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Graphic Design과 시각관에 관한 연구

Title
Graphic Design과 시각관에 관한 연구
Authors
서화종
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 응용미술과자수전공
Keywords
광고미술Graphic Design시각관
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文에서는, 그래픽 디자인 特히 廣告 디자인에 있어서 視知覺的 要素의 統合과 分析의 重要性k에 對한 것을 發見하고, 이것을 直接 國內 廣告 디자인에 廣範圍하게 導入시키고자 하는데 硏究의 意義가 있다. 이러한 硏究를 爲해서 문헌과 廣告作品을 基本資料로 하였는데, 廣告作品은 視知覺的 要素와 조금이라도 關聯이 있다고 생각되는 것을 本人이 任意추출한 것이고, 문헌은 作品의 分析을 뒷받침하기 위한 것으로, 크게 나누어 知覺心理學과 Gestalt 心理學에 대한 것이다. 本人은 本 論文을 다음과 같은 順序와 方法에 따라 展開하였다. 먼저 이 硏究를 하게 된 動機를 硏究陳述과 硏究目的을 通해 敍述하여 現代 廣告 디자인에 있어서 視知覺의 重要性에 對하여 糾明하였고, 그 다음으로 이 硏究의 接近方法과 範圍를 規定하고 提示하였다. 그리고 다음으로는 廣告에 있어서 視知覺의 重要性을 說明하기 爲해, 視知覺이란 무엇인가에 對해 論議하였는데, 크게 知覺心理學과 Gestalt 心理學에 對해 說明하였다. 知覺心理學에서는 視覺과 우리의 生活, 視覺의 屬性等에 對해 알아봄으로써 視覺의 重要性을 認識시켰고, 視知覺의 精神作用過程을 밝혀 視知覺 要素와 우리의 모든 思考過程과의 密接性과 必要性을 말하였고, 그리고 '知覺場이 바로 우리의 生活의 場'이라는 것을 提示함으로써 우리의 知覺과 生活의 密接性에 對해 알아 보았다. Gestalt 心理學에서는, 우리의 주변 사물과 사건들의 分析과 體系化 方法에 對해 理論을 提示하고 있으며, 이 法則은 Proximity, Similarity, Continuity, Closure에 依해 說明되어질 수 있는데, 이는 우리가 廣告를 分析, 綜合하는 視野에 커다란 一貫된 法則을 提示한다. 다음 章에서는, 知覺心理學과 Gestalt 心理學에서 基礎된 知識을 가지고 廣告에서의 視知覺의 導入現況과 우리나라 廣告 디자인의 現住所, 앞으로의 바람직한 方向을 視知覺 法則과 關聯이 있으리라 생각되는 廣告를 임의추출하여, 本人의 視知覺的 分析基準에 依해 分析을 꾀하여 보았다. 以上의 硏究에서 얻은 結論은, 韓國 廣告는 視知覺에 對해 意義하기 始作하여 그것의 導入이 部分的으로 꾀하여지고 있으나 아직은 미숙한 점이 있다. 그러므로 그래픽 디자인의 科學的 敎育과 合理的 感覺의 統合과 分析이 스스로 社會的 說得力을 높인다는 点을 더욱 크게 認識하여, 知覺心理學과 Gestalt 心理學과 같은 視知覺理論의 導入이 디자이너에게는 새로운 視野를 주고, 디자인교육관계자에게는 교육에 새로운 方法의 果敢한 도입을 認識시키는데 도움이 되었으면 한다.; This thesis has significance of the research to discover the importance of the synthesis-analysis of the visual elements in the graphic design particularly in the advertizing design, and to introduce it into the domestic advertizing design broadly. For this research I used the literature and the design works as the basic materials. The one was arbitrarily selected, which I thought was concerned with the visual elements, the other was about the perception psychology and the Gestalt psychology to support the analysis of the works. I described this thesis in the following order and method. First of all, by describing the motivation of the research through the statement and the purpose of the one, I examined the importance of the visual design in the modern advertizing design, and next I prescribed and presented the approaching direction and the scope of this research. In the next chapter, I touched on what the vision is by explaining the perception psychology and the Gestalt psychology to express the importance of the vision in the advertisement. In the perception psychology, by examining the vision in our life and the attributes of the vision etc. I advocated the importance of the vision, by examing the mental operation process of the vision I mentioned the closeness and the necessity between the visual elements and the process of our thinking, and by presenting the axiom, "The perceptual field is just our life field," I inquired the close corelation between the vision and the life. In the Gestalt psychology, I stated on the theories of the analysis and the systematizing method of-the things and affairs around us. These theories can be explained by the four principles - proximity, similarity, continuity, closure-, presenting significant consistent principles to the perspective on the synthesis-analysis of the advertisement. In the next chapter, with the basic knowledge on the perception psychology and the Gescalt psychology I analyzed the present situation of the introduction of the vision in the advertisement and the present abode of the domestic advertizing design by my visual analytic standards through the arbitrarily selected works of the advertisement having relations with the visual principles. In conclusion, Korean advertisement is still immature though being contrived to introduce the methods of the vision partly. I hope this thesis helps one to recognize clearly that the scientific education of the graphic design and the reasonable synthesis-analysis of the sensation for themselves enhance the social persuasion, and to realize that the introduction of the vision in the perception psychology and the Gescalt psychology gives designers new perspectives, makes persons concerned realize the necessity to introduce new methods into the education daringly.
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