View : 818 Download: 0

시니어세대를 위한 휴대전화 사용성 개선에 관한 연구

Title
시니어세대를 위한 휴대전화 사용성 개선에 관한 연구
Other Titles
A study on the usability improvement in mobile phone for senior user : focused on functions of calling, short message and address book
Authors
김선영
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
This thesis identifies problems in user experience when senior generation communicates with mobile or cellular phones as well as presents new concept application to resolve the problems. Senior generation is defined as 60 years or older than from literature reviews, through a survey of the literature, because old people is divided by 55 years old, 60 years old, and 65-year-old age. It is important to note that even if what senior generation communicates with their family member is very import, alienation and loneliness due to the lack of dialogue has been recognized difficulty. Repeat step 7: expectation, proximity, awareness, connection, action, response, and evaluation in User experience was that of the circulation. A senior generation was chosen as the target of generations with majority of tendency. User survey was segmented by two groups: early majority and late majority. Ethnographic interview among survey methods was used, and two groups, 14 people were participated in this survey. Most of seniors used cell phone in their house like home telephone, which resulted in user restrict experience in mobile or cell phone usage. To resolve these problems, new application is presented. This application provides three types of value; intuition, simplicity and emotionality touch. Communication method to find out human face which users want to see is intuitive, as well as various new techniques like TTS (text to speech) and voice recognition make typing messages and inputting address easier and simpler. In addition to this, the novel application is used as digital framed pictures in house. When the application receives a call or message, it can talk users as human voice and human face. Also, the application is very easy to use a video call for senior. Thus, this application presents a variety of views and satisfies the senior miss their family. This new concept application that provides users’ value is used for the general user interface design process, and is implemented by functional design and detailed screen design, and representing template production process. And then, it was mounted on Galaxy tap as the prototype. In addition, user surveys conducted ahead of the participating subjects were selected for beginners and intermediate users for usability evaluation of four persons. Even overall satisfaction expected to provide a positive, but the portability of the product according to the size of the low satisfaction evaluated. In near future, further research and study are needed to extend user group and communication method categories as well as a variety of ways to target the trend for the senior generation should be studied.;본 연구는 시니어(senior)세대가 휴대전화로 커뮤니케이션하면서 생성하는 사용자경험(UX, user experience)에 있어서 사용성의 문제점을 파악하고, 이를 개선할 수 있는 신개념 어플리케이션을 제안하는 것을 목적으로 진행되었다. 노인은 문헌조사를 통해 55세, 60세, 65세의 연령을 기준으로 구분하고 있었으므로, 이의 평균값인 60세 이상의 노인을 시니어세대로 정의하였다. 주목할 점은 시니어세대에게 가족과 같은 일차적 비공식 집단과의 커뮤니케이션이 매우 중요하지만, 커뮤니케이션의 부재로 인한 소외감과 외로움이 어려움으로 인식되고 있다는 것이었다. 사용자경험은 어떤 계기(trigger)로부터 시작하여 기대 → 근접성 → 인식성→ 연관성 → 행동 → 반응 → 평가의 7단계가 반복하여 순환되고 있었으며, 향후 어플리케이션 제작을 위해 사용자경험디자인 프로세스에 대해 조사하였다. 연구 대상으로는 대다수의 군중이 포함되는 군중적(majority) 성향의 시니어세대로 선정하였다. Majority 성향의 시니어세대는 새로운 제품이나 서비스, 기술 등에 대해 신중하게 고민한 후에 수용할지의 여부를 결정하지만, 타 그룹과의 격차가 심하지 않아 적당한 타협과 적응에 노력을 기울이는 특징을 보이는 것으로 조사되었다. 현재 출시됐거나 과거에 출시되었던 시니어세대를 위한 휴대전화, 실버폰은 시니어세대의 라이프스타일을 반영했거나 부가 기능의 간소화가 특징을 이루었다. 아울러 이동통신 기기의 변천과 진화방향에 대해 지금 시니어세대가 사용하는 제품보다 스크린은 넓어지고 터치감이 자연스러운 제품, 지금의 20~30대가 사용하는 것과 유사한 제품이 미래 시니어세대의 사용 단말기로 보편화 될 것이라는 전망을 할 수 있었다. 사용자 조사는 조사대상자를 조기대다수(early majority)그룹과 후기대다수(late majority)그룹으로 세분화(segmentation)하여, 후기대다수 그룹은 휴대폰 활용교육 수강자로, 조기대다수 그룹은 컴퓨터 중급이상 활용자로 정의하였다. 총 2그룹 14명에게 라이프스타일 설문 및 에스노그라피 인터뷰(ethnographic interview), 시안 컨셉 평가를 수행한 결과, 대다수의 시니어세대는 휴대전화를 ‘휴대하는 집전화’로 사용하면서 휴대전화가 가지는 기능에 대해 제한적인 사용자경험을 생성하고 있었다. 신개념 어플리케이션은 직관성과 단순함, 감성터치의 3가지 사용자 가치를 기반으로 설계되었다. 커뮤니케이션 상대의 얼굴을 찾아 터치하는 커뮤니케이션 방식은 직관적이며, 다양한 기술의 채용으로 메시지 입력과 주소록 등록 방식은 단순함을 제공하였다. 아울러, 집안에서는 디지털액자로 활용하고, 통화나 문자메시지가 수신되면 얼굴과 목소리로 알려주며, 손쉬운 화상통화 기능을 통해 다양한 각도로 가족이 그리운 노년의 감성을 충족시켜줄 것으로 예상하였다. 이러한 사용자 가치를 제공하는 신개념 어플리케이션은 일반적인 사용자 인터페이스 디자인 프로세스에 따라 수행되었으며, 기능 설계 및 상세 화면설계, 대표화면 템플릿(template) 제작 과정을 거쳐 갤럭시탭 제품에 프로토타입(prototype)으로 탑재하였다. 아울러, 앞서 수행된 사용자 조사 참여 대상자 중 초급 및 중급 사용자를 선정하여 사용성평가를 수행하였다. 수행결과, 전반적으로 긍정적인 만족도를 제공할 것으로 예상하였으나, 제품의 크기에 따른 휴대성은 낮은 만족도로 평가하였다. 이는 주머니에 들어가지 않는 제품의 크기에 대한 불만과 함께 아직 경험하지 않은 제품에 대한 부정적 인상(impression)일 가능성도 내포하고 있는 것으로 분석하였다. 본 연구를 통해 현재의 시니어세대가 휴대전화를 사용하여 커뮤니케이션함에 있어 생성되는 사용자경험에 대해 파악하였고, 부정적이고 제한적인 사용자경험을 개선할 수 있는 신개념 어플리케이션의 프로토타입을 제작하여 평가도 실시하였다. 향후 사용자 부류의 확대와 커뮤니케이션 방식의 확대에 따른 후속 연구가 필요하며, 본 연구를 시작으로 시니어세대를 대상으로 하는 다양한 방식의 연구가 이어지길 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE