View : 1208 Download: 0

유럽연합(EU)과 남,동 지중해 연안국간의 협력협정에 관한 연구

Title
유럽연합(EU)과 남,동 지중해 연안국간의 협력협정에 관한 연구
Authors
변미영
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 지역연구협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수진
Abstract
본 논문은 점증하고 있는 국제 정치·경제의 지역주의(Regionalism) 현상 중 특히, 1990년대 이후의 한 특징인 지역 대 지역간 지역주의 현상에 주목하면서 지역적 연관성과 이질성을 동시에 가지고 있는 유럽연합(EU: European Union)과 남·동 지중해 연안국간의 협력협정인 파트너쉽 협정(Euro-Mediterranean Partnership Agreement: 이하 EMPA로 정리) 체결의 원인을 분석하는데 그 목적이 있다. EU와 지중해 연안국은 지중해를 사이에 두고 근접해 있다는 것과 과거의 식민지 경험으로 인한 식민모국식 산업 인프라의 구축이라는 공통성 말고는 현대 정치·경제·사회·문화적인 면에서 많은 이질성을 가지고 있는 지역간의 협정이다. 이러한 이질성을 가지고도 파트너쉽 협정이 이루어지고 강화되고 있는 원인은 무엇인지가 본 논문의 쟁점인데 이것은 경제성장을 통해 국가 재건을 이루려는 지중해 연안국의 선호와 지중해 국가들의 경제상황을 개선하여 유럽의 안보를 확보하자는 EU의 정책적 선호가 절충된 결과라고 할 수 있다. EMPA를 분석하는데 있어 기존의 지역주의 이론과 광범위한 지역 대 지역간 지역협력에 대한 비판적 고찰은 EMPA를 이해하는데 많은 도움을 주었다. 먼저, 신현실주의적 관점은 지역단위의 협력을 권력배분상태로 초점을 맞추고 있다. 즉, EMPA를 통해 유럽은 남·동 지중해 지역을 포함한 중동지역에서의 미국의 정치·경제적 주도권에 대한 견제를 이루려고 한다는 것이다. 유럽은 식민지 시대부터 형성된 정치·경제적 연관성을 회복시켜 경제적 상호 번영 뿐 아니라 이 지역에서의 정치적 안정과 영향력을 확대시키고자 하는 의도가 있다. 또한 이들 양 지역간 협력협정의 강화 요인에 있어서 EU의 중·동부유럽 확대에 따라 정치·경제적으로 뿐만 아니라 지정학적으로도 힘을 얻고 있는 독일을 견제하려는 영국, 프랑스, 이탈리아, 스페인 등 EU회원국의 입장이 반영된 것으로 설명이 가능하다. 또한 정부간 협상론(inter-governmentalism)에 있어서 통합은 주권이 침해되지 않는 범위 내에서의 선호의 수렴과 협상의 결과로 요약되는데 EMPA의 내용과 목적 그리고 튀니지의 사례분석을 통해 EMPA 역시 양 지역간 선호의 수렴이 지역간의 연관성 뿐 아니라 이질성을 극복하고 협력을 이끌어 내는 동인임을 발견 할 수 있었다. 1995년 11월 ‘바르셀로나 과정(Barcelona Process)’으로 알려진 제1차 EU-지중해국가 각료회의(EUROMED)가 EU 15개 및 지중해 12개 회원국 외무장관 등이 참여하여 바르셀로나에서 개최되었다. 여기에서 EU-지중해 국가간 정치·안보·경제·재정·사회문화·인적 파트너쉽(Euro-Mediterranean Partnership Agreement) 확대를 선언하였다. 협정의 주요 내용은 첫째, 정치·안보분야에서 유럽-지중해 지역에 평화와 안정을 공동으로 확립하고 인권과 민주주의의 기본 이념을 확립시키는데 있다. 둘째, 경제·금융 분야에서 EU와 12개 지중해 연안국 사이에 자유무역지대를 설립하여 공동번영을 추구하자는 것이다. 따라서 12개 지중해 연안국에 사회, 경제적 재건을 도모한다는 것이다. EU는 지중해 연안 국가들을 위해 1999년까지 46억 8천만Ecus의 지원을 책정하였다. 세 번째는 사회·문화·인권 분야로 자유, 시민 사회 의식의 고양으로 양 지역간의 사회, 문화적 이해를 증진시키자는 것이다. 따라서 본 연구를 통해 발견한 EMPA에 대한 양 지역의 목적은 첫째, 2010년까지 유럽-지중해 자유무역지대를 창설하여 유럽은 남·동 지중해 지역에 교육부문과 인프라구조 구축 등을 지원함으로서 유럽 상품 및 용역시장을 확보한다는 것이고 남·동 지중해 연안국은 역내경제성장을 이룬다는 것이다. 1970년대 오일 쇼크 이후 모로코, 튀니지 국가 등은 수 십억 달러의 외채를 안게 되었다. 1980년대 이들 국가들은 더 이상 이 외채를 감당할 수 없게 되자, IMF에서 특별 조치를 취하게 되었다. ‘바르셀로나 과정’은 바로 이러한 경제적 난국을 누그러뜨리려는 일환이기도 한 것이다. 둘째, EU와 남·동 지중해 연안국간의 관계는 단순히 상품교역에만 한정되지 않는다. 지중해 지역에서 EU로 무수한 노동인구가 유입되므로 인적교류도 결코 무시할 수 없다. 이들 노동자들이 본국으로 송금하는 금액이 적지 않으므로 이는 결국 재정상의 문제이기도 하다. 셋째는 안보적 문제로 지중해 남부 국가들의 소수 정치화된 종교 근본주의자들은 이민과 노동력의 이동뿐 아니라 지리적 관계에 의해 유럽의 안보를 위협할 수도 있다는 것이 유럽의 인식이다. 리비아, 레바논, 시리아, 이란 등은 이슬람 근본주의 국가이거나 이들 단체를 지원하면서 반서구적인 정책을 지속적으로 추진해 왔다. 이처럼 지중해 국가들은 유럽의 관문을 형성하면서 유럽과 유기적인 관계를 맺고 있기 때문에 EU의 지중해 정책은 이들 국가의 정치적·사회적 안정을 최대의 목표로 하고 있으며, 장기적으로는 경제 발전을 통해 유럽으로의 이민 수요를 없애려고 하고 있다. 남·동 지중해 연안국의 측면에 있어서 EMPA 체결의 원인과 목적에 대해 구체적인 사례로 접근한 것이 튀니지의 예이며 협력협정 이전과 이후의 경제 발전과 산업 제도화 발전의 비교를 통해 EMPA의 효과를 분석할 수 있었다. 또한 자유무역지대협정의 형태는 민족주의 성향이 강한 남·동 지중해 연안국의 주권은 침해하지 않으면서 경제와 제도의 성장을 가져다주는 효과가 있어 이와 유사한 지역간의 협력에 있어 함의하는 바가 크다고 판단된다. 결과적으로 광범위한 지역 대 지역간 혹은 선진-후진국간 지역주의현상에 있어서 중요한 것은 양 지역간 협정 체결에 대한 선호의 수렴이 협력의 강도를 결정할 것이라는 점이다. ; This study has its goal to analyze the reason why EU(European Union) and SouthㆍEast Mediterranean Coast Countries, that have regional linkage and different nature at the same time each other, made the cooperation agreement, EMPA(Euro-Mediterranean Partnership Agreement), while considering the increasing Regionalism of international politics and economy, especially one of the features since 1990 s, that is, the phenomenon of region-to-region Regionalism. EMPA is the agreement that has much different natures in aspects of modern politicsㆍeconomyㆍsociety and culture among EU and SouthㆍEast Mediterranean Coast Countries, just except the points in common that EU and SouthㆍEast Mediterranean Coast Countries are closely located around the Mediterranean Sea and they have built the industrial infra of colonizing country style due to their experiences of colony in the past. The issue of this study is that why they could easily make an agreement of partnership and strengthen it even having this kind of different natures, and the reason is considered to be the result that both parties preferences are compromised each other since Mediterranean Coast Countries prefer to their purpose of accomplishing national reconstruction through economic growth and EU prefers to ensuring European Security by improving Mediterranean Coast Countries economic situations. In analyzing EMPA, the critical consideration on the existing Regionalism theory and the regional cooperation of region-to-region between the widely ranged regions helped much us understand EMPA. First of all, the viewpoint of Neo-realism focuses on the fact that the cooperation of regional units are the distribution state of power. In other words, it means that EU intends to keep in check through EMPA against US s political and economic hegemony in Middle East including SouthㆍEast Mediterranean Coast Countries. Europe has its intention that it tries to extend the political stability and its influence in this area as well as the mutual economic prosperity by recovering the political and economic linkage that had been formed from the colony era. In addition, it can be also explained that EU membership countries such as England, France, Italy and Spain, their standpoint, which tries to keep in check against Germany that is strengthening politically, economically and geographically, has been reflected as the fa ctors that reinforce the cooperation agreement between these two regions. Also, the unification in intergovernmentalism is summarized as the result of collected preferences and agreements within the range that their sovereignty is not damaged, and we could find the fact that EMPA is also the same entity that overcomes the regional linkage and different natures and at the same time draws the cooperation between both regions through our case study on EMPA s contents, goals and Tunisia case study. In Nov, 1995, the 1st EUROMED, well known as Barcelona Process, was held at Barcelona with the participation of 15 EU membership countries and 12 Mediterranean membership countries minister of foreign affairs. Here, they declared the extension of Euro-Mediterranean Partnership Agreement in fields such as politics, security, economy, finance, society, culture and human between EU and Mediterranean Coast Countries. The main contents of EMPA is first, they jointly build the peace and stability of EU-Mediterranean region in fields of politics and security, and establish human rights and basic ideology of democracy. Second, they try to seek common prosperity by establishing Free Trade Zone among EU and 12 Mediterranean Coast Countries in the fields of economy and finance. It means therefore, they promote the social and economic reconstruction in 12 Mediterranean Coast Countries. EU alloted the amount of 4.68 billion ECU by 1999 for supporting Mediterranean Coast Countries. Third, they try to increase the social and cultural understanding such as freedom and citizens awareness elevation for social, cultural and human right fields between both regions. Therefore, both regions goal from EMPA that this study found is first, they establish Free Trade Zone between Europe-Mediterranean, thereby secure the market for European goods and services by EU s supporting education field and infra construction for SouthㆍEast Mediterranean, and SouthㆍEast Mediterranean Coast Countries make economic growth in the region. Morocco and Tunisia came to obtain several billion dollars of foreign debt since the oil shock of 1970 s. As they couldn t handle the foreign debt any more in 1980 s, IMF made the special measures. Barcelona Process is also the part of those in order to soften this kind of economic crisis. Second, the relationship between EU and SouthㆍEast Mediterranean Coast Countries is not just limited to goods trade. Since the innumerable labor population is flown into Europe from Mediterranean, the human exchange can t be ignored definitely. Since the remittance amount that they remit to their home countries is not so small, eventually this is also a matter of finance. Third is the matter of security and this is European recognition that the few religious Fundamentalists of South Mediterranean Countries can threat European security by geographical relation as well as immigration and labor force. Those countries such as Libya, Lebanon and Iran are Islam Fundamentalism countries, or they have kept pushing anti-western policies, supporting these organizations. Like this, since Mediterranean Countries form the gateway of Europe and have the organic relationship with Europe, EU s policy for Mediterranean Countries aims at its greatest goal for these countries political and social stability, and in the long term they plan to remove the demand for immigration to Europe through economic development. In aspect of SouthㆍEast Mediterranean Coast Countries, the specific case that accessed closely to the reason and goal of making EMPA is Tunisia, and we could analyzed the effect of EMPA by comparing the economic and industrial systematic development between the times of prior and post EMPA. This study has the meaning in that if we analyze the regional phenomenon between the widely ranged two regions, where the linkage and different natures of political, economic, social and cultural factors coexist, or between the advanced and underdeveloped countries, we can also get the hint for studying the regional phenomenon between region to region like the recent regional unification move in East Asia from such a study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 지역연구협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE