View : 1238 Download: 0

아동의 類目 知識이 回想 課題에 미치는 효과

Title
아동의 類目 知識이 回想 課題에 미치는 효과
Other Titles
THE RESEARCH ON THE EFFECT WHICH AFFECTS THE CHILDREN'S RECALL DUE TO THE CATEGORICAL TYPICALITY
Authors
김현경
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
The effects which affect the children's memory due to the diffdrdnces between categorical typicality rating of adults and children is studiec at this research. The children in kindergarten, 3rd and 6th year students of primary school are the object groups of this research. This experiment is carried at the basis of typical and atypical list which are the rated lists of adults and children. Each children was randomly sampled to the three recall conditions-free recall, cued recall, sort. recall. As a result, the recall differences between age, recall list, recall condition is studied. The research results are as follows. 1. Differences between each children groups and adults exist in categorical typicality rating. This means the differences of existing categorical knowledge between children and adults exist. 2. As the age increase, recall quantities increase in both typical list and atypical list. Also, the recall rate of typical list is a little higher. 3. In classification, categorical classifying standard increased notablly with the grade, and so does recall quantity. But, the differences betwee adult-norm condition and child-norm condition, typical list and atypical list, are not so notable. 4. On recall and classification, there was no diffdrdnces between typical and atypical list. This results show that the items such as "a dressing table" in atypical item worked as a specific memory object. 5. There was no notable difference between adult-norm condition and child-norm condition in recall and classification. 6. In all groups, recall amounts order is as follows. SORT RECALL > CUED RECALL > FREE RECALL Although children are not better than adults in knowlidge of tactic management and use, if they are indicated and trainde to organize and use category structure, recall amount is improved considerablly. They show more recall amount in improved considerablly. In spite of little differences between rate list of adults and children, they show more recall amount in the rate list of children and made easier sorting and clustering. This shows to indicate recall these along with children's level is effective in addition to the exercise of simple study tactics. If these methods are used in study field, children are expected to learn more informations with more ease.;본 연구의 목적은 아동의 類目知識이 回想課題에 미치는 영향을 살펴봄으로써, 성인과 아동의 기억능력의 차이가 단지 아동의 기억능력 부족 이외에 서로 다른 旣存 認知 構造에서 비롯된다는 것을 밝히는데 있다. 본 실험을 유치원 90명, 국민학교 3학년과 6학년 각각 160씩, 그리고 대학생 40명을 대상으로 典型性 평정과 회상 검사를 실시했다. 성인과 아동이 평정한 목록을 範疇 代表性에서 차이가 나는 전형적 목록(Typical List)과 비전형적 목록(Atypical List)으로 나누어 아동에게 제시하고, 세가지 회상 검사 - 자유 회상 검사, 단서 회상 검사, 분류-회상 검사 - 를 실시했다. 그 결과 연령, 암기 목록, 회상 조건 간의 상호작용을 ANOVA분석과 t-검증을 통하여 알아보았다. 본 연구에서의 결과는 다음과 같다. 1. 각 학년별로 아동과 성인의 類目 典型性 평정에는 차이가 있었다. 이는 아동과 성인이 지닌 旣存 範疇知識에 차이가 있음을 의미한다. 2. 세 가지 회상검사에서 모두 학년이 올라갈수록 回想과 群化 수준이 유의하게 증가하였다. 3. 分類에 있어서, 학년이 올라갈수록 類目的 組織化 수준이 유의하게 증가하였고, 이에 따라 回想量이 향상되었다. 그러나, 성인-규준 조건과 아동-규준 조건간의, 그리고 전형적 목록과 비전형적 목록 간의 차이는 유의하지 않았다. 4. 回想과 群化에 있어서, 전형적 목록과 비전형적 목록 간의 차이가 없었다. 이 결과는 비전형적 목록의 "장식장, 화장대" 등의 항목들이 어린 아동들에게 特異한 記憶 課題로 작용했음을 보여준다. 5. 回想과 群化에 있어서, 성인-규준 조건과 아동-규준 조건간에 유의한 차이가 없었다. 6. 回想 검사별로 볼 때, 분류-회상에서 回想量이 가장 많았으며, 단서 회상, 자유 회상 순으로 회상되었다. 특히, 단서 회상에 있어서 유치원 아동의 경우 回想量이 현저하게 떨어졌으나, 3학년의 경우에는 오히려 回想이 가장 잘 되었다. 이는 媒介缺乏 假說을 수용하는 결과이며, 동시에 引出時의 組織化가 投入時의 組織化 보다 먼저 발달한다는 가설을 부분적으로 수용한다. 비록 아동들이 성인과 비교하여, 책략처리에 관한 지식이 부족하고, 책략의 사용이 유능하지 못하지만, 본 연구에서와 같이 의도적으로 範疇構造를 조직하여 사용하도록 지시, 훈련시켰을 경우 回想 수행은 상당히 향상될 수 있었다. 또한, 비록 성인-규준 조건과 아동-규준 조건간에 回想量의 유의한 차가 없었다고 하더라도, 아동-규준조건에 있어서의 回想量이 다소 높고, 分類와 群化도 더 쉽게 일어나는 것을 볼 때, 학습 책략의 사용을 위한 훈련에 덧붙여 아동의 연령 수준에 맞는 記憶課題를 제시하는 것이 기억하는 데에 효과적임을 알 수 있다. 이러한 방법들이 학습현장에서 활용될 때, 아동은 보다 손쉽게 많은 정보를 접할수 있게 되리라 기대된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE