View : 578 Download: 0

예배음악이 음악기보법 발전에 미친 영향

Title
예배음악이 음악기보법 발전에 미친 영향
Authors
정정숙
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
언어가 있으면 반드시 그 표기 수단인 문자가 있어 의사전달을 하듯이 인간의 내적정서 변화를 묘사할 음악을 위해서도 상호 통할수 있는 부호가 있다. 이것이 곧 음악기보법이다. 언어가 지역과 민족에 따라 다르듯이 음악기보법도 지방과 나라마다 고유한 기법이 있었다. 그러나 오늘날 세계공통으로 사용되는 현대 음악기보법이 나온것은 시리아인, 유대인, 알메니아인, 희랍인 ,힌두인 ,그리고 러-마인들에게 잘 알려진 Ur-acecent들에서 기원되어 Neumes로 발전하여 현대 악보에 이른것이다. Ur-accent들은 Cantor들이 문장의 의미를 회중에게 잘 전달하기 위해 사용된 문장구두법의 부호들이다. 이 부호들을 Ecphonetic accents, Ecphonetic Signs 혹은 Ecphonetic neumes라 한다. 따라서 이 accent는 음의 고저가 많은 억양이므로 그 억양의 흐름이 음악적임을 감지할 수 있다. 그러므로 嚴格히 말해서 음악적인 기능과 문장구두법의 기능을 아울러 했음을 알수 있다. 이와같이 음악적인 기능을 한다는 의미에서 Ecphonetic Sign들이란 원시 음악적인 표현을 나타내는 원시 Neume들인 것이다. 이 부호들이 동방교회는 그들 지방교회 에배용어와 그용어에 필요한 것에 맞추어 발전되고 Rome 교회는 그들의 특유한 방법으로 발전하였다. 로-마 교회에서 이 원시 Neume들이 발전하는데는 몇가지 요인이 있었다. 첫째 사회적인 요인이며 둘째 문학적인 요인이다. 社會的 要因으로는 A.D 4Crud Constantine 대제의 기독교 자유와 Theodosius 황제의 기독교 공인으로 예배의식과 예배음악이 발전하여 Gregory교황때는 절정에 이르렀다. 따라서 예배음악의 수효가 증가하고 複雜해 짐에 구전으로 전해 오던것을 Singer들이 일일히 암기할수가 없었다. 또 한가지는 북구야만민족의 침입이 잦아 많은 외국인들로 혼합되었고, 그들이 Latin어에 대한 실력이 낮아 구전으로만 전하기가 어려웠다. 그 결과 예배음악을 전달할수 있는 음악기보법의 必要를 느껴 이것이 동기가 되었다. 다음은 문학적인 요인으로 당시 동서방 교회가 모두 희랍어가 예배용어로 사용되엇고 예배음악의 text가 모두 희랍고전詩 作詩法으로 된것이어서 詩의 운율의 장단이 規則的으로 되어 음악적인 리듬 표시의 必要性이 거의 없었고 음성의 억양을 나타내는 accent의 위치도 一定하여 그 規則에만 따르면 전체 선율의 흐름을 읽을수 있었다. 그러나 예배용어가 Latin語로 바뀌고 作詩法도 變化됨에 자연히 리듬표시와 말의 accnt위치가 변함에 일정하게 약속된 부호가 必要하였다. 한편 詩의 구조에 따라 Responsorial singing, Antiphonal singing, Refrain등과 같은 예배음악 연주형태가 비롯되었다. 다음으로 Rome교회가 사용하든 Neume 들은 Ur-accent들에 기원을 두어 이들 acute accent (□)와 grave accent (□)가 여러 모양으로 배합되어 Romery회의 Neume들을 이루었다. 이 Neume들은 이미 곡을 알고 있는 자들의 기억을 되살리는데는 편리했으나 正確한 음정을 가르키지 못했다. 이를 위해 고안된것이 線 하나를 사용하였다. 다음은 2線,6線, 9線 혹은 rm 이상을 사용하기도 했다. 그러나 마지막으로 Gregorian Chant를 위한 4선보가 11C Guide de Arezzo에 의해 창안되었다. 그이후 4선위에 배치에 놓기에 편리하게 Neume들의 모양이 변화되어 머리가 있고 기둥이 있는 것으로 되었다. 즉 acute는 Virga, Grave는 Punctum, Circumflex는 Glivis 그리고 anti-Circumflex는 podatus가 되었다. 그 외도 acute aocent와 Grave accent가 여러모양으로 배합되어 Ligatures를 이루었다. 이렇게 발전된 4선보와 Neume들이 Plain chant를 기록할 성악악보로서 전통을 이루었다. 이 Neume들의 Rhythm 관계에 대하여 여러 학설이 있다. 즉 Accentualist, Mensuralist와 Solesmesgkr파들이 있다. 그들중 Solesmesgkr파가 가장 유력한 것으로 지지를 받고 있으며 이들은 Virga를 현대 음표길이인 ♪(8분음표)를 1박으로 계산하여 이 이하는 더 分割할수 없었다. 이 1박이 2개 혹은 3개가 모여 Rhythm Pattern을 만들어 이들 2박 혹은 3박이 자유롭게 혼합되어 Free Rhythm을 형성한다. 그 외 특별히 요구되는 Rhythm은 Neume들 위에 말로써 기록하여 나타냈다. 이상과 같이 발전된 음악기보법이 Plain Chant를 기록하며 새로운 음악을 만드는데 상당한 편리를 주었다. 그러나 기악이 발달됨에 G Clef이 생기고 4선보가 5선보로 되어 A.D 13Crud Clogne의 Franco에 의해 새로운 기보법으로 발전해 나갔다.;The Influence of Liturgical Music on the development of Musical Nation, from Primitive notaton up to Franco's Musical Notation of the 13th Centuray A.D. wherever there is a need For language to communicate each other in human society, written language as communication system has developed as a means to understand each other. Music, too, as a representative of human emotion has a communication system called musical notation. Just as language itself differs form nation to nation and from region to region, so does musIcal notation differ from place to place. However, modern musical notation commonly used around the world today originated from Ur-accents, which was well-known among Syrians, Jews, Hindus Armenians, Greeks, and Romans. It was developed into the Neumen and eventually into moern musical Notation. The Ur-accents makes use of signs applied in the punctuation of the sentence. These were used by ths oantors to convey the meaning of the sentence to thecongreation with the most appropriate phonetio inflexior following the syntactical structure. These signs are called Ecphonetic signs, Ecphonetic neumes or Ecphonectic accents. They had not only the function in the sentence. but also the musical function. Because these accents were inflexions having varied pitches, the flow of tnflexion was musically perceptive. In this sense of inherent musical fuction, the ecphonetio signs may be considered as the primitive neums, by which the primitive musical expression was represented. These signs had been developed among the Eastern churches to be accorded with their nsage of the Iiturgical language in their respective area, Expecially, in the Roman churches, it had been developed in their characteristic forms. There were several contributons to develope those neumes in the Roman churches. The first may be attributed to the social aspect and the second to the literary. Referring to the social aspect. the liturgy and liturgical Music of the Roman churches had been developed in accord with the freedom of the christianity advocated by Constantine the Great around the 4th Century A.D.. With public approval of christianity made by Emperor Theodosius, The liturgy and liturgical music reached the summit of development during Pope Gregory I's reign. While pieces of liturgical Music had become more numerous and complicated, Singers could not learn by heart all the music being instructed orally. Oral tradition of liturgical music was difficult to be memorized, as Rome was crowded with the many aliens who remained there after the course of invasion made by Northern European barbarians. Those barbarians were not proficient in Latin, and difficult oral instruction necessitated notaion as a actual system for coimmunication with each other. This was the motivation for the invention of musical notation. Referring to the literary aspect, both Eastern and Western Churches had been using Greek for liturgical language and the text of litureical music had been prescribed in accordance with the versification of the old Greek Classica1 poetry. Because of the orderly metrical arrangement of the poetry, there was no particu1ar need for Rhythmical expression of music. Accentuation representing the inflexion wss accorded with a certain uniform standard that enabled the precentor to read entire flow of the poem following the poetic rule. However, when Latin became the liturgical language, and versification was varied from that of Greek, the description of rhythm and accentuation were accordingly different from the former and Uniform signs for communication became necessary. On the other hand, the performance of liturgical music forms such as Responsorial singing, Antiphonal singing, Refrain etcetera appeared in accrdance with the Strcture of the poem. Accordingly, the neumes adopted by the Roman church was based on Ur-accents and varied combinations of acute aceent (') and grave accent(`), become neumes for plain chant. These neumes were helpful to remind the melody for singers who were acqupinted with the neumes, but unable to indicate correct music interval. To give the interval of neumes. One line staff had appeared. The musicians of medieval church next used 2, 6, 9 line staff and more. Eventually a four-line staff for Gregorian Ghant was invented by Quido de Arezzo around the II century A.D.. Thereafter, neumes went through changes once more and became the shape of note head with stem. For tnstance, following changes were mode: from acute to virga, grave to punctum, circumflex accent to Clivis and anti-circumflex accent to podatus. Furthermore, Acute accent and grave accent had combined with each other and formed neumes, This development of neumes and the A-lines staff had become traditional vocal music notation in which Gregorian Ghant was recorded. There are several theories of neume on rhythm; for instance, the accentualist, the Mensuralist and the soesmes schools. The soleames school is most well known. And, in virga 8th note (♪) was counted as one beat in free rhythm which combined 2 and 3 beat pattern. Other necessary rhythms vere used with letter indication above the neumes, and they had provided convenience in ccmposing new music. As the instrumental music saw the gradual development, there appeared the G. clef and the four-line staff had become five lines and at 1ast developed into the rew musical notation of Franco at cologne around the 13th century A.D.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE