View : 1384 Download: 0

Debussy의 「Ariettes oubliees」에 대한 분석연구

Title
Debussy의 「Ariettes oubliees」에 대한 분석연구
Authors
이수연
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
프랑스 음악은 19세기 중엽 두드러진 발전으로 명성을 얻었고, 또한 프랑스 혁명후의 낭만파 음악으로부터 민족주의 움직임 속으로의 일탈에 의해 프랑스적인 음악이 무엇인지를 찾아 로망스를 거쳐 멜로디의 창작을 가져왔다. 민족주의는 독일의 낭만주의에서 벗어나고자 하는 의지를 가진 드뷔시 (Claude Achille Debussy 1862- 1918)에 의하여 제안되었다. 그는 노래의 가사로서 까다롭게 선택한 상징주의 시에 의해 색채와 모호성을 표현하기 위해 독특한 상징주의 양식을 사용하였다. 19세기 프랑스 상징주의 시인인 베를렌느(Paul Verlaine 1844- 1896)는 시적인 언어의 음악적 음색을 산문적인 언어의 해체와 관습적인 시의 스타일로부터의 해방을 강조하였다. 그의 시는 두개의 기본 요소인 의미와 음악 사이의 밀접한 관계를 나타낸다. 드뷔시의 인상주의 음악은 인상주의 회화와 상징주의 시에 영향을 받았다. 그래서 오늘날에도 많은 작곡가들이 베를렌느의 시로 많은 곡을 작곡하고 있다. 드뷔시는 베를렌느의 시를 좋아했는데 특별히 그의 음악적 특성 때문이었다. 이 연구의 주제로 선택한 드뷔시의 「Ariettes oubliees」는 베를렌느의 「Romances sans paroles」라 이름 붙여진 시 모음집 중에서 6개의 시를 기본으로 한다. 시와 음악이 공존하는 것은 끝의 각운과 홀수 음절이 나타내는 음악적 구조를 통하여 베를렌느의 음악적 리듬이 표현되며, 19세기 프랑스 예술가곡에서 시와 음악의 조화가 최고의 위치에 있는 작품으로 인식된다. 이 연구는 음악의 다이나믹스, 음의 진행, 문장의수, 시적 리듬의 구조 등을 조사하여 전개된다. 그리고 상징주의 문학, 인상주의 회화, 자기 해석에 의한 연주, 시의 분석, 전반적인 스타일, 작곡의 색조, 시간과 템포에 따른 변화 등을 연구하여 알아보고자 한다. 이 논문을 통해, 이 연구가 드뷔시의 가곡을 올바로 이해하는데 성과가 있기 바라며, 이 곡을 연주하는 연주가들에게도 많은 도움이 되길 바란다.;French music achieved conspicuous development in the mid-nineteenth century and brought about the creation of melodie via romance, in pursuit of what was Frenchistic in music, by the deviation of the nationalistic movement from romantic music after the French Revolution. The nationalism suggested by Claude Achille Debussy (1862- 1918) with the intention of getting out of the Romanticism of Germany and finding out proper French music. He used peculiar impressionistic mode in order to express color and haziness by selecting symbolistic poet as the words of songs. French Symbolical poet, Paul Verlaine (1844- 1896) in the nineteenth century emphasized on the musical quality of poetical words not only for breaking from prosaic words but also for release from conventional poetry style. His poems revealed the close relation between the two elements of meaning and music. The impressionistic music of Debussy was under the influence of impressionistic paintings and symbolistic poet. So many composer in those days made many songs with Verlaine's poems. Debussy was in favor of Verlaine's poetry, especially because of his musical characteristics. Ariettes oubliees, a song by Debussy, taken as the subject of this study, was composed based on six poems from Paul Verlaine's collection of poems, titled 「Romances sans paroles」. T he songs coexisted with poem and music not only expressed musical rhythm of Verlaine through musical structure of a ending rime and an odd number syllable but also is recognized as the most great work that harmonize poem and music in French Art Song(Melodie) in nineteenth century. This study conducted an inquiry into dynamics, the progression of tones, the number of phrases, the structure of poetic rhythm, etc. And then carried out inquiries into symbolistic literature, impressionistic painting, interpretation and analysis of the poems, the overall styles and tonality of the composition, changes in time and tempo etc. Through this thesis, this study made efforts for growing for the right understanding of collection of song by Debussy, and giving much help to performers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE