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G.Trakl의 시에 나타난 죽음의 二元性

Title
G.Trakl의 시에 나타난 죽음의 二元性
Authors
李玉嬉
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 독어독문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金榮皓
Abstract
G. Trakl a poet of not aesthetic but tragical, has estab-lished the premonition for historical reality and the destiny of common unity of human being as a pattern of "Death". His affection of Death origins from the original sin, consciou-sness of original sin and conscious of crime, and that it means the destruction and relief of poets themselves, race, all human-kind and all ages. His "Death" which has such dual meaning vividly expressed more in Metaphor and Color Symbol. Trakl recognized the Death in nature, established certainly in the Nature Metaphor and also established the Death spiritual rest and the world of new life from the end of life gradually at, the world of symbol and world of myth which is the essence of Metaphor. Expecially, His Death represented his Metaphor harmonize as a pure life from God's common unity. Namely, Jesus Christ and God send relief hands to human being through Death, to those who committed crime. His unreasonable color expression which manifest in positive field and negative field symbolized pure life from the trace of common world life of the Death. therefore, Trakl understood and expressed the sin and crime of the world as aesthetically and, expressed the Death as devilischly Accordingly, the Death of Trakl has the meaning of dual of relief overpassing sole meaning of destruction, and hence we can understand the will of a poet who want relief over the destruction. Therefore, the Death in his poet, expressed as "O Bitter Death" together with "0 Joyful Death", and it is the being method of a poet's metaphysics.;耽美的이 아닌 悲劇的 詩人 G·Trakl은 그의 詩에서 歷史的인 現實에 對한 豫感과 人間 共同體의 運命을 죽음의 像으로 具現하였다. 그의 죽음의 의미는 人間의 根源的인 惡과 原罪意識 그리고 罪意識에서 派生된 것으로 詩人自身과 種族 그리고 全人類와 全時代의 破滅과 救援을 뜻한다. 이러한 二元的인 意味를 지니고 있는 그의 죽음은 隱喩( Metapher )와 色彩象徵( Farbensymbolik )에서 더욱 明白히 나타난다. Trakl은 죽음을 自然속에서 把握하였으므로 自然隱喩( Natur - Metapher )을 通하여 定立시켰으며, 同時에 隱喩의 本質인 象徵의 世界속에서 죽음을 段階的으로 삶의 終末로부터 靈魂의 休息과 새로운 삶의 世界로 定立시켰다. 特히 그의 隱喩에서 나타나는 죽음은 神의 共同體속에서 純粹한 삶으로 調和된다. 즉 예수 그리스도 ( Christus )와 神 ( Gott )은 罪지은 人間에게 죽음을 通하여 救援의 눈길을 보낸다. 또한 肯定的 ( positiv )面과 否定的 ( negativ ) 面으로 나타나는 그의 전위적인 色彩表現은 죽음을 世俗的인 生의 자취에서 純粹한 삶으로 形成되는 것을 象徵하였다. 그러므로 Trakl은 그의 詩에서 이 世上의 惡과 罪를 耽美的으로 追求하였으며, 죽음을 damonisch하게 表現하였다. 따라서 Trakl의 죽음은 破滅이라는 單元的인 意味를 超越하여 救援이라는 二元的인 意味를 지니고 있으며, 여기에서 우리는 破滅을 克服하고 救援을 渴望하는 詩人의 意志를 볼 수 있다. 즉 그의 詩에서 죽음은 “ O, bitterer Tod "인 同時에 ” “ O, Wollust des Todes "로 나타나며, 그것은 詩人의 形而上學的인 存在方式이다.
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일반대학원 > 독어독문학과 > Theses_Master
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