View : 607 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金連玉.-
dc.creator金連玉.-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000035363-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201477-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035363-
dc.description.abstractIn the present day the development of science and technology affecting each field of society, the field of education, too, needs reconsideration about the past educational system. Educational Technology can not but be introduced for the purpose of improving the educational conditions. It is very natural that the above efforts be made on the education of foreign language, in particular. It is more desirable to learn through concrete and impressive audiovisual experience rather than conceptual media of printing. It is the Language Laboratory that makes the environment more suitable to learn when taking advantage of audio-visual methods which is introduced effectively in the field of language learning. This thesis is studied on the theory of language laboratory and the research of facilities making use of several principles of language laboratory. Language laboratory was planned and designed practically applying the above theories. The research contents of this thesis are as follows. 1. To gain educational effect and use, the concept characteristics of language laboratory W8S examined. Environment of language laboratory was dealt on two aspects: the theory of language linguistics and chronological history of language laboratory. 2. To understand the facilities of language laboratory, the laboratory was classified and examined according to systems of operation, language laboratory was classified as Broadcast System, Library System, and Combination System. According to learning activity, the laboratory was classified as A-P(Audio-Passive), A-A(Audio-Active), and A-A-C(Audio-Active-Compare). And the laboratory was classified as Typical Laboratory, Remote Laboratory, Dial Laboratory, Electronic Classroom, Mobile Laboratory and Wireless Laboratory according to facilities. 3. To make adequate learning environment, this thesis dealt with the plan and design theory of learning space. The design of language laboratory was introduced applying the above theory practically. Language laboratory, which utilizes carrel with the individualized learning space, shows the high prospect of future Learning Center using the language learning space and audiovisual program. According to this trend, language laboratory covers the very wide range and presents the high prospect. As a matter of fact, our schools do not take full advantage of language laboratory concerning research and development. It must be taken into consideration that several secondary school and university have shown successful examples and language laboratory has to be put great emphasis in the field of audiovisual programs. Above consideration makes the future of language laboratory very optimistic. Therefore the existing language laboratories have to be developed further. In order to distribute the language laboratories to the field of language learning, it must be put emphasis on the effective use and survey-analysis.;科學 技術의 발달이 사회 各 分野에 걸쳐 영향을 주고 있는 오늘날, 敎育分野에 있어서도 過去體制에 대한 반성이 要請되었다. 이와 같은 敎育的 狀況을 托開하려는 의도에서 敎育工學의 도입은 불가피해졌고 特히 外國語敎育現場에 있어 이런 움직임은 매우 당연한 現實이다. 言語는 觀念的으로 表現하는 印刷媒體에 의해 提示되는 것보다 具體的이고 印象的인 視聽覺 經驗을 통하여 學習하는 것이 바람직하다. 이 視聽覺方法이 言語敎育現場에서 效果的으로 도입되고 있는데 이것을 적절하게 利用하도록 學習環境을 造成해 주는 것이 言語實習室이다. 본 硏究는 언어실습실에 관련된 여러 文獻을 통하여 언어실습실의 理論과 施設形態를 고찰하고 언어실습실 계획원리를 적용한 設計에 관하여 소개하였다. 本 論文의 硏究內容은 다음과 같다. 1. 언어실습실의 槪念 및 特性에 관해 알아보고 언어실습실에 관한 實驗結果들을 조사하여 언어실습실의 敎育的 效果 및 使用에 관해 고찰하였다. 또한 언어실습실의 배경을 言語學 理論과 언어실습실의 時代別 歷史의 두 側面에서 다루었다. 2. 언어실습실의 施設과 形態를 이해하기 위하여 運用裝置, 學習活動, 設備의 類型으로 나누어 살펴 보았다. 運用裝置에 의한 언어실습실은 Broadcast System, Library System, Combination System으로 分類하여 설명하였고, 學習活動에 의한 언어실습실은 A-P(Audio-Passive), A-A(Audio-Active), A-A-C(Audio-Active-Compare)로 分類하여 살펴 보았으며 設備에 의한 언어실습실은 Typical Laboratory, Remote Laboratory, Dial Laboratory, Electronic Classroom, Mobile Laboratory, Wireless Laboratory, Portable Laboratory로 分類하여 고찰하였다. 3. 적절한 學習環境을 造成해 주기 위하여 學習空間 設計에 관심을 가지고 計劃案과 設計의 原理를 알아 보았다. 따라서 이 理論에 입각한 여러가지 언어실습실 設計에 관해 고찰하였다. 언어실습실은 Carrel을 利用한 個別學習 空間을 마련해 주고, 言語學習 뿐만 아니라 視聽覺 機·敎材를 活用하는 學習場으로서 미래의 學習센터(Learning Center)로 그 可能性을 보여 주고 있다. 이런 趨勢로 미루어 언어실습실 영역은 매우 광범위하고 밝은 展望을 제시해 주고 있다. 우리나라에서는 언어실습실에 관한 硏究와 活動이 활발하지 못한 實情이나 일부 중·고등학교와 대학교에서의 成功的 事例와 언어실습실이 視聽覺 프로그램에 매우 重要한 位置를 차지하고 있다는 점을 勘案해 볼 때, 우리나라에서의 언어실습실 장래는 樂觀的이라고 할 수 있다. 따라서 現存하는 언어실습실을 발전시키고 앞으로 敎育機關에 일반적으로 보급시키기 위해, 언어실습실의 效果的 使用과 實態調査硏究가 시급히 要請되는 바이다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 意義 및 目的 = 1 B. 硏究 方法 및 範圍 = 4 C. 用語 規定 = 6 Ⅱ. 언어실습실의 理論的 考察 = 10 A. 언어실습실의 槪念 및 特性 = 10 B. 언어실습실의 效果 = 14 C. 언어실습실의 背景 = 16 Ⅲ. 언어실습실의 施設과 形態 = 24 A. 運用裝置(Systems of Operation) = 24 B. 學習活動 = 27 C. 設備形態 = 34 Ⅳ. 언어실습실設計의 實際 = 44 A. 언어실습실의 計劃 = 44 B. 언어실습실의 實際 = 55 Ⅴ. 結論 = 74 參考文獻 = 78 ABSTRACT = 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2450571 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject언어실습-
dc.subject학습활동-
dc.subject운용장치-
dc.title언어실습실에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle設備를 中心으로-
dc.title.translated(A) Study on the language laboratory facility-
dc.format.pagevii, 85 p. : 삽도-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 시청각교육과-
dc.date.awarded1981. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE