View : 1238 Download: 0

브람스(Johannes Brahms)의 파가니니 주제에 의한 변주곡 Op.35 heft I의 연구

Title
브람스(Johannes Brahms)의 파가니니 주제에 의한 변주곡 Op.35 heft I의 연구
Authors
김민정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
This thesis is a study on "Variationen uber ein Thema von Paganini" (Book I ) which was composed as Brahms s final work of five sets of variations. Brahms inherited the spirit of Classicism in the Romantic period, which is one of his most striking characteristics. < Variationen uber ein Thema von Paganini Heft I > was composed as one theme and fourteen variations by quotation of the theme of Paganini (who was the greatest violinist of that period) s unaccompanied "Capriccio for violin, Op. 1 Nr. 24". The investigation of each variation s key, rhythm, meter, form, dynamics, and phrasing was used as the method of analysis. In the aspect of form, the variations consistof binary form, except for the 14th variation which plays the role of a finale. Duple meter is used throughout. The tonality is A minor, except for variations 11 and 12 changes to A major, after which variations 13 and 14 return to the original key. The tempo is fast except in the 11th and 12th variations which are marked Andante. The performance requires very difficult skills such as thirds and sixths parallel motion, sudden and wide leaps, octave glissandos, hand-crossing, rapid passage progressions. This work can be said to be one of the best works by Brahms which combines two concepts, Romanticism and Classicism - the representative of Brahms. ; 본 연구는 낭만주의 시대를 살아가면서 고전주의 정신을 계승한 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)의 5개의 피아노 변주곡 중 마지막에 작곡된파가니니 주제에 의한 변주곡 1권을 분석 연구한 것이다. <파가니니 주제에 의한 변주곡 Op.35 Heft Ⅰ>은 당대 최고의 바이올린주자였던 파가니니의 무반주 바이올린을 위한‘카프리치오’Op.1 24번의 주제를 인용하여, 주제와 14개의 변주로 작곡되었다. 분석방법으로는 주제와 각 변주의 조성, 리듬, 박자, 형식, 다이나믹, 선율등을 중심으로 살펴보았다. 피날레 역할을 하는 14변주까지 형식면에서는 두 도막 형식으로 일관성있게 구성되었으며, 박자는 2박자계통이고, a 단조로 진행되다가 성격 변주인 11, 12변주에서는 같은 으뜸음조인 A 장조로 바뀐다. 이후 다시 a 단조로 복귀하여 마친다. 템포는 11, 12변주만 Andante로 느리고 나머지는 빠르게 진행된다. 이러한 일관된 규칙성 위에 3도, 6도 병행과 갑작스럽고 넓은도약, 옥타브 글리산도(octave glissando), 양손 교차, 빠른 패시지의 진행등은 연주상 매우 어려운 기교를 요한다. 따라서 이 곡은 브람스를 대표하는 두 단어 즉, 낭만주의와 고전주의가정묘하게 결합된 최고의 작품이라 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE