacher and student enabled them to perform the dialogue in education. 2. Freire's idea of dialogue in education is treated in Chapter 3. He put forward that the dialogue in education will resolve the problems existing between teacher and student with the equal relationship between them. 3. Summary of the body and in conclusion education through dialogue suggest a point of view in the contemporary education in Chapter 4. Dialogue in Education is an effort to convert the contemporary vertical situation of the teacher and student relation to a hotizontal relationship. This is the demanded conception necessarily to realize the humanistic education.;이 연구는 소크라테스(Socrates), 부버 (M, Buber), 프레이리(P,Freire)의 대화 교육론을 고찰한 것이다. 연주의 목적은 대화를 통한 교육이 현대 교육에서 가장 필요한 방법으로 사료되기 때문이다. 특히 소크라테스·부버·프레이리를 택한 이유는 첫째, 이들은 교육을 실행함에 있어 대화를 적용시킨 대표적 인물이며, 둘째, 이들의 대화 교육론은 각기 다른 특징을 나타내고 있지만 역사적 맥락에서 볼 때 독창적인 것이 아닌 상호 연관성을 갖고 있기 때문이다, 연구방법은 이들의 저서와 관련 문헌을 통한 문헌연구를 사용하였다. 연구내용 및 절차는 다음과 같다. 제2장에서는 교육적 대화를 처음 사용하였다고 보는 소크라테스와 대화는 교사와 학생이 동등한 인간관계, 즉 '나와 너'의 관계에서 이루어진다고 생각한 부버의 대화 교육론을 고찰하였다. 제3장에서는 프레이리의 대화교육을 고찰하였는데, 그는 대화를 통하여 교사와 학생이 동등한 관계를 맺고 그들의 현실을 개혁하는 힘을 배양한다고 보았다. 제4장에서는 본문의 내용을 요약하면서 결론적으로 대화 교육이 현대 교육에 어떠한 시사를 주는지를 고찰하였다. 대화 교육론은 현대의 수직적인 교사와 학생의 관계를 수평적인 교사와 학생의 관계에로 전환시키려는 노력이다. 이는 인간성을 존중하는 교육이 실현되기 위해서 필연적으로 요청되는 개념인것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE