View : 615 Download: 0

드븨시 음악에 관한 연구

Title
드븨시 음악에 관한 연구
Authors
김지용
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Claude Debussy is one of the French Impressionists, called a genius of creativeness. He produced his own characteristic music resulted from the revolt against, concept of music of Romanticism and principles of functional harmony of logical structure, especially Wagnerian. The style he established is considered as one of Impressionists' language today. He used various scales in order to emerge consciously from the restraint, of major and minor: He used pentatonic scale and Ancient Mode and whole-tone scale. He freely used not, only dominant chord, but, also seventh, ninth and eleventh chord of dissonant, chord. He succeded in creating flowing of music going beyond the measure line in rhythm . Thus in creating music of his own, the impression from the external world was the impression from the poetry of Symbolism which delivers the essence of poetic experience by means of symbol or metaphor instead of by recreation of facts, and paintings of Impressionists which will express the color of the very moment in which the phenomena varies as one is inpressed. Debussy shows his sensulatistic impression more rich in his piano music. Though it has the impression that, he wrote his work only or the sake of color and harmony, his imagination is the most satisfactory, seen in its mature form of his work. His piano music fulfilled its mission in his attaining his reputation as a composer. After the break out of the 1st World War in 1914, he not only held fast to his composing his work and brought glory to the culture of French, but he played a past of building a bridge into the contemporary music by originating a new school of Impressionist, music. Following is the summary of this thesis on Debussy: Ⅰ. Introduction: Historical backgrounds of the Impressionists music and its influence upon music and Claude Debussy's position in Impressionism. Ⅱ. Debussy's life: on his birth and family background, the process of his discipline in music, social backgrounds of his time and his works. Ⅲ. The painting of Impressionism and Poetry of Symbolism which had an influence on Debussy. Ⅳ. The general characteristics of music: phraseology and style of Impressionists music which Debussy established. Ⅴ. Piano music of Debussy: Observations of the importance of piano music in Debussy, of general characteristics, and of his piano music and a study of characteristics of his piano works as well as an analysis of his major works in various ways. Judging from various points on Debussy's music, this author finds out the followings; (1) Various ways of form and sty1e in composition which-Debussy, the Impressionist, established. (2) His great, contribution to the piano music end his situation as one of distinquished composers in our Twentieth Century Music(;드뷔시(Claude Debussy)는 찬조성의 천재라고 불리우는 프랑스 인상파 작곡가이다. 그는 19세기 낭만파 음악의 예술관념과 이론적 구조의 기능화성의 원리, 특히 바그너의 음악에 반대하여 새로운 그의 독창적 음악을 만들어 냈다. 그가 이룩한 스타일은 오늘날 인상주의를 나타내는 한 기법으로 여겨지고 있다. 그는 장조와 단조의 속박에서 의식적으로 탈피하기 위해 여러 가지 음계를 사용하였다. 즉 오음음계, 중세의 교회선법 및 전음음계를 사용하였고 삼화음만이 아니라 7의 화음, 9의 화음, 11의 화음 등의 불협화음을 자유로이 사용하였다. 그는 리듬에 있어서도 소절선을 넘어서 유연한 음악을 만드는데 성공하였다. 이러한 독자적인 음악을 창조하는데 있어서 외계로부터 받은 감화는 시적경험의 본질을 사실의 재창조가 아니라 상징의 표시 및 암시에 의하여 전하고자 하는 상징주의의 시와 변화하는 현상을 그 순간의 인상 그대로를 색채로 표현하고자 하는 인상주의 회화로부터 였다. 드뷔시는 이러한 감각주의적 인상을 피아노 음악에서 한층 더 풍부히 나타내고 있다. 때때로 그의 작품은 색채와 화성만을 위한 것 같은 느낌을 받지만 그것의 완숙한 형태에서 보면 상상력이 더 할 나위 없는 것이다. 그의 피아노 음악은 그를 작곡가로서의 명성을 높이는데 그 사명을 다했다. 1914년 일차세계대전이 시작된 후 그는 그의 조국을 지키기 위해 끝까지 작품을 작곡하며 프랑스 문화를 빛냈을 뿐만 아니라 인상주의 음악을 새로이 창시하여 현대음악에의 가교적 역할을 하였다. 드뷔시에 대하여 본 논문이 다루고 있는 것을 요약하면 다음과 같다. I. 서론 : 인상주의 음악의 시대적 배경과 그것이 음악에 미친 영향 및 그 속에서의 드뷔시의 위치 II. 드뷔시의 생애 : 그의 출생과 가정환경, 음악수련 과정, 사회적 배경 그리고 그의 작품들 III. 상징주의 시와 인상주의 회화가 드뷔시에게 미친 영향 IV. 드뷔시 음악의 일반적 특성 : 드뷔시가 이룩한 인상파 음악어법과 스타일 V. 드뷔시 피아노 음악 : 드뷔시에게 있어서 피아노 음악의 중요성과 일반적인 특성을, 또한 피아노 작품을 고찰하고 그의 중요한 작품을 여러 면으로 분석하여 피아노 작품 속의 특성을 연구한다. 위와 같은 형식에 따라 드뷔시 음악을 연구해 본 결과 아래와 같은 점을 알게 되었다. (1) 인상파 드뷔시가 이룩한 여러 가지 작곡법적 기법 및 스타일에 관하여. (2) 현대 피아노 음악의 작곡가로서의 드뷔시의 위치와 공헌은 매우 크다함을 알게 되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE