View : 1543 Download: 0

라벨(M. Ravel)의 「라 발스(La Valse)」 분석연구

Title
라벨(M. Ravel)의 「라 발스(La Valse)」 분석연구
Authors
조윤희
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
라벨은 드뷔시와 함께 인상주의의 대표적인 작곡가로서 그의 음악은 고전주의의 형식적인 미와 인상주의의 음악어법을 조화시킨 것으로 말해진다. 그는 다양한 분야에 걸쳐 많은 작품을 남겼는데 그의 피아노 음악에는 그의 그러한 면이 잘 드러난다. 본 연구는 각종 문헌과 그의 음악을 통해 라벨의 독특한 음악어법에 관해 알아보고 그러한 특징이 실제로 어떻게 적용되었는지를 그의 「라 발스」를 분석 연구하여 알아본 것으로 연구 결과는 다음과 같다. 라벨은 고전주의의 명확한 형식을 즐겨 사용하였는데 주로 3부형식을 선호하였다. 기능적인 화성과 함께 4도구성화음, 빈5도화음, 복화음 등 새로운 화성을 사용하여 음색적인 면에서 다양화를 꾀했으며 자유로운 비화성음과 다양한 화음의 사용으로 조성감이 흐려졌다. 장단음계와 온음음계, 5음음계, 반음계, 선법 등 다양한 음계소재를 사용하였으며 그런 소재로 선율을 구성하였다. 곡의 진행에서 대위적 기법을 이용하여 다양한 모습으로 전개하였다. 그의 「라 발스」는 원래 발레곡으로 만들어진 오케스트라 곡이었으나 작곡자 자신에 의해 피아노 곡으로 편곡되었다. 이 곡은 코다를 갖는 3부형식으로 각 부는 2부와 3부로 되어있다. 전통화성의 화음과 함께 빈5도화음, 4도구성화음, 음괴, 복화음 등 그의 특징적인 화성이 쓰였으며 화음의 병진행, 음정의 병진행 등 그의 특징적인 진행이 나타나 있다. 비화성음은 해결에 얽매이지 않고 자유롭게 사용되었으며 다양한 화성과 함께 조성감을 흐린다. 왈츠의 명확한 리듬을 주축으로 하여 다양하게 변화된 왈츠 리듬으로 곡을 구성하며 마디를 흐리는 리듬, 강세의 변화 등이 보여진다. 이 곡에선 다양한 동형진행과 성부교환이 나타나 대위적인 기법이 곡의 전개에 사용되었음을 알 수 있다. 연구곡 「라 발스」는 라벨의 음악적인 특성이 잘 나타난 왈츠로 다양한 왈츠의 모습을 보여주는 작품이다. ; The impressionism, which was one of the music styles appeared during the late 19th century and the early 20th century, tried various kinds of music styles. Due to the impressionism of paintings, it also had many vague sounds rather than clear sounds distinction. Ravel, one of the representative impressionism composers, was regarded to harmonize the beauty of classicism from and the musical techniques of impressionism in his music with Debussy. He left a lot of prominent works that reflected his unique musical technique in the various branches of music. And also the piano was no exception, so he fully expressed his musical feature in the piano music, too. Ravel generally used the clean forms of classicism in his music and the study work of this paper also had the ternary form with coda, so it reflected his musical character. As a whole, it had three sections and each section was composed of two or three parts that meant he used the accurate forms in each part of the music. Ravel tried the diversity in the area of tone-color through the traditional harmony together with new harmonies such as quartal chord, open 5th chord and polychord. Even though there were some unclear tonality parts because of the use of free nonharmonic notes and various harmonies, it still had many clear tonality parts which meant the music was based on the tonality music. He used various material of scales such as major minor scales, whole tone scales, pentatonic scales, chromatic scales and modes which were composed of his melodies. Because he preferred the precise rhythms, he adopted many rhythms of dance suites to his works and he varied the waltz rhythms in his music La Valse. In this music, he reflected his musical language through his unique rhythm of the vague motion of measure, the change of dynamic and the change of accent. He adopted the various skills of counter point in the procedure of the music. And the exchange of voices and sequence were the major quality of this music. The La Valse, showing many aspects of music, was a good example of Ravels musical character in which his unique musical techniques were expressed in the name of the waltz.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE