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E-business portal site를 기반으로 한 인터페이스 디자인 효용성 모델 연구

Title
E-business portal site를 기반으로 한 인터페이스 디자인 효용성 모델 연구
Other Titles
A study of Usability Model of Interface Drsign based on E-Business Portal Site
Authors
양연경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
멀티미디어 테크놀로지(Multimedia Technology) 발달에 따른 인터넷은 기업경영의 패러다임을 과감하게 변화시키고 있다. 이러한 경영 패러다임의 원동력은 ‘디지털 경제(Digital Economy)'의 출현은 가장 궁극적인 원인이라고 볼 수 있다. 21세기의 지식기반하의 디지털 경제는 비즈니스 유형의 획기적인 변화를 창출하였고, 범세계적인 비즈니스 인프라스트럭쳐(Infrastructure)를 구축함에 따라 E-Business가 다변화 되었으며, Portal Site의 비즈니스 모델 또한 다각도로 연구되어지고 있다. 본 연구 조사 결과 E-Business Portal Site의 인터페이스 디자인이 가지는 문제점은 다음과 같다. 대부분의 E-Business를 수행할 때, 목표 시장 선정의 모호성으로 인하여 E-Business와 관련된 적절한 시장 조사나 사업 계획서 없이 무조건적인 Portal Site를 지향하고 있다. 또한, 무의미한 이미지와 색을 사용한 화려한 인터페이스로 인하여 디자인 아이덴티티가 결여되었으며 체계화된 Portal Site의 인터페이스 설계가 아닌 비체계화된 인터페이스 설계로 인하여 방문자들로 하여금 혼란스럽게 하고 있으며, 사이트 설계에 있어 과다한 양의 정보 콘텐츠를 제공하여, 지식적 가치가 없는 것을 단순히 나열하는 구조를 가지고 있다. 본 연구는 이러한 문제점을 바탕으로 하여 기본적인 아키텍처 모델을 설정한 수, 콘텐츠의 성격과 유형에 따른 인터페이스 디자인 효용성 모델을 제안함으로써 사례 연구와 전문가 인터뷰 및 상용자 설문조사 등을 통해 인터페이스 디자인의 효용성 모델을 심층적으로 분석하였다. 세부적인 결과는 다음과 같다. 1. E-Business 와 Portal Site 고찰 결과, 현재의 E-Business 사이트들은 인터넷을 전략적 도구로 활용하고 있으며, 다양한 경영활동을 수행하여 수익을 창출하거나 원가의 절감을 위한 비즈니스 활동을 하고 있다. 따라서 대부분 Portal Site의 형식을 많이 지원하고 있다. Portal Site의 유형은 Enterprise Portal, Corporate Portal, Mega Portal, Hub Portal, Horizontal Portal, Bridge Portal의 유형을 지니고 있으며, 일반적인 Portal Site의 설계 요건인 4C(Contents, Community, Communication, Connection)와 추가적인 설계오견으로 Commerce를 설정하여 새로운 설계 요건 원칙인 5C로 재정의 하였다 2. E-Business의 비즈니스 모델 유형은 거래대상과 판매 대상 기준에 따라 B2B, B2C, C2B, C2C의 네 가지 모델로 구분할 수 있으며, 콘텐츠 특성과 비즈니스 활동에 따른 유형 분석은 콘텐츠 비즈니스, 인터넷 소프트웨어 개발, 인터넷 접속 서비스 총 세 가지로 나우어 분석함으로써 이를 토대로 하여 인터페이스 디자인 기본 모델을 설정하였다. E-Business Portal Site의 샘플은 콘텐츠 비즈니스 모델을 중심으로 표본 추출하였으며, 그 중 인터페이스 디자인의 기본 모델 설정을 위하여 콘텐츠 서비스 모델에 초점을 맞추었다. 3. 인터페이스 디자인 효용성 모델은 Homebase, Hub, Mega-Hub, Bridge Platform의 네 가지 모델로 구분된다. 설문조사 결과, 방대한 분량과 전문적인 콘텐츠 서비스를 최적의 환경으로 지향하는 Mega-Hub 모델의 콘텐츠 서비스가 높은 시장 점유율을 나타내었으며, 디자인 아이덴티티가 확고하게 구축된 사이트 일수록 사용자들의 인지도가 높다는 결론이 도출되었다. Bridge Platform 모델을 국내에서 정착된 기간이 짧은 만큼, 분석 결과가 설문 항목에 따라 큰 차이를 보였으나, 이는 앞으로 발전 가능성이 높은 잠재 수익력이 내재되어 있음을 검증할 수 있었다. 결론적으로, 정형화 된 인터페이스 디자인의 효용성 모델이 완벽하게 존재하는 것은 아니지만 향후 연구에서는 더욱 다각화 된 커뮤니케이션 다이나믹스와 복합적 시장형성이 이루어짐에 따라 파생되는 다양한 웹 콘텐츠의 인터페이스 디자인이 보다 더 심도 있게 연구되어야 할 것이다. ;At Multimedia Technology Development goes on, Internet let the Business Management Paradigm change. The motive force of this Paradigm is "Birth of Digital Economy" ultimately. The knowledge-based Digital Economy made epoch-making change of business model, E-Business as it constructs world-wide change of business Infrastructure, so Business model of Portal Site also has been studied nowadays. At the result of this study and research, the problem of E-Business Portal Site interface design is like this. When most of enterprise manage their E-Business, they point to unconditional Portal Site without optimized market research or business program related E-Business because of vague of target market selection. Also, it become to be lack of design identity because of too gaudy interface used no purpose image and color, caused in mom-systemic interface design, let the users be confused, and it has the structure of simple site in site design producing too much quantity of contents. This study established the basic architecture by founding interface design model following the character of contents and model independently based in this kind of problem, and then, analyzed interface design usability model deeply through case study, expert interview and question method. Detail result are next contents. 1. At the result of E-Business and Portal Site consideration, today's for benefit creation or cost reducement doing variety business program. So, most of managers follow the Portal Site very much. There are 6 kinds of Portal Site; Enterprise Portal, Corporate, Portal Mega Portal, Hub Portal, Horizontal Portal, and Bridge Portal. Also There are 4C(Contents, Community, Communication, Connection) and Commerce was added necessary design more, so this study made definition of 5C of new necessary design principles. 2. E-Business model can be fallen into 4 division, B2B, B2C, C2B, and C2C on the basis of commerce object and sales object ; also it can be divided Contents business model, Internet S/W development model, Internet network Service model, so this study established interface design basis model. The Sample of E-Business Portal Site was studied selected focused in Contents business model, we focused on contents service model for interface design basic model foundation. 3. Interface design usability model is divided 4 models, Homebase, Hub, Mega Hub, and Bridge Platform. The result of case study, Mega-Hub model contents service large quantity of contents and professional contents service was positioned of highest market share, and it was resulted that firmer design identity site has more higher cognition of users. Bridge Platform model has Large differentiation between questions in survey list because of short period of fix, but it could be verified latent which has benefit power high development in the future. Consequently, fixed interface design usability model does not exist perfectly, but variety web contents interface design derived for more multi-visual communication dynamics and complex market formation would be studied more deeply.
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