View : 657 Download: 0

우리나라 龍紋樣에 對한 考察

Title
우리나라 龍紋樣에 對한 考察
Other Titles
(A) Thesis for the degree of master of home economics
Authors
白順元.
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
우리나라용문양home economics
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
It is necessary to observe the Patterns of Dragon in the study of the Korean costume. First of all I observed and a studied the kinds of Dragon analytically through boolkets according the process and period of the Chiness Patterns of Dragon introduced in Korea. Particularly Korean Patterns of Dragon I analytically observed with taking pictures of the relics from Three dynasties to Yi Dynasty. Also I observed the shape and characteristics of the periodic Dragon and compared the Patterns of Dragon expressed on the costume of Yi Dynasty with those expressed on other things. According to summarizing the observation of the shape of the Patterns of Dragon I could find out these characteristics. In the early times of the Three Dynasties the Patterns of Dragon could not escape from the primitive nature and the shape was like walking or running just like the animals on the earth and in the later time there expressed the scales on the body, the body and the tail were seen apart, the patterns of cloud were seen around the Patterns of Dragon, and the better arranged shape of Dragon is seen. The characteristics of the patterns of Dragon expressed on copper mirrors and other things in Korea Dynasty is that the shape of Dragon's body is S-form and thythmic pose and the tail is expressed as if it were mixed with a back foot. There is a horn on the Dragon's head and we can see the front view of the head with two eyes, a wide-opne mouth and a dorsal fin on the back but not whiskers. There not being a front foot, we can see only three legs and three toe-nails. There is much cloud around the Patterns of Dragon but few beads. The characteristics of the Patterns of Dragon in Yi Dynasty is that the Dragon expressed on the front mark of costume is a seated figure and the Dragon expressed on the other things is a flying figure. The seated figure is like moving, the direction of the tail is mostly leftsided, many scales are full on body, a dorsal fin is expressed on the back, and we can see two eyes, eyebrows, whiskers, and a horn because of the front view of the Dragon's head. Sometimes the flying Dragon shows only one eye, however usually shows two eyes. The tail is divided in many and the colorful shape is expressed same in the costume of Yi Dynasty and other things. The number of nails in costume is dirrerent according to the King and the Queen, the prince, and the Grand-prince. The King's Pattern has five nails, the Prince's four, and the Grand-Prince's three. The other Patterns have usually four. Around the dragon is expressed much cloud of patterns more than in any other period, the expression of beads is great, and the flames are 100% expressed on the King's costume because they are symbols of the King, but on other things are there few. As mentioned above I could compare the characteristics of the patterns and shapes of Dragon according to the histori cal period and did find out the value of the beautiful Dragon's Patterns.;우리나라 龍紋樣에 對한 考察을 하게 됨은 韓國服飾史를 硏究함 으로서이다. 제일 먼저 龍의 由來를 空想的 領域에서 現實的 可視的 領域으로 현시 됨과 동시에 考古學 文獻을 通하여 龍紋樣의 變還 過程과 龍의 種類를 分析 考察 하였다. 그리고 우리 나라 三國時代의 龍의 種類와 遺品等의 龍紋樣을 寫眞 撮影으로 分析 考察하여 龍의 形象과 特徵을 찾아 내고 本人의 意見을 첨가 하였다. 또한 高麗時代에는 銅鏡과 他作品에 表現된 龍紋樣의 特徵 比較와 朝鮮王朝時代의 服飾에 表現된 龍紋樣과 그 時代의 他作品에 表現된 龍紋樣에 對하여 硏究 하였다. 우리 나라 龍紋樣의 形象 分析의 內容을 要約하여 보면 龍의 由來로 通해본 龍紋樣의 特徵은 抽象과 寫實의 妥協的 創作으로 이루어진 神秘한 空想動物에서 變化되어 우리나라 上古時代에 高度化된 高句麗의 蒼龍은 東洋의 優秀한 藝術로 꼽을 수 있다. 그리고 高麗時代의 銅鏡과 他作品에 表現된 龍紋樣의 特徵은 龍의 全體의 形態는 몸을 S字形으로 꿈틀 거리는 形態이며 뒷다리 한가닥과 꼬리가 어울러 꼬이듯 表現 되었고 龍頭에는 수염은 없고 2個의 뿔이 있고 前面을 直視하고 있으나 입을 크게 벌리고 있으며 눈은 2개 表現되어 있다 등위에 지느러미가 表現되어있고 앞다리 한쪽이 省略되어 全體가 3脚만이 나타나고 발톱수는 3個를 가지고 있다. 龍紋에는 必須的으로 雲紋을 表現 하였고 如意珠는 나타내지 않는 便이다. 李朝時代에 龍紋樣의 特徵은 服飾에 表現된 龍紋은 蟠龍이고 他作品에 표현된 龍紋은 飛翔하는 龍紋樣이다. 服飾의 蟠龍紋은 꿈틀 거리는 것 같은 形態이고 꼬리의 方向은 대부분 왼쪽 方向으로 뻗고 온몸에 비늘이 가득하고 등위에 지느러미가 나타나 있고 前面을 正視 하고 있는 龍頭로 2個의 눈과 눈썹이 표현 되고 수염과 2個의 뿔이 表現 되 있다. 他作品에 飛翔하는 龍紋의 形態는 S字를 옆으로 돌려 놓은 형태이며 龍頭는 前面을 直視하고 있으므로 눈 1個만 表示된 作品도 있고 대개는 2個씩의 눈이 表現되어 있다. 꼬리는 여러 가닥으로 나누워진 형태로 華麗하고 服飾의 表現과 他作品의 꼬리 表現이 同一한 形態 이었다. 龍의 발톱수는 服飾에서는 발톱수로 皇帝用(皇后用) 王世子用, 王世孫用 등 區別 하였다. 卽 皇帝用은 五爪龍이고 王世子用은 四爪龍, 王世孫用은 三爪龍이다. 他作品에 표현된 발톱수는 대부분 4個가 表示되 있다. 그리고 龍紋의 雰圍氣 表現에는 어느 時代 보다 雲紋과 如意珠의 表現이 많은 便이고 火焰의 表示는 國王의 象徵으로 崇拜되 왔으므로 服飾의 龍補에 火焰 표현이 100% 表示되어 있으나 他作品에는 火焰의 표현이 적은 便이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE