View : 883 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김은영-
dc.creator김은영-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:22Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:22Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000055702-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202647-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000055702-
dc.description.abstractThis study was intended to examine the relationship between psychological separation from their parents and social adjustment of college students; to know differences of psychological separation and social adjustment respectively according to various socio-demographic variables; and to identify the variables which have effects on social adjustment. The subjects of this study were 357 college students (177 male students, 180 female students) from 6 college which were located in Seoul and Keong-Ki Do. The measurement scales used were the PSI(Psychological Separation Inventory) by Hoffman(1984) to assess the college students' psychological independence and Lim S. W.'s social adjustment test. For the statistical analysis the data, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson's correlation coefficient, Duncan's Multiple Range Test, stepwise regression were used. The results of this study are as follow: 1. There were significant differences in psychological independence according to socio-demographic variables such as sex, grade, separation experience, suppling pocket-money, father's education level, mother's education level, family income, religion, and school record. 2. There were significant differences in social adjustment according to father's education level and grade among socio-demographic variables. 3. There were signigicant correlation between psychological separation from parents and social adjustment of college students. For male students, the higher conflictual independence from parents and the lower attitudinal independence from parents they have the better social adjustment they get. For female students, the greater conflictual independence from parents, the lower attitudinal independence from parents, the lower functional independence and emotional independence from their father they have the better social adjustment they get. 4. The variables affecting social adjustment of male students were conflictual independence from father, father's education level, grade and attitudinal independence from mother. These 4 variables explained 36% of the total variance of social adjustment. And the variable which conflictual independence from father is the most effective to social adjustment. As for social adjustment of female students, conflictual independence from mother, attitudinal independence from father, growing-up place had significant influences. The variable which conflictual independence from mother is the one that explained social adjustment supremely among 3 variables.; 연구는 대학생들의 부모로부터의 심리적 독립과 사회적 적응의 관계를 알아보고자 하는 것으로 여러 사회인구학적 변인들에 따라 심리적 독립과 사회적 적응은 각각 어떠한 차이를 나타내며 사회적 적응에 영향을 미치는 변인들은 어떠한 것들이 있는가를 밝혀보고자 하였다. 본 연구의 대상은 서울과 경기 지역의 6개 대학생 357명(남학생 177, 여학생 180)이었다. 측정도구는 대학생의 심리적 독립의 정도를 측정하기 위해 Hoffman(1984)이 제작한 심리적 독립 척도(PSI)와 임선화의 사회적 적응검사를 사용하였다. 자료의 처리는 SPSS-PC+를 사용하여 t-검증과 일원변량분석, Pearson상관계수, Duncan's Multiple Range Test, 단계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 사회인구학적 변인들에 따라 심리적 독립성은 차이가 있었다. 즉, 남학생이 여학생보다 상급생이 신입생보다, 그리고 부모님과 떨어져 사는 학생이 부모님과 함께 사는 학생보다 독립성의 성취정도가 높은 것으로 나타났으며 아르바이트를 통해 용돈을 스스로 조달하는 학생이 부모님께 의존하는 학생보다 독립성이 높았다. 아버지의 교육정도 및 어머니의 교육정도는 낮을수록, 생활소득 역시 낮을수록, 독립성의 성취도가 높았고 학교성적 면에서도 낮은 학생이 높은 학생에 비해 독립성이 높았다. 또한 종교가 없는 학생이 종교를 가진 학생에 비해 심리적 독립 점수가 높았다. 2. 사회인구학적 변인들 중 아버지 교육정도와 학년에 따라서 사회적 적응성은 차이가 있었다. 즉, 사회적 적응성은 아버지 교육정도가 높을수록 좋게 나타났으며 남학생의 경우에는 상급생이 신입생보다 사회적 적응도가 높았다. 3. 남자 대학생은 부모로부터의 갈등적 독립이 높을수록, 그리고 부모로부터의 태도적 독립은 낮을수록, 사회적 적응성이 좋게 나타났으며 여자 대학생은 부모로부터의 갈등적 독립은 높을수록, 그리고 부모로부터의 태도적 독립은 낮을수록 그리고 아버지로부터의 기능적 독립과 정서적 독립은 낮을수록 사회적 적응성은 높게 나타났다. 4. 남자 대학생의 사회적 적응에 기여하는 변인은 아버지로부터의 갈등적 독립, 아버지 교육정도, 학년, 어머니로부터의 태도적 독립으로 밝혀졌으며 이들 변인의 총 설명력은 36%였다. 그리고 여자 대학생의 경우에는 어머니로부터의 갈등적 독립, 아버지로부터의 태도적 독립, 성장지역과 같은 변인들이 사회적 적응성의 39%를 설명했다. 또한 남자대학생에게는 아버지로부터의 갈등적 독립 변인이, 여자 대학생에게는 어머니로부터의 갈등적 독립 변인이 사회적 적응성에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 심리적 독립 = 4 B. 사회적 적응 = 6 C. 선행 연구 = 9 Ⅲ. 연구 방법 = 15 A. 연구대상 = 15 B. 측정도구 = 17 C. 자료처리 및 분석 = 19 Ⅳ. 결과 및 해석 = 20 A. 사회인구학적 변인에 따른 심리적 독립성의 차이 = 20 B. 사회인구학적 변인에 따른 사회적 적응성의 차이 = 23 C. 남녀 대학생의 심리적 독립성과 사회적 적응성의 관계 = 26 D. 남녀 대학생의 사회적 적응성과 관련된 변인들의 상대적인 영향력 = 28 Ⅴ. 요약 및 논의 = 33 참고문헌 = 38 부록 = 43 ABSTRACT = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3531268 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원 교육심리학과-
dc.title대학생의 심리적 독립과 사회적 적응에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육심리학과-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE