View : 757 Download: 0

어머니의 정서표현 수용태도, 유아의 정서지능 및 문제행동간의 관계

Title
어머니의 정서표현 수용태도, 유아의 정서지능 및 문제행동간의 관계
Other Titles
Mothers' Attitudes toward Children's Expressiveness and Children's Emotion Intelligence as related to Problem Behavior
Authors
조수정
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 아동학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
본 연구의 주목적은 어머니의 정서표현 수용태도, 유아의 정서지능 및 문제행동간의 관계를 비롯하여, 유아의 정서지능이 어머니의 정서표현 수용태도와 유아의 문제행동간의 관계에 있어서 매개적 역할을 하는지 살펴보는 것이다. 이를 위해, 서울시 및 경기도에 위치한 3개의 유치원과 4개의 어린이집에 재원 중인 307명의 만 3-5세 유아를 대상으로 질문지법을 이용하여 자료를 수집하였다. 어머니의 정서표현 수용태도는 Saarni(1989)가 개발한 PACES(The Parent Attitude toward Children's Expressiveness Scale)을 번안한 김은경(2006)의 척도를 이용하여 측정하였다. 유아의 정서지능은 Salovey와 Mayer(1996)의 정서지능 모형에 기초하여 이병래(1997)가 개발한 척도를 사용하였고, 유아의 문제행동은 Behar와 Stringfield(1974)의 PBQ(The Preschool Behavior Questionnaire)를 김지윤(2006)이 번안한 척도를 이용하여 측정하였다. 어머니의 정서표현 수용태도는 어머니에 의해, 유아의 정서지능과 문제행동은 유아의 담임교사에 의해 응답되었다. 연구문제의 분석을 위해 변인들 간의 상관계수를 산출하였으며, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 정서표현 수용태도는 유아의 적대-공격성, 걱정-불안 및 과잉행동-산만 가운데 걱정-불안에 유의한 영향을 미쳐, 어머니의 정서표현 수용태도가 통제적일수록 유아는 걱정-불안이 낮은 것으로 평가되었다. 둘째, 유아의 정서지능과 관련하여, 자기조절능력이 높고 타인인식을 잘 할수록 유아는 적대-공격성 행동을 덜 보였으며, 자기조절능력과 자기인식능력, 타인조절능력이 높을수록 유아는 걱정-불안 행동을 덜 보였다. 또한 자기조절능력과 타인인식능력이 높을수록 유아의 과잉행동-산만 행동은 높게 나타났다. 셋째, 어머니의 정서표현 수용태도가 수용적일 때, 유아의 자기인식능력 수준은 높았다. 마지막으로, 어머니의 정서표현 수용태도와 유아의 문제행동간의 관계에서 유아의 정서지능은 매개적 역할을 나타내지 않았다. 추가적으로 상대적 영향력을 살펴본 결과, 유아의 적대-공격성과 과잉행동-산만에 대해서는 자기조절능력, 타인인식능력 순으로, 걱정-불안에 대해서는 자기조절능력, 타인조절능력, 자기인식능력, 어머니의 정서표현 수용태도 순으로 영향을 미쳤다. 본 연구는 어머니의 정서표현 수용태도 및 유아의 정서지능이 유아의 문제행동에 미치는 영향을 탐색함으로써 유아의 긍정적 성장과 발달을 저해하는 위험요인 및 보호요인을 확인하였다. 이로써, 어머니의 정서표현 수용태도와 유아의 정서지능이 유아의 문제행동을 예측하는 데 중요한 요인임을 밝혔다는 점에서 학문적 ․ 실용적 의의가 있다. ;The main purpose of this study was to examine the relations between mothers' attitudes toward children's expressiveness, children's emotion intelligence, and problem behavior including a mediating role of children's emotion intelligence between mothers' attitudes toward children's expressiveness and children's problem behavior. The subjects were a total of 307 preschool children(138 boys and 169 girls) living in Seoul and Gyeonggi-do. The data were collected using three kinds of questionnaires: mothers' attitudes toward children's expressiveness was measured by using the scale of Eun-kyung Kim(2006) which was adapted from Saarni's(1989) PACES(The Parent Attitude toward Children's Expressiveness Scale); children's emotion intelligence was measured by using the scale developed by Byung-rae Lee(1997) based on the emotion intelligence model of Salovey and Mayer(1996); children's problem behavior was measured by using the scale by Ji-yoon Kim(2006) adapted from the PBQ(The Preschool Behavior Questionnaire) of Behar and Stringfield(1974). Mothers' attitudes toward children's expressiveness was rated by the mothers, while children's emotion intelligence and problem behaviors of the child were rated by their teachers. Data were analyzed by t-test, Pearson's correlation coefficients, and hierachical regressions. The results of this study are as follows: First, mothers' attitudes toward children's expressiveness had significant effects on worry-anxiety. The worry-anxiety level of children were low as the mothers' attitudes toward children's expressiveness is controlable. Second, children who had high level of self-control and self-awareness and recognized others well displayed less actions of hostility-aggression and as the abilities of self-control and control of others were high, children displayed less actions of worry-anxiety. Also, as the abilities of self-control and awareness of others were high, children showed greater excessive action-dispersive actions. Third, when mother's attitudes toward children's expressiveness was receptive, children's level of self-awareness was high. Finally, children's emotion intelligence did not play a mediating role between mothers' attitudes toward children's expressiveness and children's problem behavior. In addition, as a result of examining the relative influence, on the hostility-aggression and the excessive actions-dispersion of children, the abilities of self-control and awareness of others were influential, respectively and for worry-anxiety, the ability of self-control, control of others, self-awareness and mothers' attitudes toward children's expressiveness appeared influential, respectively. Through investigating the influence of mothers' attitudes children's toward expressiveness and children's emotion intelligence to children's problem behavior, the risk factors that hinder the positive development and growth of children as well as the protection factors were confirmed. Herewith, this study holds the academic and practical significance in the fact that it has clarified that the mothers' attitudes toward children's expressiveness and children's emotion intelligence are in fact significant factors in predicting children's problem behaviors.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE