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國立交響樂團과 서울市立 交響樂團의 演奏史

Title
國立交響樂團과 서울市立 交響樂團의 演奏史
Authors
朴惠蘭
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
徐佑錫
Abstract
우리나라에 교향악 운동이 일어 나기 시작한 것은 해방후 고려교향악단의 창립으로 부터 시작 되있다고 볼 수 있으며, 이러한 교향악운동이 어떤 과정을 통하여 이루어 졌으며 오늘 날과 같은 교향악단이 있기까지의 역사적 배경을 알아보기 위하여 어떠한 방향으로 다루었나 하는 것에 대한 설명이 필요할 것이다. 서론에서는 논문의 주제로서 국립교향악단과 서울시립교향악단의 연주사를 택하게 된 이유를 밝히고 다음으로 자료수집 과정에 대하여 설명 하였다. 본론에서는 연주활동을 파악하기 위하여 당시의 환경을 약술하였다. Ⅱ장에서 우리나라 교향악단의 초창기 발족 과정과 역사적 배경을 설명하고, Ⅲ,Ⅳ장에서 서울시립교향악단과 국립교향악단의 발족이전의 모체인 서울교향악단과 해군정훈음악대, 육군관현악단과 서울방송교향악단의 역사적 배경을 설명한 후, Ⅴ장에서는 이들이 다룬 연주곡목을 중점으로 설명하였다. Ⅵ장에서는 K.B.S. 방송교향악단 및 국립교향악단의 연주곡목을 K.B.S. 교향악단과 국립교향악단으로 구분하여 설명한 후, 지휘자와 연주회수, 곡목의 통계를 만들었다. Ⅶ장에서는 서울시립교양악단의 연주곡목과 통계를 상임지휘자별로 구분하여 설명하였다. 우리나라 교향악단의 연주사에 대한 연구는 초창기 우리나라의 음악활동과 현재의 우리교향악단의 위치에 대한 체계적인 지식을 얻는데 도움이 되리라고 생각한다. 뿐만 아니라 무관심속에 점점 소멸되어가는 교향악단의 연주곡목의 자료를 이 기회를 통하여 정리해 보려고 한다. 또한 앞으로의 교향악단의 연주의 방향을 위해서도 이와 같은 고찰은 필요한 것으로 생각한다.;The movent of Symphonic performance in Korea has begun with the foundation of Symphony Orchestra of our country after liberation in 1945 and it will be necessary for the explanation for the progress of such a movement of this symphony and how to deal with its development in order to reveiw the historical background until today. The prelude, is concerned to the reason why I chose the history of musical performance of the National Symphony Orchestra and Seoul Philharmonic Orchestra as subject, and the process of data collection. And then I gave an outline of surroundings at that time for the purpose of grasping the activities of musical performances. In chapter Ⅱ, I want to present the historical background and starting course of early stage of symphony orchestra in our country, and in Chapter Ⅲ, and Ⅳ, the historical background of Seoul Symphony Orchestra, Navy Information and Instructing Band, Army Orchestra and the Symphony Orchestra of Seoul Broadcasting Station; the fore-body prior to the start of Seoul Philharmonic Orchestra and the National Symphony Orchestra. In Chapter Ⅴ, it is specially emphasized for their repertoires, and in chapter Ⅵ, divided the repertoires of K.B.S. Broadcasting Symphony Orchestra from the National Symphony Orchestra and K.B.S. Symphony Orchestra from the National Symphony Orchestra next to conductors and concerts and statistical tables of repertoires. In Chapter Ⅶ, divided the repertoires and statistical table of Seoul Philharmonic Orchestra as standing conductors. I think that the research for the performing history of Korean symphony orchestras will be helpful in getting the systematic knowledge for the musical activities of their early stages in Korea and the situations of our symphony orchestras. It is also significant to arrange the repertoric data of sysmphony orchestras, which are gradually faded away. Finally I hope that these studies will be helpful for the future directions of symphony orchestra of our country.
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