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Robert Schumann의 carnaval 小考
- Title
- Robert Schumann의 carnaval 小考
- Authors
- 김혜은
- Issue Date
- 1975
- Department/Major
- 대학원 기악과
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 서인정
- Abstract
- The distinguished works of Robert Schumann were not only the result of his acute sensitivity and spontaneous imagination but also resulted in a new relationship between music and literature because of his being personally influenced by romantic literature as a youth. Schumann placed free expression above any regard for formalism and he can not but be considered the pioneer of 19th century German Romantic music. Early examples of character pieces can be seen in Beethoven's Bagatelles and Schubert's Moment Musicaux and Impromptus. However, it was Schumann's individual creative means of expressing each extramusical association in the character piece's title and his musical expression of poetic emotion that raised the character piece to a new dimension.
Of his works, particularly the programmatic cycles Carnaval, a representative romantic work, shows us much about Schumann's character. Expressing his feelings freely by his unique techniques of composition, unrestraint and passion are evident, and new rhythms and brilliancy evoke beautiful visions in the mind of ths listener. In addition, the letter-note relationships in the Abegg variation, the use of short dance types as in Papillons, cyclic form with thematic variations, his musical description of the imaginary Davidsbundler group, the employment of all of these in Carnaval means that it includes important features of many other works by Schumann. Therefore, a study of Carnaval is both a shortcut to the understanding of Schumann's music as a whole and also a great help in understanding romantic music itself.
In the introduction, I have looked into the history and distinctive characteristics of romantic music and have examined Schumann's position and his accomplishments as one among the ranks of romantic musicians. In the next chapter, through an investigation of his environment, musical activity, and work as a critic, I have made a study of his career. Together with that, his unusual character and thought patterns and his extramusical associations are observed.
Piano music is the most important aspect of his work, as he had loved the piano from the beginning. From the time he came to realize that his youthful dream of becoming a pianist had no prospect of being fulfilled, for ten years he composed only for the piano. Many masterpieces of rare beauty were born in this period. Except for three sonatas and a few other piano works, all of these are character pieces. In the last part of the second character where Schumann's career is examined, I have enumerated all of his character pieces in chronological order and classified according to their musical form.
Chapter three deals with each individual section of Carnaval; I looked into the way Schumann's character emerged and also into each section's central idea and related factors. Then I analyzed in detail each section's form, expression markings, fluid modulations, changeable rhythms, lyrical melodies, and many non-harmonic tones.
In chapter four, I researched Schumann's musical style by synthesizing the unique techniques which appear in Carnaval and some of Schumann's other works. I attempted to discern general characteristics of romantic music embodied in his work and those which make his style individualistic.
Thus through this study of Schumann's music from various perspectives, together with the detailed analysis of Carnaval, I came to realize more deeply that Schumann's subjective, unique style is outstanding. Moreover, I came to a greater knowledge and understanding of romantic music as a whole.;예민한 감성과 자발적인 상상력을 가지고 탁월함 작품을 창조하였을 뿐만 아니라, 일찌기 낭만주의 문학의 영향을 받아 음악과 문학과의 새로운 연결을 가져 왔고, 형식상의 문제를 초월하여 자유로운 표현을 시도한 슈만은 실로 19세기 독일 낭만파 음악의 선구자라 하지 않을 수 없다. 베토벤이 〈비가텔〉에서, 슈베르트가 〈악흥의 때〉와 〈즉흥곡〉에서 이미 character piece에 특정한 표제를 붙임으로써 각각 상징을 구체화하고 시적인 정서를 음악 속에 나타내어 좀 더 새로운 차원으로 끌어 올렸던 것이다.
그의 여러 작품 중에서도 특히 표제악적 모음곡 〈사육제〉는 슈만의 대표적인 낭만주의 작품으로서 여러 모로 슈만의 성격이 잘 나타나 있다. 그는 독특한 작곡 수법에 의해 감정의 자유로운 표현을 구사하여 자유 분방함과 정열을 나타내었으며, 새로운 율동과 현란한 색채는 듣는 이로 하여금 아름다운 환상을 불러 일으킨다. 또한 일찌기 〈아베그 변주곡〉에서 사용된 바 있는 글자 기호와의 관계 〈나비〉에서 쓰였던 짧은 무곡 형식, 주제적 변주곡 형식의 사용과 〈다윗동맹무곡집〉에서 나타낸 바 있는 다윗동맹원의 음악적 묘사등 〈사육제〉는 슈만의 다른 작품에서 발견되는 중요한 특징들을 골고루 내포하고 있다. 그리하여 이 작품에 대한 연구는 슈만의 음악 전체를 이해하는데 지름길이 될 것이며, 나아가서 낭만주의 음악 자체의 이해에도 많은 도움이 되지 않을 수 없다.
먼저 서론에서는 일반적인 낭만주의 음악의 기원과 그 특성을 조사하고, 음악 역사상에 나타난 낭만주의 음악가들 가운데 슈만의 위치와 그의 업적을 다루었다. 그 다음 장에서는 슈만의 생애를 조사하여 그의 생활 환경과 두드러지게 나타난 음악 활동 및 평론 활동을 살펴보고, 그의 독특한 성격과 사상, 비 음악적 관련 등을 아울러 훑어 보았다.
슈만의 작품활동에 있어서 피아노 음악은 가장 중요한 비중을 차지하는데 이것은 처음부터 그가 사랑한 것이 피아노였기 때문이다. 젊은시절 피아니스트로서의 전방이 끊어진 이후 작곡가로서 처음 10년을 모두 피아노를 위한 작품만을 써 주옥 같은 걸작품들이 이 기간에 많이 나왔다. 이들 피아노 작품 중 세 개의 소나타와 몇 작품을 제외하고는 모두가 character piece인데, 본문에서는 슈만의 생애에 대해 살펴 본 제2장 끝부분에 그의 character piece 전부를 연대순으로 열거하고, 형식적인 면에 유의해 간단히 분류해 놓았다.
제3장에서는 〈 사육제 〉에 포함된 작품 하나 하나의 분석을 다루게 되는데, 〈 사육제 〉에 나타난 슈만의 성격과 작품의 중심적인 사상 및 각 작품들을 연결시키는 요인들을 살펴본 후, 분석으로 들어가 형식적인 면, 다양한 악장 기호, 유동성의 조 바뀜, 변화 있는 리듬, 서정적 멜로디, 그리고 많은 비 화성음 등을 중심으로 조사 하였다.
다음 슈만의 음악 양식을 살펴 본 제4장에서는 〈 사육제 〉와 그의 다른 작품에서 나타난 독특한 수법을 종합하여 그의 작품들의 지니고 있는 대체적인 낭만주의적 요소와 슈만 특유의 음악 양식을 찾아 내려 하였다.
이와 같이 〈 사육제 〉의 분석과 함께 여러 각도에서 슈만의 음악을 연구해 본 결과 주관적이며 독창적인 슈만의 뛰어남을 보다 깊히 깨닫게 되었고, 나아가서 전체 낭만주의 음악에 대한 지식도 아울러 얻을 수 있었다.
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