View : 955 Download: 0

W. A. Mozart의 fantasia에 관한 소고

Title
W. A. Mozart의 fantasia에 관한 소고
Authors
김혜란
Issue Date
1978
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Fantasia란 현대적 의미에 있어 형식에 제한을 받지 않는 자유로운 구조로 되어있는 기악적 작품을 뜻한다. 그러나 16세기에 fantasia라는 어휘가 생겨날 때부터 그런 의미를 지닌 것은 아니며 이 양식은 세대에 따라 다른 양식들과 비슷한 구조를 사용하기도 하였으며 또 다른 양식과 동일시 되기도 하였다. 또한 같은 시대에서도 작곡가에 따라 달리 사용되기도 하였고, 한 작곡가에 의해서도 각 작품마다 다른 형태로 사용되기도 하였다. 이처럼 여러 가지 형태로 사용되어 왔던 점은 이 논문에서 다루고자 하는 Mozart의 fantasia에서도 나타나고 있다. 이 Mozart의 fantasia에 관한 논문의 내용을 요약하면 첫째로 서론에서는 Mozart의 음악사적 위치와 그의 작품들에 나타나는 특성에 관하여 서술하고, 둘째로는 Mozart의 생애를 Hans Dennerlein에 의한 방법을 따라 여덟 시기로 나누어 각 시대별로 중요한 사건이나 시행 또는 작품에 관하여 언급하였다. 셋째로는 Mozart 이전의 fantasia에 관하여 즉 발생에서부터 Mozart 시대까지의 fantasia에 관한 역사적 고찰로써 각 시대별로 주요 작곡가들을 중심으로 하여 서술하였다. 넷째로는 Mozart의 피아노 음악에 관하여 소나타, 변주곡, 그 외의 작품들로 나누어 각 작품들에 관하여 간략히 소개하였다. 다섯째로는 Mozart의 fantasia를 다음의 순으로 분석 연구하였다. A. Fantasia in C Major K.394 B. Fantasia in C Minor K.396 C. Fantasia in D Minor K.397 D. Fantasia in D Minor K.475 위의 네 fantasia들은 각기 다른 형태로 되어있는데 즉, Fantasia in C Major ? K.394는 fantasia가 fugue의 전주곡으로써 사용되어 바로크 시대에 성행했던 방법을 따른 것이며, Fantasia in C Minor K.396은 소나타 형식으로 되어있어 fantasia에도 일정한 형식을 사용하려 하였으며, Fantasia in D Minor K.397은 성격이 다른 세 부분으로 이루어져 있으며, Fantasia in C Minor K.475는 Sonata K.457과 함께 사용되어 Sonata보다는 좀 더 자유로운 형식으로 되어있지만 전체적으로 균형이 잘 이루어진 곡이다. 이와 같은 작품들을 통해 Mozart는 fantasia를 형식에 구애되지 않는 자유로운 형태로 작곡가 자신의 상상력에 따라 작곡하였음을 알 수 있다.;Fantasia means the piece of instrumental muslc of free structure not to be limited the formal limitation in the mordern sense. However, it did'nt include the meaning (when) from creating the word' Fantasia' in the 16th Century and this style would use other similar one in accordance with the period of it and would become the same with other style, too. And it would be used according to composer in a different way in the same period and used in the other structure each work by even a composer. Mozart's fantasia to deal with this treatise also included the matters used in various types like this. This treatise was ordered as follows in order to study on fantasia of Mozart. First, in a fore-word it was predicated on the musical situation of Mozart and his characteristic included in the works. Second, on Mozart's life it was divided to 8 period, following to the method of Hans Dennerlein and was referred on the important (accidents) events, travelling, or his work by the time, Third, on the fantasia of the previous Mozart, that is to say, it was predicated on the important composer by each times as of historical study on fantasia from the bigining to Mozart time. Forth, it was simply introduced on each works classified by sonata, variation and other one on the piano music of Mozart. Fifth, it was analysised and studied by the following order of the fantasia of Mozart. A. Fantasia in C Major K. 394 B. Fantasia in C Minor K. 396 C. Fantasia in D Minor K. 397 D. Fantasia in C Minor K. 475 The four fantasias above was used to other style each, that is to say, Fantasia in C Major (K.394) was used fantasia as preluded of fugue and pursuited the method performed in Baroque Music and Fantasia in C Minor (K.396) is consisted as style of Sonata, and a sort of style on Fantasia was going to use. Fantasia in D Minor (K.397) was consisted as three other parts in characteristic and Fatasia in C Minor (K.475) was used with Sonata and it is consisted as more free style than Sonata, but its balance was formed work well as whole.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE