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중국 온라인 VOD 에서의 한국영화 흥행에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
중국 온라인 VOD 에서의 한국영화 흥행에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
An Empirical Analysis Regarding the Determinants of Korean movies in Chinese online VOD websites : Evidence from Korean Movies released between 2000~2011
Authors
ZHANG, TONG
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 언론홍보영상학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유세경
Abstract
본 연구는 창구화 이론을 바탕으로 콘텐츠 산업에서 제일 대표적인 영화산업에 집중하여 1차 창구인 극장이 아닌 최근에 부상된 후속창구로인 온라인 VOD에 초점을 맞추면서 자국영화가 자국에서의 흥행이 아닌 자국영화가 외국에서 유통할 경우 흥행성과가 어떻게 나오는지를 살펴보았다. 구체적으로 얘기하자면 본 연구에서는 한국영화가 중국 온라인 영화시장에서의 흥행성과가 어떠한가, 영화의 흥행을 결정하는 요인들이 무엇인가, 그리고 한국영화의 흥행성과에 미치는 요인들 중에서 제일 많은 영향을 미치는 요인이 무엇인가를 살펴보았다. 이를 연구하기 위해 중국 온라인 VOD에서 제공된 한국영화들을 중심으로 하여 해당 영화의 한국극장 관객동원수, 상영등급, 장르, 배우의 스타성, 수상여부, 온라인 평점, 그리고 영화의 홀드백 기간이 영화의 흥행성과에 어떻게 영향을 미치는지를 분석하였다. 중국의 대표적인 온라인 VOD 사이트 투떠우망(土豆網)에서 상영되는 한국영화의 흥행성과를 분석한 결과에 따르면 우선 변수들 간의 상관관계를 통해 한국영화의 성과에 영향을 미치는 요인들 중에서 1차 창구로인 한국 극장관객동원수, 상영등급, 장르, 배우의 스타성, 온라인 평점이 유의미한 결과가 나타났고 영화의 장르에서 에로/멜로/로밴스 장르만 영화의 흥행성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 영화의 온라인 평점이 부적인 영향을 미치는 것으로 나타나는 반면 나머지 변수들이 모두 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음 회귀분석 결과에 따르면 본 연구에서 통제변수로 설정된 영화의 홀드백 기간이 위계적 회귀분석에서 유의미한 결과가 나타나며 특히 종속변수로인 영화의 온라인 누적 시청자 수에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 함께 영화의 1차 창구인 한국 극장관객동원수, 상영등급, 에로/멜로/로맨스 장르는 중국 투떠우망(土豆網)에서 상영된 한국영화의 흥행성과에 긍정적인 영향을 미치는 반면 영화의 온라인 평점은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 나머지 변수로인 배우의 스타성과 영화의 수상여부는 종속변수로인 영화의 온라인 누적 시청자 수에 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 그리고 유의미한 흥행요인들 중에서 에로/멜로/로맨스 장르가 중국 투떠우망(土豆網)에서 상영된 한국영화의 흥행성과에 제일 강한 영향을 미치는 것으로 나타나며 이어서 영화의 상영등급, 한국 극장관객동원수, 홀드백 기간, 온라인 평점으로 나타났다. 종합적으로 살펴보면, 중국 투떠우망(土豆網)에서 상영된 2000년-2011년까지의 한국영화들 가운데, 영화가 한국극장에서의 관객동원수가 높고, 영화의 상영등급이 높고, 영화의 장르는 에로/멜로/로맨스의 경우, 또한 영화의 온라인 평점이 낮은 경우, 아울러 영화의 한국에서의 개봉시점부터 중국 투떠우망(土豆網)에서의 개봉시점까지 걸리는 기간이 짧으면 짧을수록, 해당 영화가 중국 온라인 VOD 사이트에서의 온라인 누적 시청자 수가 높게 나타난다는 것을 알 수 있다.;This research presents a study of the film industry, the most representative sector of the content industry, based on the “Windowing effect” theory. This research is to identify the success factors of Korean movies on online VOD websites. Based on extant literatures on films and internet media, the distinctive feature of this research is that it studies a different channel in a different country, i.e. this research is concerning Korean movies’ success factors on Chinese VOD website. In this study, the objective is to examine what factors can determine the box office performance of Korean movies on online movie market, and also, among all factors, which one is the most influential. To analyze the effect on performance, I select various Korean films provided by Chinese online VOD website, using theatrical box-office figures, motion picture rating system, genre, actors’ recognition degree, whether the movie has been awarded or not, online ratings and holdback time as parameters for testing. Using a sampling of 389 Korean movies released in eleven years between 2000 and 2011 provided by a Chinese VOD website named “Tudou”, I tested the factors in Model 1, in which only using the holdback time factor, and in Model 2, where using not only holdback time factor but also all the independent factors for the videos to employ Hierarchical regression analysis. The research discovers that in Model 1, the holdback time variance have no relationship with box office performance in online movie market. However, the test result of the video holdback time factor in Model 2 coveys an important message, which is the fact that the holdback time of one movie is by no doubt one of the factors that can cast influences on its box office performance in online movie market. But actors’ recognition degree and whether the movie has been awarded or not did not show any evident relationship with box office performance in online movie market. Therefore, according to the result of model 2, we find out that box-office figures in movie theater, motion picture rating system, erotic/melo/romance genre is positively associated with the number of audiences on online VOD website. On the other hand, the online ratings and the video rendering time is negatively associated with the number of audiences on online VOD website. To conclude, for Korean movies that have been put on to Chinese online VOD websites, the higher the theatrical box-office figure, the higher the motion picture rating, the lower the online ratings and also the shorter the interval between the latest movie release time in Korea and the time it has been uploaded to China’s online VOD website, the more audiences that certain movie will attract to watch it through the online VOD platform, which means that the movie will have better box office performance in online movie market that its opponents.
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