View : 811 Download: 0

J. A. Bruckner의 Symphony에 對한 小考

Title
J. A. Bruckner의 Symphony에 對한 小考
Authors
金敬仁
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
李裕姬
Abstract
안톤·브르크너(J·A·Bruckner)는 베토벤(L·V·Beethoven) 슈베르트(F·P·Schubert)의 뒤를 이은 낭만파 시대의 중요한 인물 임에도 불구하고, 그시대에는 크게 인정 받지 못한 작곡가이다. 그의 우수성은 당시의 음악경향을 그대로 모방하지않고 개성있는 창작력으로, 고전주의 음악형식을 새로운 의미의 개념으로 이끌어나간 점으로 볼 수 있다. 그러므로 본연구에서는 브르크너의 교향곡 중 잘 알려진 3번, 4번, 7번, 8번, 9번을 다음과 같이 연구 분석하여 그의 작품경향의 특이성과 후세의 음악역사에 미친 영향을 살펴보았다. 1.樂章의 性格 첫악장과 마지막 악장은 고전주의 형식(Classical Form)에 입각하여 볼때 확대된 Sonata 형식으로 되어있으며 때로는 중간악장들도 이와같은 형태로 되어진 것이 있다. Scherzo-Trio는 브르크너의 교향곡중 중요하게 다루어진 악장으로 그 길이가 대개 500마디 이상으로 되어있다. Scherzo 부분은 일반적으로 그 구성이 3부형식으로 보기보다는 Sonata형식 처럼 확대되어 나타난다. 도온벌그(E·Doernberg), 심손(R·Simpson), 토베이(D·F·Tovey), 월프(W·Wolff)와 같은 여러 학자들도 이와같은 말을 하였다. 경과구는 대부분 주제를 중심으로한 발전으로 되어있어 곡 전체의 구성이 주제와 또다른 주제의 커다란 묶음으로 이루어진 듯 한 인상을 준다. 주제와 주제 사이에는 Gesangperiod, chorale, unison theme이 삽입되고 느린악장이나 마지막 악장에서는 첫악장의 주제나 리듬을 인용한 예가 흔하다. 2.관현악편성(Orchestration) 대부분의 브르크너 교향곡은 첫악장이 현악의 tremolo로 시작되며 목판, 금관, 현악이 동등하게 편성되어있다. 브르크너는 Organist로서 organ의 기교를 관현악편성에 적용하였고, 많이 사용되어지는 Pedal point는 곡을 절정으로 이끄는 효과를 내고있다. 3.대위법(Counterpoint)적 처리 그의 선율은 한 조성안에서 많은 전조를 하여 수직적인 화성분석만으로 곡의 분석이 불가능 할때가 많다. 이러한 경우 쉔커(Hein Rich Sehenker)의 Graph형식을 적용하므로써 그 분석이 용이 하였다. 4.리듬과 Tempo 브르크너는 그의 교향곡에서 브르크너 Rhythm(♩♩□□□)이라고 불리워지는 특유한 리듬과 그 외에도 Double-dotted리듬(□□□), jerky리듬(□□)등을 즐겨 사용했다. Scherzo를 제외한 나머지 악장의 Tempo는 아주빠른 Tempo(Allegro Assai, 혹은 Vivace, Presto등)가 아닌 느리거나 보통 속도가 되어있다. 5.조성과 화성(Tonality and Harmony) 대부분 그의 교향곡은 첫악장과 마지막악장이 같은 조로 되어있고, 중간악장들은 관계조로 되어있다. 그의 아름다운 음악은 급격한 전조, 반음계적인 진행, 이명동음에 의한 전조 등으로 이루어졌다. 이것은 그의 천부적인 재능과 30여년 간 쌓은 음악이론의 결실이라 하겠다. 앞에서 언급한 여러 가지점들은 브르크너 음악세계의 특징을 말해주는 것이며, 후기 낭만파 시대로부터 새로운 음악조류를 향해 가는 방향을 제시해 주는 것이기도 하다. 특히 다음 시기에 나타난 마알러(Gustave Mahler, 1861~1911), 쉐엔버르그(Arnold Schoenberg, 1874~1951)의 음악에서 Bruckner의 이러한 경향을 찾아 볼 수 있다. ;Anton Bruckner is undoubtedly the most considerable composer of symphonies in Romantic era emerged after Beethoven and Schubert. Yet he was not duly recognized by his contermporaries. His greatness lies in the fact that his music is not simply dictated by of acquired through periodical influences, but it is composed with his own musical originality within the classical from of music. This paper aims at pointing out Bruckner’s general characteristics given to the later generation in music, by means of studying and analyzing his well know symphonies No. 3, 4, 7, 8, and 9, in the following aspects: 1. Characteristics of each movement In most of Bruckner’s symphonies, the first and last movement are composed in expanded sonata from and also are some of the inner movements. Scherzo-trio is one of the most important movements among Bruckner’s symphonies, which usually reach over 500 measures. The scherzo section in general seems to be expanded sonata from, rather than ternary from and this view is backed by music scholars such as Tovey, Doernberg, Simpson and Wolff. The transition is mainly made with thematical materials, so that the movement seems to be lined with several groups of themes. Between themes, there are lyrical Gesangperiode, chorale, or unison them. The slow or last movements quote themes of rhythmic patters from the first movement. 2. Orchestration Most of Bruckner’s symphonies open with soft string themolo, and the orchestration is made upon equally balanced instrumentation with string, brass, wood-wind etc. As an organist, Bruckner applies for the orchestration the idiomatic characteristics of organ. The pedal point occur frequently in his music and if leads the music to the climax. 3. Counterpoint Bruckner completely mastered every technical means of contrapuntal development ? augmentation, diminution, stretto and inversion. His music modulates so repeatedly that vertical harmonic analysis is found to be not always appropriate. Thus, a contrapuntallinear approach of Schenker’s graphic from of analysis has been applied. 4. Rhythm and tempo Bruckner uses a peculiar rhythm called Bruckner’s rhythm (♩♩□□□) along with double?dotted (□□□) and jerky rhythm (□□) in his symphonies. Except scherzo movement, Bruckner avoids extremely fast tempo(allegro assai, presto or vivace) and chosses rather moderate of slow one 5. Tonality and harmony The tonality of each movement is related each other. The first and last movement are in common key, but the middle movements are either in parallel of closely related key. His melodic lines are being built with abrupt and enharmonic modulation, chromatic progressing and continuous modulations within a theme. Theory studies based on his gifted talents. The features previously mentioned are the characteristics of Bruckner’s music world which indicate the new trends of music towards a new era from the late Romantic period where he belongs. Particularly, Bruckner’s influences are easily recognized in Mahler of Schoenberg.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE