View : 1215 Download: 0

로직 모델에 의한 직업 교육 프로그램 평가

Title
로직 모델에 의한 직업 교육 프로그램 평가
Other Titles
Evaluation of Vocational Education Program Based on Logic Model Focus on Casino Dealer's Training Program
Authors
조은선
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서경혜
Abstract
This research evaluates the input, activities, output, and outcomes of a dealer training program (according the Logic Model), a top casino educational program becoming increasingly important amid the rapidly expanding casino market in recent years, and analyzes the results of program, in order to assess its short-term outcomes. A dealer training program with trainees selected as dealer candidates by the Casino Academy of G company, a public firm, was selected as this research target, and evaluated and analyzed in accordance with the Logic Model. The research finding is as follows. First, here is the correlation between the input, activities, and output of dealer program and its achievements. The input was adequate, since the dealer training program was actively supported by the G company, although the overall training time needs to be reduced, and the instructor operation needs to be more efficient. The activities were also adequate in most part with high satisfaction level of trainees and good evaluations. However, the time distribution of classes needs to be more efficient to raise effectiveness, and the evaluation ratio needs to be adjusted, along with reduced evaluation time. The output refers to the direct results of program, and was achieved with proper execution of the previous components. Judging from the cost-effectiveness, good evaluation of all trainees and 100% completion rate, the previous three components were all adequate and the program was efficiently operated. Second, the short-term outcomes of dealer training program was assessed from on-site performance of trainees for one year after completion. Based on the established evaluation items, the participants were analyzed through self-evaluation method, and showed superior performance in both work tasks and capabilities, as well as outstanding work adaptability. In other words, the program produced desirable short-term outcomes with effective, adequate input and operation for training professional dealers as a top on-site casino program. Third, things that need to be improved and efficient operation strategies are as follows. The program completion time needs to be reduced to 3 months with 2 weeks of on-site practicum through efficient class distribution and operation. Adjustment of the evaluation ratio and reduction of evaluation time will add to the efficient operation. Finally, if a certain hiring term is set for the trained instructors, their quality could be boosted and their classes could be more efficient. Hopefully, this research will provide information necessary for improving the program, contributing to its development with the purpose of producing outstanding dealers, equipped with essential capabilities required in the casino input, and becoming a foundation for future related research. ;카지노 시장은 최근 들어 급격히 확대되고, 발전되어가며 새로운 변화의 시기를 맞이하고 있다. 이에 대표적인 카지노 교육 프로그램인 딜러 양성 프로그램도 그 중요성이 부각 되고 있다. 본 연구는 로직 모델에 따라 딜러 양성 프로그램의 투입, 활동, 산출, 성과 요소를 평가하고, 그 결과를 분석함으로써 프로그램에 필요한 정보를 제공하여 카지노 산업에서 필요로 하는 역량을 두루 갖춘 우수한 딜러를 양성할 수 있도록 프로그램 개선에 도움을 주는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 공기업 카지노인 G사의 카지노 아카데미에서 딜러 지망생으로 선발된 교육생을 대상으로 한 딜러 양성프로그램을 연구 사례로 선정하여 로직모델에 의해 평가·분석하였으며 이에 대한 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 딜러 양성프로그램의 투입, 활동, 산출 요소는 본 프로그램의 성과를 달성하기에 적절하게 구성되어 있는지를 분석한 결과, 투입요소는 딜러 양성 프로그램 자체가 G사의 적극적인 지원을 받는 프로그램으로서 전반적으로 적절하게 이루어졌다고 할 수 있으나 전체적인 시간의 축소와 운영상의 교관의 효율적 운영 방안이 요구되었다. 활동요소도 전반적으로 적절하게 이루어졌다고 할 수 있고 교육생 만족도나 적절성 평가에서도 전반적으로 만족, 적절한 수준인 것으로 나타났으나 수업 부문에서 과목 간 시간의 효율적 배분을 통한 효과성 제고와 평가 부문에서의 평가비율 조정 및 평가시간 축소 등이 개선되어야 할 점으로 나타났다. 산출요소는 프로그램 실행을 통해 직접적으로 나타난 결과로 앞의 두 요소가 전반적으로 적절하게 이루어졌고, 지출된 비용의 효율적 운용, 전원 일정수준 이상인 평가결과, 100%의 수료율로 미루어 투입, 활동, 산출의 세 요소는 프로그램의 성과를 달성하기에 적절하고 효율적으로 운영되었다고 볼 수 있다. 둘째, 딜러 양성프로그램의 단기성과가 어느 정도 달성되었는가에 대해서는 본 프로그램을 수료한 딜러들이 1년간 현장에서 실제 근무하면서 어느 정도의 성과를 거두었는지를 평가하는 것으로 알 수 있었는데 실제 딜러의 평가 항목을 참고로 프로그램 참여자들의 자기 평가 방식으로 분석하였다. 본 프로그램의 단기성과를 나타내는 업무 수행평가와 직무역량은 모두 우수한 수준인 것으로 조사되었으며 프로그램에 대한 전반적인 현업 적용도는 매우 높은 수준으로 볼 수 있었다. 즉, 본 프로그램은 카지노의 대표적인 현장중심 프로그램으로 효과적이고 적절하게 투입, 운영되어 프로그램 본래의 목적인 우수한 딜러를 양성하는 단기의 성과를 거두었다고 할 수 있다. 셋째, 딜러 양성프로그램의 개선과 효율적 운영을 위하여 과목별 시간의 효율적인 배분과 운영으로 전체적인 프로그램의 소요기간을 3개월, 현장실습 2주로 축소하여 운영 하는 것이 가장 적합하다고 생각되며, 평가 비율의 조정과 평가 시간을 축소하면 더욱 효율적으로 운영할 수 있을 것이다. 또한 한번 선발하여 훈련된 교관은 일정한 기간의 임기를 정하여 운영함으로써 교사의 질을 높이고 교육의 효율성을 높이는 방안도 고려해볼 수 있다. 본 연구의 목적에 부합하기 위해 시행한 연구의 결과에 따른 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 딜러 양성 프로그램에 대한 개념을 도제(徒弟)교육과 같은 전수(傳受)의 개념에서 탈피하여 체계적인 현장 직무교육의 개념으로 전환해야 한다. 둘째, 딜러 양성 프로그램의 핵심요소이자 교육대상자에게 가장 큰 영향을 미칠 수 있는 교관 인력의 양성과 활용에 더욱 관심을 가져야 한다. 셋째, 카지노 산업에 첫 발을 내딛는 딜러로서 기능적인 부분인 딜링 스킬뿐만 아니라 궁극적으로 올바른 직업의식과 윤리, 서비스인으로서 기본적인 마인드와 태도 형성에 도움을 줄 수 있는 프로그램을 구성할 수 있도록 지속적인 연구와 평가가 후속 과제로 추진되어야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE