View : 492 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author尹恩淑.-
dc.creator尹恩淑.-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:00Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:00Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000035524-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201394-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035524-
dc.description.abstract오늘날 東洋畵가 안고 있는 가장 深刻한 問題는 傳統的 繪畵樣式으로서의 遺物的 價値觀과 現代的 造形意識으로서 남아있을 수 있는 方法으로서의 갈등이라 하겠다. 本人의 作品은 傳統的인 東洋畵의 精神的 줄기는 그대로 받아들이되 觀念으로서의 東洋畵를 탈피하여, 近代的 感覺의 造形意識을 表現하려 하였다. 따라서 本 論文의 硏究目的도 傳統을 繼承하면서 그것을 獨自的 方法으로 克服해 나감으로써 진정한 새로운 길을 모색해보고자 하는데 있다. 硏究方法은 韓國繪畵에 있어서 傳統畵와 實驗東洋畵의 몇몇 作品을 通해 다른 作家들의 作品을 比較, 硏究해 봄으로써 自身의 作品의 위치나 앞으로 나아갈 方向을 측정하고자 한다. 먼저 王朝 말엽의 開化期로부터 日帝治下의 主權喪失時代에 있어서의 傳統 繪畵의 樣相과 解放이후 現代에 이르기까지 東洋畵의 흐름을 살펴보았으며, 靑田, 小亭, 心山, 雲甫, 千鏡子씨의 作品世界, 畵風을 비교하여 보면서 이들이 東洋畵에 미친 影響을 살펴보았다. 本人의 作品은 素材, 材料, 技法, 造形感覺등에서 傳統的인것에 바탕을 두되 特定的인 畵風에 얽매이지 않고 여러 角度에서 試圖하였다. 다음에 作品의 製作동기와 作品을 하나하나 分析해 나감으로하여 本人의 作品生活에 도움이 되고자 이 論文을 쓰고자하였다.;Nowadays, the serious problem which the Oriental Painting has is the discordance between the traditional value of pictorial style and the modern formative consiousness that enables to continue. In my works, I intend to represent the modern senstitive consiousness, accepting the spirituality of the Oriental painting, but at the same time escaping from it's idealism. Henceforth, the purpose of this dissertation is directed to find a really new beyond the tradition, but it only comes after the full understanding and inheritance of tradition. The way I take up for this dissertation is to select some painting works traditional pictures and the experimental Oriental paintings in Korean Art and compare them with others. And so I try to search out my destination in my creative activity through estimating my works. To begin with, I try to quest the flow from the enlightening age of the end of Yi-dynasty, the most shameful age of Japanese suppression in 1910-1945, to the age of living today. I inspect Chung-Jeon, So-Jung, Sim-Seon, Unbo, Chun-Gyeong-Ja, respectively and compare their world of creation and style of painting. My works are grounded in the traditional methods, not based upon the particular style of painting, on matter, material, technique, and formative consciousness. By analyzing the motives and works each by each, I hope this dissertation would be helpful to my creative activities.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = Ⅴ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究問題의 진술 = 1 B. 硏究의 目的 = 2 C. 硏究의 內容 = 2 D. 硏究의 方法 = 3 Ⅱ. 本論 = 4 A. 理論的 기반 = 4 1. 近代以後 東洋畵壇의 흐름 = 6 2. 作家를 中心으로 본 現代 東洋畵의 흐름 = 9 B. 作品 分析 = 14 1. 製作意圖 = 14 2. 作品分析 = 16 Ⅲ. 結論 = 28 寫眞畵報 = 29 參考文獻 = 32 ABSTRACT = 33-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1306663 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject현대-
dc.subject동양화-
dc.subject전통-
dc.subject실험정신-
dc.title現代東洋畵에 있어서 傳統의 수용과 實驗精神-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedTraditional acceptance and experimental sprit on contemporary oriental fine arts-
dc.format.pagev, 34 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 회화학과-
dc.date.awarded1982. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE