View : 966 Download: 0

B. Brecht 作品世界의 二元性

Title
B. Brecht 作品世界의 二元性
Authors
尹詩鄕
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 독어독문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
梁惠淑
Abstract
Bertolt Brecht is regarded as one of the writers having the modernist character. The modern character can be difined as duality and contradiction, and Brecht has this duality in his own character and in his works. He has been interested in society much more than any other writers. And his drama is characterized to be a 'Lehrstuck ' aimed at contributing to society. Accordingly, it is necessary ta understand modern society above all things in order to understand Brecht. Since the beginning of 19th century, the technical advancement owing to the Industrial Revolution and the social changes such as development towards mass society caused by the French Revolution have brought weakness of individual in the world and spiritual disruption of human beings, resulting in dual ideal in human nature and deepening the dual character like the separation of politics from ethics in the society. This historic situation made us deny the absoluteness, and it made the heroes shown in the classical drama disappear from the modern society. At the same time, the consciousness of general public came to rise and there emerged a belief on the potentiality of human capability. It was Brecht's thought that the social reality for human beings was not fixed and there existed possibility of improvement. This thaught occoured from his dual viewpoint on the reality and possibility. In other words, the reality full of contradiction and unreasonableness can be described through critical sense, making us enable to reform the society and to divert the society into utopia. He conceived the suitable from in order to transmit this aim. This is the famous 'Episches Theater' theory and 'Verfremdungseffekt' which are new technics. And the peculiar point for Brecht is different response from the intention of writer. He required scientific and clear recognition through radical expression because he wanted that his works would become medium of social innovation. However, his works give us poetic and emotional feeling. This phenomenon of difference between the intention and the reaction should not be considered as a failure of his works. For, this, in spite of Brecht's political illiberdity, expresses more poetic emotion hidden in the mind of writer, making his works as an artistic work successful. This difference between the intention and social reaction of writer must be appreciated as his victory. As mentioned above, this thesis was studied from the dualistic viewpoint that correlated between literature and society. In addition, I am going to analysis how the social view of Brecht was formed in the Dreigroschenoper through the dual expressive style by studying a) the descriptive method for the emphasis of mon-assimila-tion, b) Ironie and Parodie and c) vertical structure and double meaning. ;Bertolt Brecht는 가장 現代的인 特性을 지닌 作家中의 한 사람이라고 볼 수 있다. 現代的 性格은 二元性 혹은 矛盾性이라고 規定할 수 있는데 Brecht는 그 自身의 性格 및 作品이 모두 이러한 二元性dmf 지니고 있기 때문이다. 그는 어느 作家보다도 社會에 對한 關心이 높았으며 따라서 그의 演劇도 社會에 對한 寄與를 目的으로 하는 敎育劇(Lehrstuck)의 性格을 띠고 있다. 그러므로 Brecht를 理解하려면 먼저 現代社會에 對한 理解가 무엇보다도 必要하다고 본다. 19世紀에 들어 産業革命에 依한 技術의 向上과 프랑스 革命으로 因한 大衆社會로의 發展등 社會的 變動은, 世界속에서 個人의 弱化와 人間의 內的 分裂을 招來하며 人間性에서는 二重人의 槪念이 社會에 있어서는 政治와 論理의 分離등 二元的 性格이 深化된다. 이러한 時代的 狀況은 絶對的인 것을 否認케 하며 過去의 古典劇에서와 같은 英雄이 現代에서 사라지게 한다. 이와 同時에 庶民大衆들의 意識은 上昇하게 되며 人間能力의 可能性에 對한 信念이 생겨난다. Brecht는 人間의 社會的 現實은 固定되어 있는 것이 아니라 改善의 可能性을 지니고 있다고 보는데, 이것은 現實과 可能性에 對한 그의 二元論的 觀點에서 發生하는 것이다. 즉 矛盾되고 不條理에 가득찬 現實을 作家의 批判意識을 거쳐서 솔직히 描寫함으로써 社會改革 및 理想(Utopie)으로의 轉換하다는 것이다. 그는 이러한 目的을 잘 傳達하기 위해서 그에 適合한 型式을 考察했는데, 이것이 有名한 敍事劇(Episches Theater)理論과 疏外 效果(Verfremdungseffekt)라는 새로운 技法이다. 또한 Brecht에 있어 特異한 點은 作家가 意圖한 바와는 다른 反應이라는 現象이다. 그는 自身 의 作品이 社會改革의 媒介物이 되기를 願했으므로 過激한 表現을 하며 科學的이고 冷徹한 認識을 要求했으나 오히려 詩的이며 感動的인 느낌을 주게 된다. 그러나 이러한 意圖와 反應의 相異하는 現象은 作品의 失敗로 看做해서는 안된다. 왜냐하면 이러한 現象은 Brecht의 政治的 偏狹性에도 불구하고 作家의 內部에 잠재하고 있는 詩的 衝動이 더 發露됨으로써 그의 作品이 藝術作品으로서 成功하게 되는 것이며, 이러한 作家의 意圖와 社會的 反應의 相異는 오히려 그의 藝術家로서의 勝利라고 評價해야 마땅하다고 본다. 以上과 같이 本 論文은 文學과 社會가 어떠한 相關關係를 가지게 되는가를 主로 二元論的 觀點에서 살펴보고자 하며 아울러 Dreigroschenoper에서 Brecht의 社會觀이 어떻게 形態化되었는가를 A. 非同化의 强調를 爲한 敍事的 方法 B. Ironie와 Parodie C. 立體的 構造와 二重的 意味등의 二元的 表現樣式에서 分析해 보고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 독어독문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE