View : 529 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author공은희.-
dc.creator공은희.-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:02Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000035489-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201516-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035489-
dc.description.abstract19C 이후 현대의 회화는 현대의 문명과 같이 다양하며 새로운 것의 연속이다. 산업 문명은 더욱 거대해지고 기계의 힘은 인간의 정서를 몰아내어 버린다. 이렇게 획일화 되어가는 情緖에 예술가는 반발을 하고 독자성을 내세운다. 자신을 내세우는 주장은 자극적이고 강한 혁명의 形을 낳는다. 또한 이 새로운 정의를 넘기 위해서 다른 작가는 다른 가치를 세운다. 추상의 주장도 형상의 주장도 표현 방법일 뿐이다. 방법이 현대의 이미지를 동원하고 기성화된 오브제를 전시하고 기계화 되었다 하더라도 인간의 감정을 불어 넣어야 한다. 인간의 존엄이 스며들도록 하는 의지를 가져야 한다. 본인은 자연이나 사물의 관계에서 생기는 아름다움에 대한 끊임없는 지향을 통해 느낀 정취를 내용으로 하여 조용히 영혼을 진정시키는 작품을 목적으로 한다. 이론적 기반으로, 내용적인 면에서는 외계와의 접촉을 통해 감동을 전하려는 H.Matisse와 J.Bazaine, J.Le Moal을 연구하고 방법적인 면으로는 색의 가치에 눈을 뜬 인상주의로 부터 Matisse와 W.Kandinsky가 쓴 색을 본인과 비교해 보았다. 본인의 실제 작품의 분석을 통해 색이 주는 서정성과 밀도 있는 화면과 시간성을 정착시키는 붓텃치를 연구함으로서 현대 문명속에서 감정이 메말라 버린 기계화 된 인간이 아니라 영혼을 전달하는 따뜻한 존재가 되고자 한다.;Every artistic work is the product of its given period. Modern paintings since the 19th century are as many-sided as modern civilization and renewed unceasingly in their trends. Modern industrial civilization becomes more monstrous; the power of machine eliminates human emotion. In this situation, artists reject the stereotyped feeling and express "the self-oriented soliloquy". This assertion of setting up "the self" brings an exciting and drastic form of revolution into being. And to transcend this "new" definition, other artists set forth another value system. I can't accept the tendency in which "How to express" is preferred to "what to express". If one may assert the 'abstract' or 'plastic' art, it is only about the way of expression. Even though modern images are commanded, stereotyped objects are represented through the 'modernized' methods of expression, and methods are 'mechanized' to some extent, human emotion must be inspired first of all. Holy humanity should be permeated through all over the work. I aim at the work in which the emotion inspired by the external beauty is represented as its content and which will pacify our soul after appreciation. For my theoretical justification, H. Matisse, J. Bazine and J. Le Moal who had expressed the sympathy through contact with outer world are studied in the phase of content, and the color which had been used by major impressionist who came to recognize the value of color and afterward by Matiss and W. Kandinsky are compared with mine. By studying the lyricism achieved through the color in my works, I intend to show human being, not as being mechanized in our civilization but as having soul and humanity.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = 1 서론 = 2 A. 연구 문제의 진술 = 2 B. 연구의 목적 = 3 C. 연구의 내용 = 3 D. 연구의 방법 = 4 본론 = 5 A. 이론적 기반 = 5 1. 내용적인 면 = 5 2. 방법적인 면 = 7 B. 본인 작품의 분석 = 13 결론 = 29 참고문헌 = 30 ABSTRACT = 31-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1266255 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject서정-
dc.subject공간-
dc.subject표현-
dc.title抒情的 空間 表現-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Artistic expression of "emotional space"-
dc.format.pageiv, 31 p. : 도판.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 회화학과-
dc.date.awarded1983. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE