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인현왕후 덕행록 내용고

Title
인현왕후 덕행록 내용고
Authors
이명숙
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
궁정문학이라는 계축일기(일명 서궁록), 인현왕후덕행록(일명 인현왕후전), 한중록(일명 한중록) 세 작품 중 <인현왕후덕행록>은 <한중록>과 쌍벽을 이루는 백미라고들 한다. 여기에서 <인현왕후덕행록>은, <한중록>이 자기의 자화상을 그렸다고 하면, 이것은 남이 그려준 초상화가 된다. 즉 <한중록>이 자서전인데 대하여 <인현왕후덕행록>은 후세인이 쓴 전기인 것이다. <인현왕후덕행록>은 이조 제 19대 숙종왕의 계비인 인현왕후 민씨의 전기로 일생을 총평하여 숙덕성심을 실천한 덕행으로 보아, 그의 일대기를 덕행록이라고 칭하는 것이다. 인현왕후 민씨는 역사적인 인물로, 그가 실제 살아왔던 (1667-1701 A.D.) 35년의 짧은 일생을, 후세인이 죽은지 75년(1776 A.D.)이 지나도 빛난 그 아름다운 이름과 행록을 추모하고 쓴 것이다. 더욱 이것이 실기이고, 실록임을 증명하는 것은 작품속에 나오는 다른 인물들도 역사적인 인물로, 행적이 작품과 거의 틀림이 없다는 것이다. 이 논문에서 사상과 인물을 고찰한 것은 그 시대의 실기이기에 소설과 달리 작가가 만들어 낸 허구의 인물과 사상이 아닌 이조 숙종조의 사상이고, 실제 산 증인으로서의 인물인 까닭이다. 작품에 나타난 사상은, 이조사회가 유교정책을 국가 근본 정책으로 하기에 유교 사상이 생활신조와 덕행 기준이 되어 삼강 오륜을 가장 중요시하였고, 모두 실행하려고 노력하는 것이 역력하여 자식은 효도를, 신하는 충성을, 부녀자는 정열을 실천덕목으로 삼고 행하였다. 그리고 불교사상, 도교사상, 무격사상은 정책적으로 비판되었으나 실제 그 당시의 인물들은 내세에 대한 꿈을 갖고, 신의 존재를 믿어 영험된 일이 생길 것을 믿었으며, 인과응보 사상이 뚜렷하여 현세의 불만을 이겨낼 수 있었다. 이것은 전래되어 내려온 사상으로 인간 심층의 믿음과 바람이었다. 인현왕후 민씨는 유가의 명가 출신으로 범사교훈과 절부의 극진여행을 교육받고 자라서, 장성한 후에도 실제로 행하려고 가장 노력하는 분으로, 유교사상의 실천덕목을 중요시하여 덕행으로 이끌어 나갔다. 그러나 자기의 가장 어려웠던 고난시절에는 불교사상 제행 무상사상을 가졌고, 도교사상인 허무주의로 나아가 현실도피 지경까지 나아간다. 그리고 무격사상인 일월성신, 주원하면 하늘이 도와주고 이루어진다는 사상도 가지고 있다. 그러므로 사회적이고 외부적인 질서는 유교사상이 지배하여 이끌어 나감을 알 수 있고, 인간내면의 정신사상은 불교, 도교, 무격 사상이 혼재되어 있음을 알 수 있다. 또한 인현왕후 민씨의 덕행은 당시 같은 궁 안에 경쟁자라고 할 수 있는 희빈 장씨의 간악한 성격으로 인해 더욱 상대적으로 존경을 받게 된다. 짧은 일생에 많은 불행의 사건을 겪고, 어려운 시절에 더욱 처신을 평안히 하였기에 덕행이 되는 것이다. 이것은 이조의 도덕 기준이 삼강 오륜이 되는 까닭이다. 오륜을 가장 잘 실천하였기에 덕행으로 통하는 것이다. 이러한 역사적인 인물의 생생한 기록이 일반 민중에게 공개되지 않는 궁정속의 이야기라고 이를 궁정소설이라 칭함은 장르 구분의 모순점이기도 하다. 이 작품은 역사적인 인물의 전기로, 전기문학이 되는 요소인 첫째, 역사적인 진실성이 있고 둘째, 문학성이 있어 문학으로 포함되며 셋째, 도덕적 윤리성이 있다. 이렇게 후세인에게 남길 수 있는 교훈성이 있기에 전기문학이 되는 것이다. 도한 여기에는 허구성(fiction)이 없기에 수필 장르 속에 들어가는 것이다. 그리고 작품 명칭은 현재까지 발표된 다섯 권의 이본 검토 결과, 원제명의 공통점을 찾으면 <인현왕후전>이 아닌 <인현왕후덕행록>이다.;Inhyon wanghu Tokhaeng nok ""Record of the Virtuous Conduct of Queen Inhyon"" is said to be one of the two greatest authorities along with Hanjyung nok among the three court story including Kyech'uk Ilgi(or Sogung nok)""Diary of the Year of the Black Ox"", Inhyon Wanghu Tokbaeng nok(or Inhyon anghu Chon)and Hanjyung nok. We can say that Inhyon Wanghu Tokhaeng nok ia a portrait written by another person, While Hanyung nok is a self-portrait. In other words, the former is a biography written by one of the future generation and the latter is an autobiography. Inhyon Wanghu Tokhaeng nok is a biography of King Sukehong's second wife Queen Inhyon Min, in which the author showed plainly her practice of virtue, chastity and holiness, and so it is called a recgrd of virtuous conduct. Queen Inhyon Min was a historical figure whose eternally beautiful ne□□ and noble conduct in her life of 35 vears (1667-1701) were cherished and written with respect and affection in 1776, Moreover this work was preved to bo a true record and a real chronicle, as the other characters and their conduct in this work were identified by the historical facts. In this thesis I examined the underlying thought and the characters because they were net so fictitious as in a nobel, but they were the current thought and characters really existed as witnesses during the King Sukchong's Sra in Yi Dynasty. The underlying thought in this work is the thought of confucianism. Yi Dynasty's policy and moral principle were based. upon Confucianism. So the three fundamental principles and the five moral rules in human relations were much accounted at that time. Everyone tried to practice them: sons and daughters tried to discharge their filial dutied, the subjects did their best to be loyal to their king, and the wives performed chastity. Although Buddhism, Taoism ani Shamanism were rejected officially at that time, people dreamed. ef the next world, believed in God end. had the thought of cause and effect, which made them forget their dissatisfaction with their days. These thoughts were transmitted from generation to generation. They expressed their wishes and belief through worshipping of these thoughts. Queen Inhyon Min came of a distinguished Confucianist's family. She learned good lessons from her parents about morals and principles by which she had lived. She did her beat to practice tho virtue of Confucianism to the and. She endured her ordeal also with the spirit of Buddhism in her moat unhappy days. She realized the fact that all is vanity and nothing is certain in this world. At last she turned to a nihilistic end eacapist Taeist.She also believed in Shamanism she held that the sun, the moon and the stars would holp her. From thc above-mentioned faet we can reason that at that time Confucianism controlled the outer order and the mixture of Buddhism, Taoism and Shamanism led the inner life. Queen Inhyon's virtuous behavior wes respected more by the people, compared with her rival, King's another wife Heebin Chang who was wicked and villainous. Queen Inhyon's virtuous conduct was more brilliant than any other women because she lived on the moral standard in Yi Dynasty, that is, on the three fundamental principles and the five meral rules in human relations which are the essence of Confuciantism. I think it is contradictory to put this work in the category of court novel only because it is a court story not opened to the public even though it is a vivid record of a historical person. This work belongs to the biographical literature. It has historical truth, literariness and athical value. It cam also belong to the essay genre as it doesn't have ficitiousness. I conclude as a result of scrupulous investigation of the variant texts that the title of ths work is not Inhyon Wanghu Chon ""The Story of Queen Inhyon"" but Inhyon Wanghu Tokhaeng nok ""Record of the Virtuous Conduct of Queen Inhyon"".
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